بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 6277
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 24 مهر 93 10:58 ب.ظ

مهندس یوسفی :

پروژه های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی شناسنامه دار می شود

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اعلام این که پروژه های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شناسنامه دار می شود، یادآور شد: به مجموعه های کارگری توجه ویژه داریم و تمام پرداختهای پیمانکاران هر هفته پایش می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اعلام این که پروژه های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس شناسنامه دار می شود، یادآور می شود که به مجموعه های کارگری توجه ویژه داریم و تمام پرداختهای پیمانکاران هر هفته پایش می شود.

به گزارش  ثلاث ، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس ، با بیان این که سرمایه گذاری در منطقه ویژه به جز سرمایه گذاری دولتی، سابقه مناسبی ندارد، اظهار  کرد: به دلایل مختلفی از جمله سیاستهای کلان کشور در جذب سرمایه گذار خصوصی و نیز نبودن شناسنامه جامع برای پروژه ها، تکلیف سرمایه گذاران طی سالهای گذشته چندان مشخص نبوده است؛ سرمایه گذاران بطور معمول از توان مالی کافی برخوردارند و اطلاعات فنی درباره پروژه های مورد نظر در اختیار ندارند، به همین دلیل، نبود شناسنامه درباره پروژه ها زمینه ای را فراهم کرده تا آنها آمادگی کافی برای ورود به پروژه ها نداشته باشند.

وی نمونه بارز فراهم شدن شرایط مناسب برای حضور بخش خصوصی را پروژه “پالایشگاه میعانات گازی سیراف” عنوان کرد و گفت: برای ایجاد این پالایشگاه که در دولت یازدهم و توسط مهندس زنگنه وزیر نفت پیشنهاد آن مطرح شد، با وجود شرایط بسیار و تاکید وزارت نفت بر لزوم تامین اعتبارات نقدی، تعداد ٣۵ شرکت اعلام آمادگی کردند. بطور حتم علت عمده این رقابت، معرفی مناسب پروژه به سرمایه گذاران و ارائه تشویقهای مناسب توسط وزارت نفت بوده است.

جلوگیری از سوءاستفاده های ملکی

یوسفی با اعلام آغاز تهیه شناسنامه برای پروژه های سرمایه ای در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس طی سه ماه اخیر گفت: تاکنون برای حدود ۴۴ پروژه که اطلاعات آن در اختیار سازمان بوده شناسنامه تهیه شده و برای سایر آنها نیز با بکارگیری مشاور بزودی اقدام می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همچنین از راه اندازی “پنجره واحد سرمایه گذاری” در این سازمان خبر داد و گفت: تلاش شده است بلاتکلیفی مشهود قبلی که سرمایه گذاران در رابطه با سازمان داشتند برطرف شود. ضمن این که تغییرهایی نیز در سیاستهای مربوط به همکاری با سرمایه گذاران صورت گرفته است. بعنوان نمونه قبلا بسیاری از سرمایه گذاران به امید مالکیت زمین در منطقه ویژه، در پروژه ها حضور می یافتند و مقدار زیادی از زمینها را تملک می کردند در صورتی که فعالیت شاخصی نیز انجام نمی شد. برای جلوگیری از ادامه این مسئله، بجای واگذاری قطعی زمینهای موجود منطقه ویژه به متقاضیان سرمایه گذاری، این اراضی بصورت اجاره بلند مدت در اختیار آنان قرار داده می شود تا به این ترتیب هم سرمایه گذار بابت پولی که هزینه کرده حساسیت داشته باشد و در عین حال این زمینها از محدوده تملکی دولت خارج نشود و در صورت کم کاری بتوان آن را از سرمایه گذار پس گرفت.
 

مهدی یوسفی / مدیر عامل منطقه ویژه 7

ورود چند صندوق سرمایه گذاری در پروژه ها

یوسفی با اعلام این خبر که علاوه بر پروژه سیراف، در چند پروژه دیگر سرمایه گذاریهای خرد صورت گرفته است، گفت: در این مدت چند صندوق سرمایه گذاری برای ورود به طیفی از پروژه ها اعلام آمادگی کرده اند. امیداوری ما برای سرمایه گذاری این صندوقها و تمایل سایر سرمایه گذاران بسیار زیاد است.

کاهش دروازه های گمرکی پتروشیمی از ١٨ به ٣ دروازه

وی با تاکید بر این که با برخی اقدامهای اساسی تمایل بخش خصوصی به همکاری با صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بیشتر خواهد شد، افزود: کاهش دروازه های گمرکی در منطقه در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر در حوزه پتروشیمی تعداد دروازه های گمرکی از ١٨ به ٣ دروازه کاهش پیدا کرده است و به این ترتیب شرایط کار برای ورود و خروج قطعه ها و تبادلات پتروشیمی ها آسانتر شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس با اعلام صادرات محصولات مختلف به ارزش ٧ میلیارد و ٩۶٢ میلیون دلار در ۶ ماهه اول سال جاری، گفت: این میزان صادرات قطعا طبق برنامه سازمان در ۶ ماه دوم سال افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

کاهش دوره پرداخت حقوق و دستمزد کارگران

وی با بیان اینکه در اوج زمان کاری پروژه ها در عسلویه تعداد کارگران فعال به ٨۶ هزار نفر و در کمترین میزان کاری پروژه ها که معمولا رسیدن به مرحله بهره برداری است، تعداد کارگران به ۵۵ هزار نفر نیز می رسد، گفت: مردم منطقه همراهی خوب و قابل تقدیر با پروژه ها داشته اند و انتظار دارند در حوزه اشتغال به آنها توجه شود. در عین حال نیازهای صنعت نفت با توانمندیهای نیروهای بومی تطابق کامل ندارد و بعضاً آموزشهای حرفه ای و فنی لازم را ندیده اند که کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای با امکانات موجود در سازمان آغاز به کار کرده اند تا این خلا به صورت نسبی جبران شود.

تلاش برای آموزش و کارآفرینی برای صنایع

یوسفی افزود: در سفر اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عسلویه موضوع آموزش و کارآفرینی برای صنایع و تامین نیروهای مورد نیاز آنها از نیروهای بومی منطقه مطرح شد تا به این ترتیب از ظرفیت بالای درون منطقه استفاده شود و در عین حال هدف اصلی یعنی توانمندی مردم منطقه نیز حاصل شود. البته این آموزشها تنها محدود به نیروهای بومی نیست و سایر افراد متقاضی نیز قادر هستند در آن دوره ها شرکت کنند.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه در حوزه های دانشگاهی نیز اقدامات قابل توجهی داشته است، اظهار کرد: استقرار واحد بین المللی دانشگاه پیام نور و
پشتیبانی آن با جمعیت قابل توجه دانشجویی، تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با ظرفیت ٣هزار نفر و تلاش برای استقرار پردیس دانشگاه صنعت نفت در این منطقه از جمله این اقدامات است. البته کمبودهای آموزشی در استان بوشهر وجود دارد و تلاش می شود با آموزش نیروها و عرضه آنها به شرکتهای مختلف روند بکارگیری نیروی کار نظام مند شود.

پرداختهای کارگری پایش می شند

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یادآور شد که در مدت حضور خود در منطقه ویژه تلاشی برای تنظیم روابط کار بین کارگر و کارفرما صورت
گرفته و منطقه ویژه به نیابت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت پیگیری این موضوع را برعهده گرفته است.

وی ادامه داد: تلاش می شود با تنظیم این روابط، از تضییع حقوق کارگران و متضرر شدن کارفرمایان ممانعت شود و در همین راستا یکی از برنامه های روزمره سازمان، پایش پرداختهای کارگری در همه پروژه هاست.

وی در این رابطه توضیح داد: شرایط فعلی پرداخت حقوق پیمانکاران به کارگران در حال حاضر روند مطلوبی دارد. به طور میانگین فاصله این پرداختها از دو الی سه ماه بیشتر نمی شود و تاخیرهای بعضاً تا ۶ ماه که طی سالهای گذشته معمول بود مشاهده نمی شود. البته شرایط فعلی نیز رضایت بخش نیست اما حداقل، دیگر اعتراضات و تحصنهای طولانی مشاهده نمی شود و در عین حال کارفرمایان نیز به این پرداختها حساسیت بیشتری دارند و زمانهای پرداخت را بصورت نسبی رعایت می کنند.

حواسمان به ٧۵ هزار نفر فعال در منطقه هست

یوسفی با اعلام این که در حال حاضر تعداد افراد فعال در کل پروژه ها حدود ٧۵ هزار نفر است، گفت: حدود ١۵ هزار نفر از این تعداد را نیروهای رسمی و حدود ۶٠ هزار نفر را نیروهای تابع قانون کار در مناطق پارس ١ و ٢ تشکیل می دهند. گزارش پرداختهای پیمانکاران هر ماه در اختیار مسوولان قرار می گیرد و در عین حال کمیسیون کارگری به شکل دائم و مستمر تشکیل جلسه داده و هر دو ماه یکبار نیز عملکرد شرکتهای پیمانکاری در مورد پرداختهایشان به کارگران بررسی می شود.

وی با تاکید بر این که تمام وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه کارگری به سازمان مسوول تفویض شده است و رای محاکم روابط کار مختلف قضایی نقض نمی شود و ضمانت اجرا دارد، گفت: تنظیم روابط بین کارگران و کارفرمایان میان این جمعیت چند ده هزار نفری فرایند بسیار سخت و پیچیده ای است و از این رو باید تلاش شود که کفه این همراهی به سمت یکی از دو طرف سنگین نشود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که حمایت مجموعه صنعت نفت از منطقه ویژه بسیار خوب بوده و اخیراً نیز تخصیص اعتباری بیش از ٢٢ میلیارد تومانی صورت پذیرفته، گفت: این اعتبارها برای زیرساختهای منطقه نظیر آب، برق، فرودگاه و تکمیل بندر و پروژه های HSE صرف می شود./

منبع:شانا

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن