بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49626
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 31 مرداد 97 1:46 ق.ظ

آشنایی با رژیم غذایی گیاهخواری

ثلاث- کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز با بیان اینکه رژیم ثلاث- گیاهخواری به معنی حذف گوشت از سبد غذایی است، گفت: این رژیم غذایی ممکن است پرهیز از غذاهایی مانند لبنیات، تخم مرغ و عسل را نیز شامل شود.

«زیبا کجوری» کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی فارس از دلایل مهم این گرایش را احترام به حقوق حیوانات و حفظ محیط زیست عنوان کرد و افزود: در گیاهخواری مطلق یا «وگانیسم»، فرد علاوه بر حذف انواع گوشت، فرآورده های حیوانی مانند لبنیات، تخم مرغ و عسل از سبد غذایی خود، به استفاده از مقادیر زیادی میوه، سبزی برگ دار، غلات کامل، آجیل، دانه ها و حبوبات روی می آورد و این روش از بهترین رژیم های دوستدار قلب و دیابت به حساب می آید.

این کارشناس تغذیه، ادامه داد: در این روش از رژیم غذایی، به دلیل مصرف نکردن محصولات حیوانی، احتمال کمبود ویتامین ها و انواع مواد معدنی مانند B۱۲، D، آهن، روی، کلسیم و آمینواسیدهای ضروری افزایش می یابد و استفاده کنندگان از رژیم گیاهخواری برای جبران این ویتامین ها و املاح، نیازمند مصرف مکمل هستند.

«کجوری»، اضافه کرد: افرادی که دچار منع استفاده در مصرف سبزی و میوه‌ هستند و همچنین بیماران کلیوی و مصرف کنندگان برخی از داروها، بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کرده و از انجام رژیم گیاه خواری کامل، پرهیز کنند.

او با اشاره به تاثیر رژیم گیاهخواری بر کاهش وزن و همچنین پیشگیری و بهبود برخی بیماری ها، توضیح داد: مصرف بالای چربی های اشباع و خوردن خوراکی های فرآوری شده و از همه مهمتر، تغییر در سبک زندگی و کم شدن فعالیت بدنی افراد، مهم ترین علت عهای چاقی، دیابت، بیماری های قلبی و دیگر بیماری های مزمن هستند که با پرهیز از آن ها می توان به وزنی متعادل دست یافت.

این کارشناس تغذیه، توصیه کرد: می توانیم با استفاده متعادل از تمام گروه های غذایی شامل نان و غلات کامل، انواع گوشت، لبنیات، میوه و سبزی و همچنین رژیم غذایی و تغییر و اصلاح سبک زندگی، جامعه ای سالم و پایدار را به ارمغان آوریم

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن