بروز شده در : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ساعت 7:18 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 47809
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 30 اردیبهشت 97 2:53 ب.ظ

رییس مرکز سینوزیت مزمن بوشهر خبر داد:

شیوع بالای سینوزیت مزمن در استان بوشهر

ثلاث- رییس مرکز ثبت سینوزیت مزمن دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از شیوع بالای سینوزیت مزمن در بوشهر خبر داد. 

به گزارش ثلاث، دکتر شکراله فرخی اظهار داشت: بر اساس مطالعه پژوهشی مصوب معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه که بر روی پنج هزار و ۲۱ نفر از ساکنین شهر بوشهر بر اساس پرسشنامه استاندارد GA۲LEN و با همکاری انجمن آلرژی اروپا انجام گرفت، شیوع سینوزیت ۲۸.۴ درصد گزارش‌شده است که شیوع بالایی در دنیا است.
رییس مرکز ثبت سینوزیت مزمن دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: بوشهر در سطح بالایی از شیوع گزارش‌شده سینوزیت در دنیا است، در دنیا شیوع این بیماری بین شش تا ۱۶ درصد است ولی متأسفانه شیوع این بیماری در استان بوشهر بالاتر از حد انتظار بود.
وی افزود: در سال گذشته و پس از کسب مجوز مرکز ثبت سینوزیت مزمن از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه تصمیم به انجام پروژه تحقیقاتی بین‌المللی برای بررسی شیوع سینوزیت مزمن در استان بوشهر گرفته شد که مورد موافقت انجمن آلرژی اروپا قرار گرفت.
دکتر فرخی ادامه داد: پس از حضور درب منازل و تکمیل پرسشنامه استاندارد و آنالیز داده‌های مطالعه شیوع ۲۸.۴ درصدی که نشان‌دهنده شیوع بالایی در دنیا است، به دست آمد.
وی گفت: مقاله منتج شده از این مطالعه برای چاپ در مجله راینولوژی اروپا (از مجلات درجه اول علمی اروپا) موردپذیرش قرار گرفت.
متخصص ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: علل این افزایش شیوع، تنفس مردم شهر بوشهر در دالان رطوبتی با حرارت بالا (هوای شرجی)، بالا بودن شیوع بیماری‌های حساسیتی نظیر آلرژی بینی و آسم، شیوع بالای عوامل حساسیت‌زای درون منزل نظیر مایت گردوغبار منزل، کپک، سوسک، حیوانات خانگی و پرندگان، عوامل حساسیت‌زای منشأ گرفته از دریا و سایر عوامل ناشناخته است.
وی به‌ضرورت راه‌اندازی این مرکز تأکید کرد و تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای درمان این بیماری و تحمیل این هزینه‌بر خانواده‌ها و سیستم بهداشتی- درمانی، توجه بیشتر مسئولین و مردم استان نسبت به پیگیری تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری ضروری است.
رییس مرکز سینوزیت مزمن دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در همین راستا مرکز ثبت سینوزیت مزمن باهدف ارایه خدمات تشخیصی درمانی جدید در دانشگاه ثبت و در آستانه بهره‌برداری است./ پرتال خبری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن