بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 59497
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 17 فروردین 99 10:16 ب.ظ

آیا واقعا وضعیت استان بوشهر به لحاظ کرونا سفید است؟

مبتلایان به کرونا در استان بوشهر از ۸۸ کشور جهان بیشتر است/ فوت ۸ نفر به علت کرونا در استان

اختصاصی ثلاث- آیا واقعا وضعیت استان بوشهر در بحث ویروس کرونا سفید محسوب می شود؟

 

دکتر حسن روحانی رییس جمهور کشور امروز در جدیدترین سخنرانی خود گفت: ما استان‌های سفیدی را در منطقه جنوب کشور داریم که هیچ مشکلی در این استان‌ها برای آموزش و پرورش وجود ندارد. مانند استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان اینها استان‌هایی هستند که مشکلی برای بحث آموزش ندارند. بنابر این آموزش و پرورش می‌تواند در استان‌های سفید فعالیت خود را آغاز کند و هیچ مانعی وجود ندارد. اما اگر ما برای کل کشور بحث می‌کنیم، فعلا آموزش تا پایان فروردین تعطیل است تا اینکه ما در جلسه بعدی ببینم که باید چه تصمیمی را اتخاذ کنیم.

 

اختصاصی ثلاث:  سخنان رئیس جمهور از چند زاویه قابل بحث و مو شکافی است. رئیس جمهور بحث بازگشایی مدارس در استانی مانند بوشهر را به شکلی مطرح کرد که جای بحث دارد هرچند ایشان در پایان این بخش از سخنان خود، تصمیم را بر عهده مسئولین استان واگذار کرد.

اما عمده بحث این مطلب بر بخش دیگری از سخنان رئیس جمهور است؛ انجا که استان بوشهر را استان سفید به لحاظ کرونا عنوان می کند.

طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت تا تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ تعداد ۱۲۵ نفر در استان بوشهر به کرونا مبتلا شده اند و  ۸  نفر از این تعداد جان خود را از دست داده اند.

نکته قابل تامل این است آمار مبتلایان به کرونا در استان بوشهر( که ۱۲۵ نفر می باشند) از آمار مبتلایان به کرونا در ۸۸ کشور در سطح دنیا بالاتر است یعنی به عبارتی آمار مبتلایان یک استان از ۸۸ کشور ( به شکل جدا گانه) بالاتر است.

 چطور می توان با وجود این آمار ، استان بوشهر را استان سفید قلمداد کرد؟

بله در قیاس با استان گیلان، شرایط استان بوشهر بهتر است ولی چه تضمینی وجود دارد که این وضعیت بدتر نشود؟ مگر استان گیلان از روز اول با این فاجعه مواجه بود؟ خیر. رفت و آمدهای، سفرها و تجمع ها موجب این فاجعه در گیلان شد.

سوال این است که مگر استان بوشهر پتانسیل این فاجعه را دارد؟ پاسخ قطعا مثبت است.

شهرستان هایی مانند بوشهر که مرکز استان و تمام ادارات کل، نیروگاه اتمی، فرودگاه و عمده متخصصین و فوق تخصصان در آن مستقر هستند است؛ عسلویه و کنگان که میزبان تمام پروژه پارس جنوبی( بزرگ ترین پروژه وزارت نفت) با عظیم ترین جمعیت شاغل در آن هستند؛ فرودگاه عسلویه به عنوان دومین فرودگاه پر تردد ایران بعد از استان تهران؛ دفتر مرکزی سازمان منطقه ویژه پارس در عسلویه که به طور دائم میزبان مقامات ارشد کشوری و خارجی می باشد؛  فاز ۱۲ به عنوان بزرگ ترین فاز گازی خاورمیانه؛ کارخانه سیمان کنگان به عنوان یکی از بزرگ ترین کارخانه های سیمان ایران، پالایشگاه فجر جم به عنوان یکی از بزرگ ترین پالایشگاه های ایران؛ حدود ۲۰ پتروشیمی در محدوده شهرستان عسلویه و تعدادی در شهرستان کنگان، و البته دشتستان به عنوان بزرگ ترین شهرستان استان، و یا گناوه با آن بازار مشهور و پر تردد، بندر دیر به عنوان بزرگ ترین بندر صیادی کشور و دیگر شهرستان های استان بخشی از پتانسیل های تجمع افراد می باشد که با اندکی اهمال در مبارزه با کرونا، ممکن است فاجعه انسانی را به بار بیاورند.

یادمان نرود که استانی نظیر گیلان و کشوری مانند ایتالیا نیز در ابتدا کمتر از ۱۰ نفر مبتلا به کرونا داشتند ولی بعدها این امار به فاجعه تبدیل شد.

قطعا داستان نفر ۳۱ را در کره جنوبی خوانده و شنیده اید و میدانید هرکدام از افراد مبتلا می توانند نقش نفر ۳۱ را بازی کنند.

 

  استان بوشهر یک استان پاک نیست؛ تا کنون ۸ نفر در استان بوشهر بخاطر کرونا جان خود را از دست داده اند. وقتی موضوع مرگ میر پیش می آید قطعا نمی توان گفت که وضعیت سفیدی در کار است. از طرفی دیگر احتمالا افراد زیادی مبتلا به این ویروس هستند و هنوز از این موضوع بی خبرند که در این صورت احتمال انتقال به دیگران وجود دارد ضمن اینکه افراد مبتلا نیز ممکن است قبل از انجام آزمایش، ویروسشان به دیگران سرایت کرده باشد که هنوز شناسایی نشده اند.

بنابراین هر کدام از مواردی که به آن اشاره شد می تواند عامل بزرگ در انتقال و شیوع کرونا در استان بوشهر باشند که نهایتا فاجعه ای بزرگ تر از گیلان را نیز بر جای بگذارد.

و نکته آخر اینکه اگه این استان به قولی تا کنون تلفات کمتری داشته است، دلیل دارد و قطعا بخشی از دلایل آن، تلاش شبانه روزی مسولین( از استاندار محترم گرفته تا دانشگاه علوم پزشکی و مسئولین شهرستانی)، همت مردمی و جهادگران این عرصه و تعطیلی بازاریان عزیز می باشد.

جناب آقای استاندار، ضمن تشکر از اقدامات موثری که که شما و همکارانتان در جای جای استان در بحث جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا انجام داده اید؛ به عرضتان می رسانم قطعا به شرایط استان بوشهر که مانند یک بمب است، بهتر از هر فرد دیگری واقفید؛ لطفا احتیاط را از دستور کار خارج نکنید و تصمیمی نگیرید که تمام زحمات یک استان بر باد برود. چشم مردم استان بوشهر به تصمیمات منطقی شما امیدوار است.

به امید شکست ویروس کرونا…

 

یادداشت: مصطفی صفایی

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن