بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 58203
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 5 دی 98 3:46 ب.ظ

الماسی:

بزرگترین پروژه شهرستان کنگان در ۴٠ سالگی انقلاب کلنگ زنی می شود

ثلاث- بالاترین هزینه برای اسکله کنگان از سال ۵۷ تا کنون، به زودی انجام می شود.

 

 

شهرستان کنگان ، سومین شهرستان پر جمعیت استان بوشهر است که در شاهراه سه استان بوشهر، هرمزگان و فارس قرار دارد. استقرار بزرگ ترین پروژه تاریخ صنعت نفت ( پس از انقلاب) در دو شهرستان کنگان و عسلویه، موقعیت استراتژیک این شهرستان را دو چندان نموده است.

در کنار این موضوع، وجود دریا به عنوان نعمت بی انتها باعث شده تا ظرفیت بی نظیر در اختیار مردمان این شهرستان قرار بگیرد. صیادی و تجارت، بخشی از شغل آبا و اجدادی مردم شهرستان کنگان می باشد. برای استفاده حداکثری از این ظرفیت بی نظیر، نیازمند ایجاد زیرساخت های مرتبط مانند اسکله می  باشد. زیر بنای اسکله کنونی کنگان مربوط به حدود نیم قرن قبل می باشد؛ مضاف بر این، اسکله کنونی به شکل چند منظوره مورد استفاده صیادان، تجار، هلال احمر، دریابانی و… می باشد. این اسکله از شرایط یک اسکله تجاری مناسب تا حدود زیادی دور است.

سال گذشته بود که به درخواست جمعی از مردم کنگان، با تلاش های مداوم و موثر سکینه الماسی، نماینده مردم جنوب استان بوشهر، رئیس جمهور در سفر خود به کنگان، توسعه اسکله کنگان را مصوب نمود تا اینگونه، مردم کنگان به روز های آینده دل خوش کنند و امیدوار باشند. البته در این جریان، نوروزی فرماندار سابق، گراوند استاندار بوشهر، مهندس راستاد مدیر عامل سازمان بنادر کشور( و تلاش نیروهای مردمی مانند جلیل صفایی، جبار نصاری، خیرالله احمدی) نیز تلاش های ارزشمندی انجام داده اند. قرار است مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان را برای توسعه اسکله کنونی کنگان صرف نمایند. بودجه و مصوبه مذکور، چنانچه محقق شود، بالاترین مبلغی است که پس از انقلاب برای موضوع اسکله کنگان هزینه می شود و از این حیث قابل توجه است.

**گفتنی است، اسکله کنونی که حدود ۵۰ سال قبل به شکل T احداث شده بود، در دوره قیصر صالحی توسعه پیدا کرد، لایروبی شد، اسکله T مانند برداشته شد، موج شکن کنار بازار ماهی فروشان احداث گردید. شروع این طرح از دوره مرحوم عبدالله حاجیانی بوده و در دوره قیصر صالحی تکمیل و بهره برداری شد.

 

 

 

در همین راستا، خبرنگار ثلاث، به سراغ نماینده مردم جنوب استان بوشهر رفته و آخرین وضعیت مصوبه توسعه اسکله کنگان را  از وی پیگیری نموده است.

 

دکتر سکینه الماسی نماینده مردم جنوب استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار ثلاث در خصوص آخرین وضعیت توسعه اسکله کنگان اظهار داشت: هم اکنون اداره کل بنادر و دریانوردی در حال ارزیابی فنی و کیفی پیمانکاران است که انتظار می رود در اواخر هفته آینده، برنده مناقصه پروژه بندر تجاری کنگان مشخص شود.

وی در خصوص این سوال که: در طرح توسعه بندر تجاری کنگان، مساحت حوضچه آرامش چه تغیری می کند؟ گفت: همانطور که اطلاع دارید، هم اکنون مساحت حوضچه آرامش کنگان، کمتر از ۸ هکتار است که در این طرح و پس از توسعه به نزدیک ۴۰ هکتار افزایش پیدا می کند.

نماینده مردم جنوب استان بوشهر ، سوال خبرنگار ثلاث را مبنی بر افزایش وسعت حوضچه آرامش چه نقشی در وضعیت ایمنی شناور های مستقر در بندر کنگان می تواند داشته باشد؟ این گونه پاسخ داد: افزایش ۴ الی ۵ برابری وسعت حوضچه آرامش، این امکان را فراهم می کند که شناورها در دسته بندی های مختلف و در فاصله های ایمن در حوضچه وسیع ساماندهی شوند که باعث می شود در صورت بروز آتش سوزی، شناور های کمتری دچار آتش سوزی و خسارت شوند. در فاز دوم توسعه بندر تجاری کنگان، فعالیت لنج ها و قایق های صیادی نیز تفکیک خواهد شد و اسکله و پهلوگیر مجزا احداث خواهد گردید.

وی، افزایش وسعت حوضچه بندر تجاری کنگان را در رونق تجارت این بندر بسیار موثر دانست و بیان داشت: به دلیل اینکه توسعه حوضچه آرامش به طرف دریا است، عمق آب از ۴ متر به ۶ الی شش و نیم متر   افزایش می یابد. افزایش عمق آب حوضچه منجر به تردد کشتی هایی با آبخور بیشتر و با قابلیت حمل بار بیشتر خواهد گردید( شناورهای با تناژ بالا، امکان پهلوگیری در این بندر را پیدا خواهند کرد). در حال حاضر، شناور طرح بندر کنگان ، شناور زیر ۱۰۰۰ تن است که عمدتا شناورهای  سنتی هستند که می توانند ۵۰۰ الی ۷۰۰ تن بار حمل کنند. انتظار می رود که پس از تکمیل طرح توسعه بندر تجاری کنگان، کشتی های با ظرفیت ۴ الی ۵ هزار تن به این بندر تردد کنند.

نماینده مردم جنوب استان بوشهر، در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای این پروژه، گفت:  برای فاز اول بندر تجاری کنگان که احداث موج شکن و حوضچه آرامش برای توسعه بندر است، تا ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه می شود. در فاز دوم قرار است با صرف ۵٠ میلیارد تومان، اسکله های تجاری جدید و پهلوگیر برای قایق ها و شناور های صیادی احداث  شود. ان شاءالله بزرگترین پروژه شهرستان کنگان که همین پروژه توسعه اسکله بندر کنگان است، در ۴٠ سالگی انقلاب اسلامی به زودی کلنگ زنی می شود.

..

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن