بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 54452
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 15 اردیبهشت 98 1:59 ق.ظ

صعود مشترک کوهنوردان کنگانی به قله تفتان+ عکس

ثلاث- صعود مشترک گروه کوهنوردی خلیج فارس کنگان . هیئت کوهنوردی ، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، هیئت کوهنوردی شهرستان مهر، گروه کوهنوردی فال گله دار، هیئت کوهنوردی عسلویه به قله ۴۰۵۰ متری تفتان انجام شد.

علی قنبری دبیر هیات کوهنوردی شهرستان کنگان که در این صعود، حضور داشت، به خبرنگار ثلاث گفت: صعود مشترک گروه کوهنوردی خلیج فارس کنگان . هیئت کوهنوردی  ، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، هیئت کوهنوردی شهرستان مهر،  گروه کوهنوردی فال گله دار، هیئت کوهنوردی عسلویه به قله ۴۰۵۰ متری  تفتان انجام شد.

 

وی افزود: تفتان، بلندترین قله سیستان بلوچستان است.  به مناسبت روز ملی خلیج فارس 

در مورخ ۱۰/۲/۹۸تعداد ۳۲ نفر از کوهنوردان  با سرپرستی مجید توانایی از منطقه ویژه  پارس به منظور صعود به قله تفتان راهی زاهدان شدند و پس از عبور از شهرهای پارسیان، بندر لنگه ، بندر خمیر، بندرعباس، رودان، کهنوج، جیرفت، دهبکری بم ،فهرج، نصرت آباد ، زاهدان، خاش، روستای فیروز آباد، به روستای تمندان رسیدیم.  بعد از ورود به اردوگاه تفریحی دره گل تفتان  و استراحت ۳ ساعته و حرکت به سمت 

پناهگاه  صبح تفتان و پس از ۵ساعت پیمایش و شب مانی واستراحت در پناهگاه  و ساعت ۵صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۲/۲/۹۸ با آقای ریگی  راهنما و جلودار گروه حرکت به سمت قله را آغاز نمودیم و پس از  ۳ساعت پیمایش  همه اعضای گروه موفق به فتح قله شدند.

 دبیر هیات کوهنوردی شهرستان کنگان  گفت: ازسازمان  منطقه ویژه پارس و تمامی کوهنوردان که در این سفر همکاری لازم را انجام دادند تا یک صعود خوب داشته باشیم 

و همچنین از آقایان مجید توانایی سرپرست محترم برنامه ، محمد تاجدینی، کمال هادی، آقا هادی، احسان شریفی، عماد مهریان پور که در بهتر اجرا شدن این برنامه نقش بسزایی ایفا کردند ، کمال قدردانی را به عمل می آورم.

کوهنوردی یک ورزش مفرح و پر هیجان است.

 

  تفتان نام یک آتشفشان نیمه فعال در ایران است 

این کوه در منطقه جنوب شرقی ایران در استان سیستان بلوچستان سر حد بلوچستان در شهرستان خاش قرار گرفته است. ارتفاع این قله از شطح دریا  ۴۰۵۰ متر است. قله آتشفشانی این کوه،  چهل تن نام دارد که فاصله مستقیم آن با زاهدان ۱۰۰ کیلومتر است

از سه دهنه آتشفشانی ان همواره بخار گوگرد خارج می شود.  

 در ورودی حفره های آتشفشانی تخته های گوگردی خالص به وفور دیده می شود.

این قله دارای دو شاخک است یکی در شمال که مرتفع تر است و زیارت نام دارد و دیگری در جنوب که کوتاه تر است که ماده کوه نامیده میشود و از سمت شمال شرقی به این قله صبح کوه و از طرف غرب  به آن نر کوه می گویند.

نام کوه تفتان  که از واژه ی تفت به معنای گرم و سوزان آمده است و این وجه تسمیه برای نامگذاری به سبب خروج دمه های آتشفشانی  مرکب و بخار آب و گاز  گوگرد از دهانه آن است.

 

 

.

.

.

.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن