بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 49629
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 31 مرداد 97 1:56 ق.ظ

توصیه هایی برای رفع مشکل افسردگی پس از زایمان

ثلاث- صاحب فرزند شدن یکی از بزرگترین اتفاق های زندگی یک زن است که گاهی با نگرانی، خستگی و غمگینی همراه می شود.

به گزارش ثلاث،مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: افسردگی پس از زایمان بسیار شایع است، به نحوی که از هر ۶ زنی که نوزاد به دنیا می آورند، یک زن دچار افسردگی پس از زایمان می شود.

دکتر «علی باصری» طولانی شدن احساس غمگینی مداوم و بی علاقگی به انجام اموری که فرد پیش از این به راحتی انجام می داده است بیش از دو هفته، به نحوی که درعملکرد روزانه فرد اختلال ایجاد کند را «افسردگی اساسی» خواند و افزود: نشانه های دیگری نیز ممکن است در مبتلایان به افسردگی مانند کاهش سطح انرژی، کاهش یاافزایش اشتها، کاهش یا افزایش میزان خواب، احساس اضطراب و بی قراری، تحریک پذیری و زود از کوره در رفتن، کاهش توان تمرکز، کاهش قدرت تصمیم گیری، احساس بی ارزشی یا پوچی، احساس نا امیدی، احساس گناه و افکار خودکشی و آسیب به خود، دیده شود.

او ادامه داد: نشانه های افسردگی پس از زایمان ممکن است به شکل احساس درماندگی، گریه های طولانی و بی دلیل، احساس عدم دلبستگی به نوزاد، احساس ناتوانی درمراقبت و حمایت از نوزاد و حتی احساس خشم و تنفر از همه نیز ظاهر شود؛ البته این قبیل احساسات اغلب زیاد طول نمی کشد، اما اگر بیشتر از یک ماه ادامه پیدا کردند، فردممکن است دچار افسردگی پس از زایمان شده باشد.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه تاکید کرد: مادران افسرده فرزندداری را دشوارتر از سایر مادران می دانند و ارتباط برقرار کردن را و ابراز محبت به بچه مشکل دارند و حتی ممکن است نوزاد را طرد کنند.

دکتر «باصری» گفت: آگاهی دادن به بیمار که افسردگی پس از زایمان، قابل درمان است و این درمان ممکن با تجویز داروی پزشک، درمان های روانشناختی و یا ترکیبی از ایندو روش صورت گیرد و همچنین بسیاری از داروهای ضد افسردگی را می توان در دوران شیردهی نیز با تجویز روانپزشک مصرف کرد، در انجام درمان به نحو صحیح بسیار موثر است.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه ضمن تاکید بر این موضوع که اگر افسردگی پس از زایمان درمان نشود، ممکن است ماه ها و حتی سال ها طول بکشد و برسلامت فرد و رشد و تکامل فرزند تأثیر منفی بگذارد، یادآور شد: یکی از راهکارهای موثر در کاهش عوارض افسردگی پس از زایمان، صحبت کردن مادر افسرده با مادران دیگریاست که شرایط مشابه او را داشته یا دارند و بهره مندی از توصیه ها و تجربه های آنان است.

او تاکید کرد: خانواده ها باید هوشیار باشند که چنانچه مادر افکار خودکشی و آسیب به خود و یا آسیب به نوزاد دارد، به صورت فوری به پزشک مراجعه کند.

دکتر «باصری» به مادرانی که دچار این مشکل هستند، توصیه کرد: با نزدیکان خود درباره احساسات و مشکلات خود صحبت کنید و از آنها کمک و مشورت بخواهید، برخی ازآنها می توانند به شما کمک کنند تا از نوزادتان مراقبت کنید و همزمان بتوانید زمانی را به مراقبت از خود اختصاص دهید و یا استراحت کنید.

او حفظ ارتباط با دوستان و اعضای خانواده را نیز در این زمینه موثر دانست و گفت: اگر برایتان مقدور است، از خانه خارج شوید و زمانی را در فضای باز بگذرانید و حتی اگرمحیط اطراف شما مناسب است، می توانید نوزادتان را هم به همراه خود ببرید. در چنین شرایطی، یک پیاده روی مختصر، در حالی که نوزادتان را هم به همراه خودتان آوردهباشید، هم برای سلامت شما و هم برای سلامت نوزادتان مفید است.

تلاش در خوردن وعده های کوچک غذاهای سالم و خواب، استراحت کافی در شبانه روز و استفاده از مشاوره پزشک خانواده و روانشناس از دیگر توصیه های مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه برای رفع این مشکل بود.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن