بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48308
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 25 خرداد 97 2:55 ق.ظ

کنگان، شهری پر از رنگ و طرح

ثلاث- زیبایی بصری و ایجاد انبساط خاطر و نشاط روحی و انتقال مفهومی که از طریق این رنگها و شکلها به ببینده القا میشود و همچنین میتوانند شناسنامه فرهنگی غنی مردم این دیار باشند…

 

 

شهرها، این خواستگاه تجمع جامعه انسانی با انبوهی از مکانهای تفریحی و دیدنی و اسایشی که ادمی را شیفته خود کرده، هر روز از روز پیش بزرگتر، جداب تر و پیچیده تر می شوند. هر ساعت رنگ و لعابی تازه به خود میگیرند. همپای ذهن بی قرار خلاق ادمهایش به سوی جهانی ایده ال سرعت میگیرند. روزهایش را دست در دست شهروندانش چون قلب تپنده ای از حرکت باز نمی ایستند و شبها در میان تاریکی چون عروسی زیر نور ماه می درخشد و باعث ارامش ساکنانش میشود.

شهرها، خارق العاده ترین اختراع و میراث انسان، در طول تاریخ اند که در برگیرنده همه خاطرات، پیشرفتها، امیدها، ارزوها، بلند پروازیها، موفقیت ها، بیم ها، امیدها و شکست های ادمی ست.

شهرها، شاهراه تلاقی فرهنگ ها، سلیقه ها، اداب و سنن و مامن امنی ست برای دنیای تنهای ادمی که در ان، با همنوعان خود روزهای عمرش را به اشتراک بگذارد و در کنار انها خاطره بسازد و میراثی اجتماعی، فکری را از خود به یادگار بنا کند.

چه بسیار شهرها که امروز فقط نامی و نشانی از انها باقیست که ما با مطالعه تاریخ انها به خصوصیات و میراث های فکری گذشتگانمان پی میبریم و خوبیهایشان را تحسین و از بدی هایشان عبرت میگیریم.

بافت و شکل ظاهری شهر ها همواره نمود و نشانه  تفکر و فرهنگ ساکنان ان است و از انجا که نیازهای ادمی با توجه به روند مدرن شدن زندگی هر روز تغییر میکندو نیازهای جدیدی در ضمیر خوداگاه و ناخوداگاه جامعه متولد میشود ،معیار عینی ان در شکل ظاهری شهرها بروز پیدا میکند.

شهر کنگان جا خوش کرده میان امتداد رشته کوههای زاگرس و ابهای زرخیز خلیج فارس، که زمانی دوستی میخواندش؛ شهری کوچک با رویایی بزرگ . اما امروز شهریست بزرگ با رویاهایی بزرگتر. این فرزند برومند تمدن سیراف باستانی امروز قلب تپنده اقتصاد این سرزمین شده و خواستگاه تلاقی خرده فرهنگ ها و همزیستی بی نظیر مردمانش با اقوام مختلف ایران زمین.

چهره شهر کنگان در گذر زمان همواره چون چهره مردمانش تغییر کرده، اما امروز و در این چند ماه اخیر اتفاقات خجسته ای در ترکیب ظاهری و بافت ان به وجود امده و نیز به وجود میاید. حرکتی در خور ستایش شورا و شهرداری در نصب اِلمانهای زیبای شهری که پیوندی نمادین با اداب و رسوم مردم این دیار دارد. تندیس ناخدای لنج که کنار دریا که همواره میراث ناب

ناخداهای صبور و سختی کشیده این شهر است که در ذهن هر بیننده ای متبادر میشود . فرهنگ دریانوردی و اداب ان در این سامان .همچنین نقاشی های چشم نوازی که بر در و دیوارهای مرده شهر روحی تازه و با طراوت بخشیده ،همه و همه گوشه ای از این حرکت تحسین برانگیز است که این خود میتواند شروعی درست و اصولی باشد.

زیبایی بصری و ایجاد انبساط خاطر و نشاط روحی و انتقال مفهومی که از طریق این رنگها و شکلها به ببننده القا میشود و همچنین میتوانند شناسنامه فرهنگی غنی مردم این دیار باشند و با تندیس ها و المانها شهری ،کنگان را در میان شهرهای خلیج فارس به شهری مدرن ،اصیل ،هنری و اقتصادی  شهری خاص معرفی کنند.همچنان که روحیه منحصر به فرد و مهمان نوازی بی نظیر مردمانش در میان همه شهرهای استان زبانزد خاص و عام است .

میتون اثار این حرکت فرهنگی و هنری را به مجموعه شورا و شهرداری دست مریزاد گفت و چشم به اینده کنگانی زیباتر دوخت .

حسین مباهات .خرداد ۹۳ کنگان

برچسب ها: , ,

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن