بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 62349
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 15 آبان 99 11:49 ب.ظ

چند نکته در مورد کامپیوتر

ثلاث- با توجه به حجم استفاده کامپیوتر در منازل، ادارات و سازمان‌ها، کاربران روزانه با مشکلات و عیب های متفاوتی مواجه می شوند.

 

با توجه به حجم استفاده کامپیوتر در منازل، ادارات و سازمان‌ها، کاربران روزانه با مشکلات و عیب های متفاوتی مواجه می شوند. سعی ما بر این است که در هر شماره از هفته نامه ثلاث جنوب، به یک مشکل و راههای بر طرف کردن آن بپردازیم.  شاید بیشترین عیبی که ممکن است با آن مواجه شویم روشن نشدن سیستم باشد.

این موضوع دلایل مختلفی دارد. ابتدا باید مفهوم روشن نشدن را دقیقا مشخص کنیم که منظور از روشن نشدن چیست. به سؤالات و مدل‌های روشن نشدن زیر توجه کنید.  ۱. پس از فشردن کلید کیس، کیس هیچ عکس العملی نشان نمی دهد. ۲. پس از فشردن کلید کیس، کیس روشن شده اما بر روی نمایشگر تصویری دریافت نمی شود. ۳. پس از فشردن کلید کیس، با صدای بوق مواجه می شویم. ۴. پس از فشردن کلید کیس، کیس روشن می شود و پس از چند ثانیه خاموش می شود. ۵. پس از فشردن کلید کیس، کیس روشن شده و در حال اجرای ویندوز مجددا ریستارت می شود. ۶. پس از فشردن کلید کیس، کیس روشن شده و در حال اجرای ویندوز مجددا خاموش می شود.  تمامی ۶ مورد ذکر شده به نوعی برای کاربران معنای روشن نشدن را دارد؛ اما به لحاظ فنی، هر عیبی، دلایل متفاوت دارد  که مورد به مورد به علل و راههای تعمیر آن می پردازیم.

 

/  مورد ۱ : ابتدا باید از پریز ورودی برق به کیس اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که برق ورودی سالم باشد، «چند راهی» و یا در صورت وجود محافظ برق، سلامت آنها مورد بررسی قرار گیرد. پس از اطمینان از سلامت موارد ذکر شده، کابل برق متصل به کیس را بررسی کنید و در صورت  سالم بودن کابل برق به کلید (ON/OFF) پشت منبع تغذیه کیس دقت کنید که در حالت ON قرار داشته باشد. اگر مشکل روشن نشدن سیستم همچنان باقی باشد، سیستم شما دچار نقص فنی قطعات می باشد که قطعات زیر به ترتیب می تواند علل آن  باشد و لذا برطرف شدن عیب، نیازمند تعمیر قطعه معیوب و یا در مواردی تعویض آن است.  الف- کلید کیس : ممکن است کلید روشن کردن سیستم و یا همان بدنه کیس معیوب باشد. ب- منبع تغذیه (POWER) : به احتمال قوی سوخته باشد.  پ- مادربورد (MAIN BOARD) : معیوب و یا سوخته است. مورد ۲ : در این حالت ابتدا باید از سلامت نمایشگر یا همان مانیتور اطمینان حاصل نمایید. برای این کار اتصالات مانیتور از کیس را جدا نمایید و مانیتور را به برق متصل و روشن کنید. اگر بر روی صفحه مانیتور با پیغام NO SIGNAL مواجه شدید پس مانیتور سالم است در غیر اینصورت عیب از مانیتور خواهد بود. پس از اطمینان از سلامت نمایشگر موارد بعدی را به ترتیب زیر بررسی کنید. الف کابل متصل به مانیتور از کیس را بررسی و یا تعویض نمایید. در صورت سالم بودن منبع تغذیه شما ضعیف و یا دچار اشکال می باشد.  ب- کارت گرافیک (GRAPHIC CARD) : معیوب است.  مورد ۳ :  در این حالت بسته به نوع بوقی که سیستم به ما می دهد، قطعه معیوب را شناسایی می کنیم؛ اما در اکثر موارد، مشکل از حافظه موقت یا همان RAM می باشد. جهت برطرف کردن عیب، برق کیس را حتما قطع کنید، RAM  را از شیار خود با احتیاط خارج نمایید و پس از تمیز کردن آن، با احتیاط جا بگذارید. اگر مشکل همچنان باقی بود، همین کار را برای کارت گرافیک (GRAPHIC CARD) انجام دهید. اگر مشکل همچنان باقی باشد، یکی از قطعات مذکور معیوب و نیازمند تعویض می باشد. /   مورد ۴ : دلیل این امر بالا رفتن حرارت سی پی یو است، هنگامی که سی پی یو از درجه حرارت مشخصی بالاتر رود سیستم جهت جلوگیری از سوختن سی پی یو و یا دیگر قطعات مانند مادربرد اقدام به خاموش کردن خود می نماید.  دلیل بالا رفتن حرارت، دچار مشکل شدن عوامل خنک کننده سی پی یو  می باشند. حال جهت برطرف نمودن این مشکل به بررسی فن سی پی یو و یا خمیر خنک کننده سی پی یو می پردازیم. احتمال اینکه فن سی پی یو به دور مناسب نمی رسد و یا سوخته است و همچنین گرد گرفتگی و یا خشک شدن خمیر خنک کننده وجود دارد. مورد ۵ : در این حالت ویندوز سیستم با مشکل مواجه گردیده است به تعریفی دیگر ویندوز ناقص اجرا میگردد، جهت برطرف نمودن این مشکل دو راه وجود دارد راه بهتر تعویض ویندوز می باشد و در حالت هایی امکان بازسازی و یا اصلاح ویندوز وجود دارد اما جهت اقدام به انجام هر کاری ابتدا در صورتی که اطلاعاتی در درایو ویندوز یا همان درایو سی وجود داشته باشد، آنها را کپی و یا تخلیه کنید زیرا پاک کردن ویندوز تمام اطلاعات درایو ویندوز را فرمت میکند و این امر نیازمند طی مراحل خاصی است. مورد ۶ : در این حالت موارد چهار و پنج ممکن است اتفاق افتاده باشد علاوه بر آن احتمال ایراد در قطعات نظیره پاور و مادربرد وجود دارد همچنین در کلیه موارد ۱ تا ۶ احتمال وجود اتصال بدنه و یا اتصال الکتریکی وجود دارد.

** نکات قابل توجه؛ *اول: از آن جایی که منبع تغذیه وظیفه تأمین برق قطعات یک سیستم را دارد در صورت وجود مشکل و یا سوختن مانع از روشن شدن سیستم می گردد. تعمیر آن به دانش فنی نیاز دارد و لذا از بازکردن و تعمیر آن جدا خودداری نمایید چرا که ممکن است به قطعات دیگر سیستم آسیب جدی وارد نمایید. علاوه بر آن به دلیل ذخیره برق در خود ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.  *دوم: دست بردن به قطعات الکترونیک به دلیل وجود الکتریسیته ساکن در بدن احتمال ایجاد اتصال و عیب را به وجود می آورد لذا قبل از دست بردن به هر قطعه الکترونیکی حتی قسمت‌های پلاستیکی حتماً با لمس محیط اطراف سپس بدنه کیس الکتریسیته موجود در بدن را تخلیه نمایید.  سوم: کلیه موارد ذکر شده را با احتیاط انجام دهید و در صورت عدم برطرف شدن مشکل به مراکز خدمات کامپیوتر مراجعه نمایید. از انجام کارهای اضافی و به‌کارگیری خلاقیت و آزمون و خطا جدا خودداری نمایید. چرا که کوچک‌ترین آسیب، هزینه های زیادی را برای شما ایجاد خواهد نمود.

 

مهندس حسین کرمی، مدیر عامل شرکت مهندسی عرشه فراز جنوب- عرشه، در زمینه فروش و خدمات ماشین های اداری، کامپیوتر و تولید کارتریج و تونر دستگاههای پرینتر فعالیت می‌کند. لطفاً پیشنهادات و سوالات خود را از طریق راههای ارتباطی زیر با کارشناس ما در میان بگذارید. واتساپ : ۰۹۱۷۳۷۴۱۷۹۳ اینستاگرام: ArsheGroup90 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن