بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 51428
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 16 آذر 97 5:24 ب.ظ

امام جمعه سیراف:

لزوم حمایت از تولید ملی

ثلاث- امام جمعه سیراف: فرصت مناسبی است تا میزان تحقق شعار سال را که «حمایت از کالای ایرانی» نام گرفته و همچنین الزامات تحقق کامل آن را مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش ثلاث، حجت‌الاسلام محمد صادق عاشوری در خطبه‌های نماز جمعه سیراف اظهار داشت: ۱۶ آذر آغاز حرکت ضداستکباری و ضد استعماری جنبش دانشجویی است. بنابه فرمایش مقام معظم رهبری جنبش دانشجوئی خصلت و خاصیتش در کشور ما لااقل اینجور است که ضد استکباری، ضد سلطه، ضد دیکتاتوری و طرفدار عدالت است.

وی اضافه کرد: شروع این حرکت یا مقطع شناخته شده این حرکت، همین ۱۶ آذر است. جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب، ناگهان به وسیله دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود،به ایران آمد.

امام جمعه سیراف بیان کرد: جنبش دانشجویی آفات هایی نیز دارد که از جمله آنها می توان به ایفای نقش ابزاری، دور شدن از آرمان‌ها، پشت کردن به آرمان‌ها، سطح نگری و سطح اندیشی، افتادن در دام احزاب سیاسی و گم کردن هدف اشاره کرد.

وی با اشاره به پشت پرده نمایش جدید سران کاخ سفید در فضاسازی علیه ایران خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه مدعی شد ایران آزمایش موشکی جدیدی انجام داده که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. البته روز گذشته جهان توی دهنی به آمریکا زد و قطعنامه آمریکا بر علیه ایران اسلامی تصویب نشد و بالعکس رژیم صهیونیستی نیز محکوم شد.

عاشوری با اشاره به سفر دوره‌ای بن سلمان برای احیای مشروعیت از دست رفته بیان کرد: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پس از قتل خاشقجی در وضعیت بسیار بغرنجی قرار دارد. فشارها علیه وی باعث شده تا بسیاری از کشورهای غربی خواستار برکناری بن سلمان شوند و وی را یک جنایتکار بدانند. کشورهایی مانند آلمان، فنلاند، ایتالیا و بلژیک صادرات سلاح به ریاض را تحریم کرده اند.

وی گفت: در این شرایط بن سلمان سعی داشت با انجام یک سفر دوره‌ای به شش کشور عربی و حضور در نشست گروه بیست در آرژانیتن مشروعیت از دست رفته خود را بازیابد. اما شدت اعتراضات در کشورهایی مانند مصر، تونس، بحرین، الجزایر و موریتانی به گونه‌ای بود که سفر بن سلمان بر خلاف تصور وی، به محکمه‌ای مردمی برای محاکمه وی تبدیل شد.

عاشوری با اشاره به ۹ ماه غفلت از شعار سال تولید ملی و فرصت های از دست رفته اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار امسال را «تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی» قرار دادند. حال که در نهمین ماه سال قرار داریم و زمان کمی به پایان سال باقی مانده است، فرصت مناسبی است تا میزان تحقق شعار سال را که «حمایت از کالای ایرانی» نام گرفته و همچنین الزامات تحقق کامل آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: یک بخش مهمی از تعصب به کالای ایرانی مربوط به مسئولان دستگاه های مختلف دولتی کشور است. نیازهای مصرفی دستگاه های کشور بسیار زیاد است به طوریکه بسیاری از کارشناسان از دولت به عنوان بزرگترین بازار مصرف در داخل کشور یاد می کنند. در دستگاه های دولتی ماموران خریدی فعالیت می کنند که وظیفه شان تامین نیازهای مصرفی است. اگر مدیران این دستگاه ها و ماموران خرید آن ها نسبت به خرید کالای ایرانی تعصب داشته باشند، حمایت بزرگی از کالای ایرانی صورت می گیرد.

عاشوری بیان کرد: یکی از لوازم حمایت از کالای ایرانی توسعه صادرات آن خصوصا به کشورهای همسایه است. طبق بررسی های صورت گرفته بازار کشورهای همسایه ایران در حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار است و سهم ایران از این بازار در حدود ۲۰ میلیارد دلار است یعنی تنها یک درصد. در حالی‌که ظرفیت های ایران در بخش های تولیدی می تواند تا ۲۰ درصد این بازار را به دست آورد. اگر توان مردمی به همراه برنامه ریزی و تسهیل گری دولت به میدان بیاید، می توان به سهم ۴۰۰ میلیارد دلاری از بازار کشورهای همسایه رسید

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن