بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 57197
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 11 مهر 98 1:32 ب.ظ

ابداع سینی جدید برج تقطیر توسط مبتکر کنگانی در پارس جنوبی

دستاورد علمی پژوهشی با استفاده از ظرفیت های علمی جوان کنگانی در پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی رقم خورد

 

علی زارعی، کارشناس ارشد مهندسی شیمی، متولد شهر کنگان، دارای ۳۴ سال سن و در واحد بهره برداری پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی مشغول فعالیت است.

علی زارعی می گوید : تحصیل و تدریس در رشته های صنایع گاز و مهندسی شیمی و مدت ها فعالیت علمی و صنعتی به همراه شرکت سازنده ی سینی و پکینگ در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در مقیاس صنعتی و فعالیت هم زمان در بخش طراحی و نرم افزاری و نیز فعالیت در واحد بهره برداری از سکوی فاز یک پارس جنوبی گرفته تا پالایشگاه دوم و دهم من را علاقمندتر ساخت که بصورت تدریجی به انتشار یافته های خود و همکاران پرتلاشم بپردازم.

وی افزود: به لطف خدا تاکنون ۱۰ مقاله ی علمی در سطح بین المللی ۴ مقاله در داخل کشور، ۲ مورد ثبت اختراع و یک اثر ترجمه ی کتاب و برگزاری سخنرانی های علمی با محوریت برج ها؛ جداکننده ها و اجزای داخلی آن ها دستاورد اینجانب بوده است.در بخش مقالات علمی برجسته ترین دستاوردها در کشور هلند و ژورنال های معتبر اروپایی حاصل شد که عمدتا به بحث هیدرولیک سینی ها، شبیه سازی دینامیکی آن ها، پیش بینی رفتارهای گذرا که مشاهده ی آن در واقعیت بسیار دشوار است و نیز معرفی سینی های جدید می پرداخت.

لازم به ذکر است که هم اکنون نیز با همکاری همکاران واحد بهره برداری پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی در ارتباط با انتشار علمی موارد مرتبط با بهره برداری پالایشگاه دهم و با حمایت مدیران و سرپرستان بخش پالایش نیز در حال انجام است که نتایج آن بزودی در کنفرانس ها و مجلات منتشر می گردد.

طی فعالیت های طراحی، راه اندازی و تست سینی ها موفق به ثبت چند مورد اختراع شدیم که از میان آن ها ساخت سینی های Conical Cap به شماره ثبت ۷۸۴۵۰ دستاوردی بسیار ارزشمند بود.

سینی برج تقطیر محل تماس فازهای گاز و مایع به منظور ایجاد سطح تماس و زمان لازم برای انتقال جرم در فرآیندهای جداسازی است. امروزه برج های سینی دار تقطیر و جذب بخش عظیم، پرهزینه و با مصرف بالای انرژی صنایع نفت و گاز کشور را تشکیل می دهند.

هدف از اختراع این سینی، بهبود عملکرد نسبت به سینی کلاهکی و به کار گیری نیروی مکش برای ایجاد آشفتگی و تماس بیشتر در سینی و در نهایت کارایی و ظرفیت بیشتر است.

در سینی جدید با طراحی دو مخروط بر روی نگهدارنده از نیروی مکش ایجاد شده در مخروط که به دلیل تغییر در سطح مقطع و سرعت و سرانجام تغییر در فشار و ایجاد نیروی مکش است، استفاده می شود. نیروی مکش ایجاد شده باعث نیرو محرکه زیادی شده و جریان مایع بر روی سینی را آشفته کرده و به صورت افشانه (spray) در آورده و تماس گاز و مایع در روی سینی را بهبود می بخشد.

به علت وجود نگهدارنده بر روی سوراخ ها، این سینی قادر به عمل در یک محدوده وسیع از جریانات گاز و مایع نیز می باشد.

طی فعالیت و کسب تجربه در مورد سینی ها و پکینگ ها از طراحی، ساخت تا بهره برداری و عیب یابی به کتاب عیب یابی تقطیر که مجموعه ای فوق العاده و منحصر بفرد در زمینه عیب یابی و رفع تنگنا در برج های تقطیر سینی دار و پرشده، برج های جذب و دفع و تجهیزات جانبی برج ها می باشد برخوردم.

لذا تصمیم گرفتم که این اثر ارزشمند را به زبان فارسی ترجمه کنم تا بسیار آسانتر و کاربردی تر در دسترس عزیزان علاقمند قرار گیرد که خوشبختانه موفق به چاپ این اثر شدیم.

این کتاب به لحاظ تنوع موضوعی و نیز گستردگی موارد مطالعاتی بی نظیر بوده و در عملیات بهره برداری، کنترل ، تعمیرات و نگهداری، راه اندازی و توقف، عیب یابی و رفع تنگنا از برج های پتروشیمی، پالایشگاه های نفت و گاز و کارخانجات صنایع شیمیایی کاربرد دارد.

هنری.زد.کیستر نویسنده این کتاب فردی با سابقه و مدیر تکنولوژی‌های جداسازی در شرکت فلور است که ۳۰ سال تجربه در زمینه‌های عیب‌یابی، افزایش ظرفیت، مشاوره‌ی میدانی، طراحی، کنترل و راه‌اندازی فرآیندها و تجهیزات تفکیک دارد و ایشان همچنین مولف کتاب‌های طراحی تقطیر و عملیات تقطیر می باشد.

با بررسی تعداد برج‌های سینی‌دار و پرشده و هم‌چنین تعداد و نوع سینی‌ها و پکینگ‌های مورد استفاده در یک واحد صنعتی می‌توان به تعداد بسیار زیاد آن‌ها در کل صنایع، بخصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در کشور و هزینه‌های سنگین مربوط به آن‌ها پی برد.

از سوی دیگر با توجه به عمر ورود تکنولوژی در کشور و زمان بهره‌برداری از فرآیندها و نیز محدودیت دسترسی متخصصان کشور به خدمات پشتیبانی شرکت‌های سازنده به دلیل اعمال تحریم‌ها، نیاز روز افزونی برای حفظ صنایع موجود و افزایش ظرفیت تولید وجود دارد.

برای رسیدن به این مهم، عیب‌یابی و رفع تنگنا بخصوص در بخش‌های پرهزینه‌ای مانند مبحث جداسازی و زیرمجموعه‌های آن از قبیل فرآیندهای تقطیر، جذب، احیا، عریان‌سازی و … بسیار حیاتی و مهم است.

کتاب حاضر مجموعه‌ای ارزشمند از موارد مطالعاتی متعدد در پالایشگاه‌های نفتی و گازی، صنایع پتروشیمی و شیمیایی در نقاط مختلف دنیا است که طی سالیان متمادی توسط نویسنده‌ی آن گردآوری شده و بسیاری از این مشکلات را در حال حاضر می‌توان در صنایع کشور به وضوح مشاهده نمود. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها در مسائل مربوط به عیب‌یابی آگاهی از بروز اتفاقات مشابه است که در عمل فقط از مسیر تجربه بدست می‌آید.

از سوی دیگر اغلب مشکلات فرآیندی مربوط به زمان راه‌اندازی، عملیات غیر عادی یا توقف عملیات می‌باشد. لذا وجود منبعی از تجربیات گوناگون، هم از نظر زمان، هم از نظر هزینه چه در مرحله‌ی عملیات نرمال و چه در مراحل یاد شده می‌تواند بسیار موثر باشد.

از کتاب پیش رو می‌توان هم برای مطالعه‌ی آزاد و هم با اندکی صرف وقت به‌ عنوان مرجع و بصورت موردی بهره برد. توضیحات مربوط به موارد مطالعاتی گنجانده شده در این کتاب بسیار ساده و قابل فهم بوده و سعی گردیده که در معادل سازی اصطلاحات صنعتی، میزان کاربردی بودن کلمات نیز در نظر گرفته شود.

از دو اثر تالیفی دیگر که مختص پالایشگاههای گاز می باشد نیز انشالله تا پایان سال رونمایی خواهد شد.

امیدوارم همانند پالایشگاه دهم مجتمع در تمامی پالایشگاهها نیز روز به روز امکان استفاده بیشتر از ظرفیت های همکاران جوان و با دانش با حمایت مدیران عزیز میسر گردد.

1

سینی کلاهکی اختراع علی زارعی

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن