بروز شده در : پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ساعت 7:18 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48391
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 5 تیر 97 6:08 ب.ظ

ریتالین و عوارض مصرف خودسرانه آن

ثلاث- کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: متیل فنیدیت (Methhyl Phenidate) که بیشتر با نام تجاری ریتالین، متادیت و کانسرتا شناخته می‌شود و در بازار موجود است جزء دسته داروهای محرک مغزی می‌باشد و فاز استراحت مغزی را کاهش می‌دهد.

 

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر سمیرا حیدری بیان کرد: این دارو ازجمله داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی است و مصرف عمده این دارو در درمان بیماری‌هایی ازجمله ADHA پیش فعالی و کم‌توجهی افسردگی و اختلالات رفتاری می‌باشد.
کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: بی‌خوابی، گیجی و منگی، تشنج، عصبانیت، سردرد و تهوع، افزایش فشارخون، بی‌اشتهایی، بی‌نظمی در ضربان قلب و …ازجمله عوارض این دارو است.
وی بابیان اینکه مصرف بیش‌ازحد این دارو مغز استخوان را سرکوب کرده و باعث ایجاد کم‌خونی می‌شود اظهار داشت: مصرف ریتالین می‌تواند در فرد حالت‌هایی ازجمله سرخوشی و شادابی کاذب، رفع خستگی موقتی، افزایش فاز بیداری و هوشیاری و کاهش میزان خواب ایجاد کند.
دکتر سمیرا حیدری ادامه داد: نیمه‌عمر این دارو بسیار کوتاه است و اثرگذاری آن سریع می‌باشد و همین علت باعث ایجاد اعتیاد و وابستگی شده و به دلیل نیمه‌عمر کوتاه، افراد مجبور به مصرف با دوز بالا می‌باشند که همین امر باعث برزو افسردگی پس از قطع مصرف می‌شود.
وی عنوان کرد: متأسفانه سوءمصرف از این دارو همواره رو به افزایش است و مصرف خودسرانه، بدون آگاهی و بدون تجویز پزشک باعث عوارض جبران‌ناپذیر در جوانان شده است و می‌توان در اورژانس‌های بیمارستان‌ها تعداد زیادی از جوانان که با این دارو مسمومیت پیداکرده‌اند را مشاهده نمود.
کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: برخی از افراد ناآگاه و اکثراً سودجو در بین دانش آموزان و دانشجویان و به‌خصوص افرادی که خود را برای کنکور آماده می‌کنند این‌گونه تبلیغ می‌کنند که ریتالین هیچ‌گونه عوارض و خطری ندارد و صرفاً موجب افزایش هوشیاری و کاهش خواب‌آلودگی می‌شود و فرد می‌تواند فرصت بیداری بیشتری برای درس خواندن استفاده کند این باوری غلط بوده زیرا ریتالین دارویی است که عوارض و خطرات آن بیشتر از مزایای آن می‌باشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن