بروز شده در : شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 12:58 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49493
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 21 مرداد 97 1:26 ق.ظ

شیر مادر ضامن سلامت کودکان است

ثلاث- تغذیه با شیر مادر، امکان بروز اختلالات بسیار زیادی را در نوزادان می‌گیرد و احتمال بروز نشانه های کمبود ویتامین A در کودک را کاهش می‌دهد.

به گزارش ثلاث و به نقل از پرتال خبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، متخصص سلامت کودکان و نوزادان، گفت: شیر مادر تا ۶ ماهگی ضامن سلامت و رشد جسمی و فکری نوزاد و منبعی بسیار با ارزش برای تغذیه‌ شیرخوار و دارای مزایای بی‌شمار کوتاه مدت و بلند مدت، برای مادر و نوزاد است.

دکتر «خدیجه ظریفی» افزود: تغذیه با شیر مادر، امکان بروز اختلالات بسیار زیادی را در نوزادان می‌گیرد و احتمال بروز نشانه های کمبود ویتامین A در کودک را کاهش می‌دهد، زیرا نه تنها در رشد و تکامل بینایی دخالت دارد بلکه در جلوگیری از عفونت های تنفسی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

او ادامه داد: تغذیه با شیر مادر نه تنها باعث کاهش بروز و شیوع بیماری های مختلف می شود، بلکه بسیاری از بیماری های دوران نوجوانی، جوانی و سالمندی مانند افزایش فشار خون، بیماری کبدی و دیابت را کاهش می‌دهد.

این عضو انجمن متخصصین کودکان فارس با اشاره به اینکه، تغذیه نوزاد با شیر مادر خطر ابتلا به چاقی را تا یک سوم در دوران کودکی کاهش می‌دهد، اضافه کرد: اگر مادران، کودکان را با شیر خود تغذیه کنند میزان چاقی‌های بزرگسالی در نسل‌های آینده بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

دکتر «ظریفی» همچنین به موانع تولید شیر مادر اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج تحقیقات، استرس‌های دوران شیردهی می‌تواند باعث تولید ماده‌ای در شیر مادر شود و در نتیجه سیستم ایمنی بدن نوزاد را ضعیف کرده و آماده عفونت و آلرژی می کند.

او با بیان اینکه ترس و نگرانی دائمی، واکنش خروج شیر را متوقف می کند، افزود: استرس یکی از دلایلی است که باعث افزایش بیماری ها در افراد می شود؛ در مورد زنان شیرده، استرس نه تنها برای مادر می تواند عوارضی داشته باشد، بلکه برای نوزاد نیز زیان آور است.

این متخصص سلامت کودکان و نوزادان، ادامه داد: اضطراب در دوران شیردهی، علاوه بر صدمه روحی و جسمی به مادر، اثر نامطلوبی بر فرزند او نیز خواهد داشت؛ در واقع اضطراب اثری مستقیم بر تولید شیر مادر داشته و میزان آن را کاهش می دهد و این کمبود شیر، اثرات نامطلوبی بر رشد نوزاد دارد.

دکتر «ظریفی» به مادران شیرده توصیه کرد: در چند هفته نخست تولد، بدون هیچ گونه نگرانی و اضطراب نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنند تا علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و پایه‌ریزی سلامت جسمی و روحی نوزاد، به رضایتمندی و آرامش خودشان نیز کمک کنند.

این برنامه آموزشی، به همت واحد سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت شهدای گمنام، برگزار شد.

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن