بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 56726
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:پنجشنبه 21 شهریور 98 3:41 ب.ظ

گفتگو با بانوی فعال کنگانی در عرصه ورزشی و اجتماعی

ثلاث- سیده ندا پاک نژاد، یکی از بانوان فعال در عرصه ورزشی و اجتماعی شهرستان کنگان است. وی از چهره های پر تلاش و محبوب در عرصه فعالیت خود می باشد.

 

هفته نامه ثلاث جنوب: سیده ندا پاک نژاد، یکی از بانوان فعال در عرصه ورزشی و اجتماعی شهرستان کنگان است. وی از چهره های پر تلاش و محبوب در عرصه فعالیت خود می باشد. به همین بهانه، گفتگویی با وی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

سیده ندا پاکنژاد در گفتگو با هفته نامه ثلاث جنوب: همه ما با مفهوم ورزش آشنایی داریم و آن را نوعی تحرک برای تقویت بخشی از توانایی  های خود در مسیری خاص می دانیم. با این تعریف تقریبا هرگونه فعالیت آگاهانه و منظم که منجر به پیشرفت توانایی‎ها شود ورزش محسوب می شود. ورزش ها را معمولاً به دو دسته جسمی و ذهنی ، فردی یا گروهی تقسیم بندی می کنند. ورزشکاران نیز بر اساس بهره وری از ورزش به سه دسته آماتور، حرفه ای و تفریحی تقسیم بندی می‎شوند.

برخی از مهمترین تأثیرات ورزش بر سلامتی عبارتند از:

  • خواب راحت؛ افرادی که بیش از ۴ ساعت در هفته به ورزش اختصاص می دهند از خوابی آسوده و عمیق بهره مند خواهند شد- افزایش کیفیت زندگی؛ ورزش منظم به حفظ تناژ عضله کمک نموده، تراکم استخوان را حفظ کرده و با تقویت گردش خون ، خون رسانی به اندامها را بهتر نموده و باعث افزایش عمروسلامتی می شود.- تقویت سیستم دفاعی بدن؛ بخش بزرگی از سیستم دفاعی توسط پوست، دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش تأمین می شود. ورزش باعث فعالیت بهتر این اندامها شده و عوامل بیماری زا، از بدن دفع می‎شوند- تقویت حافظه؛ ورزش و تنفس صحیح باعث افزایش خون رسانی به مغز شده، عملکرد سلولهای مغزی را بهتر می کند و علاوه بر تقویت حافظه سطح هوشیاری ما را افزایش می دهد- افزایش اعتماد به نفس؛ قطعاً ظاهر و اندام متناسب همراه با روحیه پرانرژی باعث بیشترین توجه و تحسین از طرف دیگران خواهد شد و این امر می تواند به شکوفایی بیشتر پتانسیل های فردی بیانجامد- کاهش فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب؛ تمرین های ورزشی باعث ترشح منظم و متعادل هورمون های بدن و تکانه های عصبی می شود که باعث حفظ آرامش در زندگی می شود- کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن؛ روزمرگی، کم تحرکی و عادتها باعث تغییرات فیزیولوژیکی در بدن می شود که بیماری های مزمن مانند قلبی عروقی، فشار خون، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، انواع سرطان از پیامدهای آن می باشد. ورزش منظم مانع از ایجاد این بیماری ها می شود.

چه کار کنیم تا همیشه انگیزه لازم برای ورزش را داشته باشیم؟

ممکن است گاهی بهانه تراشی باعث شود تا از ورزش کردن فاصله بگیریم اما اگر همواره به فواید ورزش و تأثیر آن در رسیدن به اهدافمان فکر کنیم قادر خواهیم بود طول عمر ورزشی خود را افزایش دهیم.

انتخاب ورزش مناسب

برای انتخاب گروه ورزشی خود ابتدا باید به علائق درونی توجه نمود و سپس توانایی های خود را برای آن تقویت کنیم. البته در ورزشکاران حرفه ای که ورزش شغل آنان محسوب می‎شود علاوه بر علاقه باید استعداد و توانایی های ذاتی هم در نظر گرفته شود تا نتیجه ای مطلوب حاصل شود. با این حال اکثر افراد می توانند یک نوع ورزش خاص را انتخاب نموده و تمرین های خود را از سطح سبک و پایه شروع نموده ، تا با گذشت زمان و تقویت بدن سطح تمرین را بالاتر برده و توانایی خود را افزایش دهند.

 

بایدها و نبایدهای ورزشی

برای ورزش ، باید قدم به قدم پیش برویم. انجام ورزش منظم باعث افزایش انرژی در بدن می شود که نباید منجر به حجم بالای تمرین ناگهانی شود به این دلیل که امکان آسیب وجود دارد.

در یک دوره ورزشی باید به استراحت ، توالی های تمرینی سبک  وسنگین، تنوع تمرین توجه داشت. همچنین قبل از ورزش اصلی اقدام به گرم کردن بدن نمود و در پایان ورزش به آرامی بدن را سرد نمود.

تغذیه ورزشی مورد دیگری می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به شدت تمرین باید تغذیه مناسب آن را در نظر گرفت تا ورود کالری، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ، مواد معدنی و آب بدن تأمین شود.

مصدومیت ها را نادیده نگیرید. قطعاً تغییر روش زندگی ممکن است باعث ایجاد دردهایی شود،اما در صورت تداوم دردها و مصدومیت ها اصلاح روش صورت گیرد تا سلامتی بدن حفظ شود.

مطالعات خود را گسترش دهید و یا از مربی ورزشی استفاده کنید. استفاده از مربی ورزشی باعث می شود در رسیدن به هدفتان بهتر عمل کنید. سعی کنید برای خود یار ورزشی داشته باشید. داشتن یار ورزشی علاوه بر حفظ انگیزه باعث ایجاد رقابت و افزایش انرژی در شما خواهد شد.

در پایان همیشه موقعیت خود را در نظر داشته باشید، مثلاً برای یک نفر ورزشکار تفریحی لذت بردن از تمرین بسیار اهمیت دارد، اما برای یک ورزشکار آماتور بهبود وضعیت بدن و حفظ تناسب اولویت دارد. پس همیشه با حفظ تعادل در شدت تمرین باعث پویایی سطح زندگی ورزشی خود شوید.

 

نقش فعالان اجتماعی

از زمانی که انسان کشف نمود با زندگی گروهی می تواند نیازهای اولیه خود را بهتر تأمین نماید اجتماع شکل گرفت و با توجه به هوش اجتماعی بالاتر انسان نسبت به سایر موجودات همکاری ها از سطح نیازهای اولیه فراتر رفته و سایر نیازهای بشری مورد اهمیت قرار گرفت. در  چنین مجموعه ای کسانی که صاحب حرفه ای بودند و یا توانایی های خاصی داشتند علاوه بر تأمین نیازهای خود تصمیم به اشتراک گذاری توانایی های خود نمودند تا سبب رشد بیشتر اجتماع خود نسبت به گذشته شوند. اینان فعالان اجتماعی اولیه را شکل دادند که تاکنون ادامه یافته و هر روز بر تنوع آن افزوده می شود. امروزه مردم در کشورها و جوامعی که فعالان اجتماعی در سطوح مختلف مشارکت دارند از مناظر مختلف نسبت به دیگر جوامع علاوه بر رفاه بهتر، از آینده روشنتری نیز برخوردار هستند.

به طور کلی فعالیت فعالان اجتماعی معمولاً از خانواده و دوستان خودشان شروع می شود و در اجتماع توسعه می یابد. یک فعال اجتماعی علاوه بر داشتن توانایی علمی در زمینه فعالیت، باید از روحیه داوطلبانه گری بالایی نیز برخوردار باشد، مسائل و چالش های اجتماعی را به خوبی تحلیل کند و با تشویق اجتماع به انجام راه حل ها موانع توسعه و پیشرفت را بردارد. فعالان اجتماعی انرژی خود را از مشارکت جمعی می گیرند و هرگز به دنبال رهبری دیگران در جهت توسعه منافع شخصی نیستند.

معمولا زمینه های فعالیت این گروه اجتماعی  در مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نمود پیدا می کند که ممکن است با اهداف حکومت ها در تضاد باشد و حتی آنقدر در یک جامعه توسعه یابد که منجر به تغییر قوانین و دولتها شود. اما باید این نکته را در نظر داشت که چنین روشی بهترین شیوه تغییر و پیشرفت اجتماع می باشد که علاوه بر اصلاح امور بهترین تغییر مسالمت آمیز محسوب می شود چرا که در نهایت، این مجموع افراد اجتماع می باشند که باید برای آینده خود تصمیم بگیرند.

در پایان باید گفت: حضور فعالان اجتماعی باعث ممانعت از قدرت گرایی فردی در جامعه شده و پیشرفت همه اجتماع را در نظر می گیرد. در نتیجه با تغییر دیدگاه های حاکمیت های اولیه که نگاه از بالا به پایین بوده با مشارکت همگان در تصمیم گیری باعث عدالت اجتماعی بیشتری می شود.

 

راهکارهای تقویت حضور فعالان کارآفرین

بهره وری مناسب از فرصت ها و منابع، تعیین کننده بقای موجودات زنده خواهد بود و در این بین بیشترین رقابت در جوامع انسانی دیده می شود. با توجه به تنوع اقلیمی زمین و تنوع منابع، شیوه بهره وری ها با هم متفاوت می باشند. به همین خاطر جوامع تلاش می نمایند تا با انتقال دانش و تجربیات خود، بهره وری ها را بومی سازی نمایند. بنابراین ضروری است مراکز یا گروه های انسانی تشکیل شده که فرصت ها و شیوه های بهره برداری از منابع را در اختیار عموم جامعه قرار داده تا افراد با اطمینان خاطر بیشتری ریسک نموده و در کسب و کار موفق شوند. علاوه بر این صاحبان ایده به منابعی از اطلاعات دسترسی داشته باشند تا بتوانند ایده های خود را بررسی نموده و قادر به تولید نمونه اولیه و سنجش بازار باشند. بدیهی است که فعالیت اقتصادی اولیه در کسب و کارهای کوچک به آسانی شکل می گیرد، اما توسعه آن به تصمیم های دولت ها بستگی دارد. با توجه به اینکه پایه اقتصاد نیاز مشتری می باشد، تسهیل ارتباط با مشتریان بهترین و مؤثرترین کاری است که دولت ها می توانند انجام دهند تا کارآفرینان کسب و کار خود را توسعه دهند. از طرف دیگر برای حفظ موفقیت کاری، کارآفرینان باید قادر به پیش بینی آینده و بازخورد محصولات خود باشند. بدین منظور حفظ ثبات اقتصادی بلندمدت و به روزرسانی دانش صنایع راهکارهای بعدی دولت ها برای پیشرفت کارآفرینان می باشد.  بنابراین در یک جمله به طور خلاصه می توان گفت برای تقویت روحیه فعالان کارآفرین در جامعه تسهیل دسترسی به مشتریان، کنترل تورم و به روزرسانی دانش مؤثرترین کارهایی است که دولت ها می توانند انجام دهند.

ثلاث جنوب: کارشناس حسابداری، کارشناس روابط کار و امور اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان کنگان از سال ۱۳۸۰ تاکنون، رییس هیأت مدیره سمن توان آفرینان پارس زیر مجموعه فرمانداری شهرستان کنگان در زمینه کارآفرینی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و مدیر باشگاه فرهنگی ورزشی حجاب با ۱۵ نفر پرسنل. ریاست هیأت روستایی و بازی های بومی محلی شهرستان کنگان و نائب رییس هیأت بدنسازی و پرورش اندام شهرستان، بخشی از رزومه و پیشینه فعالیت سیده ندا پاک نژاد است.

.

اخبار مرتبط

نظرات

  1. mohammad says:

    با سلام
    مطالب مفید و جالبی بود..احسنت..

  2. Saber says:

    سلام
    من چند وقته کنگان مشغول کارم ، رشته ورزشیم بوکس هست
    میخاستم اگه کنگان باشگاه بوکس هست معرفی کنید ممنون.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن