بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 63379
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 24 دی 99 7:29 ب.ظ

تشریح پیشنهادی برنامه اجرایی ( هفته ی کنگان)

میراث هویتی و فرهنگی ارزشمندمان را پاس بداریم

ثلاث- با هدایت تیم مدیریت اجرایی، طرحی استراتژیک تدوین شود تا برنامه های عملیاتی کمیته پیگیر در راستای تحقق اهداف تعیین شده با تاکید بر ارتقا مستمر کیفیت و افزایش مرغوبیت نتایج مورد انتظار فعالیت خود را عملیاتی نماید.

 

با هدایت تیم مدیریت اجرایی،  طرحی  استراتژیک تدوین شود تا برنامه های عملیاتی کمیته  پیگیر در راستای  تحقق اهداف  تعیین شده با تاکید بر ارتقا مستمر کیفیت و افزایش مرغوبیت  نتایج  مورد انتظار فعالیت خود را عملیاتی نماید.

در این طرح  بزرگداشت نام  تقویمی  هفته ” شهر کنگان ” به حافظه شفاهی، کتبی و دستاوردها ی متنوعی از منابع معنوی و مادی  گروههای مختلف  فرهنگی و اجتماعی  آن  وابسته است که  تلاش دارد تا با اتخاذ  مبدئی تاریخی برای شهر در ثبت هویت ، میراث  تاریخی و اجتماعی و جغرافی  آن با فهرستی از عناوین مشترک  در مزایای مورد اهتمام و اختصاصی آن جامعه و لیستی از فرصت ها در شاخص ها  را همگام با تجارب محلی که در عرصه ی انتقال تجارب و خدمات رسانی از طریق معرفی مزایا و ظرفیت هاست، درلابه لای تاریخ معاصر برجسته  کند  تا در معرض دید و ارزیابی مخاطبین از اقشار وصنوف ثابت و متغییر  قرارگیرد و پویش خویش را به سوی رشد سرعت بخشد.

تیم های مجری ابتکارات و بهبود فرایند شناسایی و شناساندن فرصت های بهره برداری برای اهالی و زمینه ی هدف گذاری در چشم اندازی کلی کار خواهند کرد : از سیاحت و گردشگری تا   ابتکار عمل در روند توسعه ی کنگان شناسی،  برنامه های متنوعی  اجرا می شود. هدف آن اجرای ابتکارات فعالان عرصه مختلف  است تا به جامعه محلی و میهمانان خدماتی پر جاذبه ارائه کنند و این روند مبتنی بر توسعه توانایی های شخصی و سبک زندگی آنها ، افزایش مهارت های ارتباطی و سایر موارد است.

در ابتدای این نگاه  کارگاهی با عنوان میراث هویتی و فرهنگی ارزشمندمان  را پاس بداریم  زیرا اکنون “میراث گذشتگان  در دستان ما است” تا در چارچوب همکاری  برای  حفظ  میراث بومی و سنتی ،  پایش  مستندی  را بر میراث فرهنگی و طبیعی و گروه حفظ میراث برای  مراقبت و مرمت – یاد نیاکان  ایجاد  و برگزار  کند. هدف این کارگاه معرفی میراث فرهنگی و تاریخی ما و آگاهی بخشی از انواع خطراتی است که آن در معرض آسیب قرار داده است ،  تا با درک میزان تأثیر هر یک از شاخص های مرتبط بر سبک و چشم انداز زندگی شخصی و اجتماعی مان به دنبال ریشه یابی هویت  قادر به کسب نتایج مثبت فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی ونهایتاً  توسعه  ی متوازن باشند.

شهر پویا: هنر و فرهنگ داده های مستقیمی را برای فعالیت های زیرمجموعه ی خود با  مدیریت شورا یی با همین نام، تسهیل و ترویج  می کند. همچنین این رویه می بایست فضایی  فراهم نماید تا داده های پنهان مرتبط از منابع مختلف، به راحتی در دسترس علاقه مندان  قرار گیرد و نشان دهنده دامنه فعالیت فرهنگی  مورد تعلق خاطر  شهروندان در سراسر این شهر باشد.

این تشکیلات  ، با تمرکز بر رویدادهای رسمی و عرضی جامعه از راس هرم تا  کف جامعه، قرار است در فعالیتی  ”  که با هدف تقویت تلاش های انجام شده توسط  مجریان  این  طرح صورت می گیرد در بهبود و زیبایی بخشیدن به  شهر و حفظ میراث  فرهنگی وتاریخی   که مشخصه بارز آن مناسبت است ، در مرکز تبادلات  فرهنگی موثرگنجانده می شود. هماهنگ کنندگان این ابتکار به ”  سا ماندهی  مبانی در منابع موجود توجه دارند .

امروز ، ما خود را در حال نبرد با  مجموعه ی  خرده  فرهنگ مهاجم  ناشناخته  در مقابل  هویت هر یک از شاخص های فرهنگ بومی می بینیم  ، هویتی که وقتی آن را در آن برجسته می کنیم ، نام ، تاریخ تولد ، وابستگی به مادر ، پدر و نام مستعار ، محل تولد پیوند با خود ، شناسا و… خلاصه ی از خود را  درآن می بینیم …   تعلق خاطری که مربوط به هویت در پیوست جامعه ، موقعیت  جغرافیایی و عناصر فرهنگی موجود آن و همچنین منابع فرهنگی آن، در شکل گیری شخصیت ما نقش دارد. و موقعیت جغرافیایی آن ، با توجه به پایبندی تاریخ و جغرافیا به ارتباط مستقیم با انسان و رابطه او با محیط اطرافش ، چه نزدیک و چه دور. دارد همچنین می توان گفت که روحیه هویت در ارتباط مستقیم  به محیط زیست و تاریخ و استقرار در جغرافیاست. هویت یک جامعه نشان دهنده “فرهنگ” آن است و این فرهنگ نشان دهنده کیفیت نگرش جامعه است با دو هدف اصلی:

اولاً ، هدف   ” پیوند قوی تر با ارزشهای مثبت”… ساختن دیدگاهی متوازن   در منظر شهروند  با تکیه بر پلی از گذشته برای چشم اندازی تا آینده، که   اولین برنامه اصلی طرح است با “تثبیت هویت فرهنگی”   که نقش نهادهای فرهنگی را فعالانه می طلبد  و برنامه دوم فرعی آگاهی رسانی از سیستم ارزش ها و میراث فرهنگی در اختیار است . علاوه بر برنامه اصلی که شامل چندین شاخه است، شرکت های فرعی آنها عبارتند از: ترویج ارزش های مثبت شناخته شده  در جامعه ، حفاظت و تقویت میراث فرهنگی، شناسائی افراد با استعداد و خلاق برای نقش پذیری موثر در حال حاضر ، به کارگیری میراث برای دستیابی به توسعه ی متوازن،  تقویت و ایجاد هویت محلی ،رشد پروژه های بررسی ومطالعه ی  اسناد محلی، علاوه بر برنامه  مدیریت فرهنگی ، که  می تواند با فرهنگ های  سازنده مختلف  در تعامل باشد.

ثانیا ، : توسعه اقتصادی و افزایش کارایی عملکرد جامعه فعال  که با بازسازی نهادی عوامل و افزایش کارایی زیرساخت ها فرهنگی و اجتماعی مرتبط است.

که مجموعاً  برپایه ی برنامه  ی پیشنهادی زیرقابل توجه است :

– *افتتاحیه   برنامه ها پس از انجام مقدمات متعارف می توان با معرفی و تکریم  چهره های ماندگار و تلاشگر در عرصه های مختلف و« معرفی پیشگامان  فرهنگ محلی  » که خدمات موثری را  به  نام شهر کنگان  در سطوح مختلف ملی ، استان و محلی …. ارائه نموده اند.ادامه می یابد.

* ایجاد کارگاه فعال سازی موارد زیر و معرفی مجریان هر برنامه طبق تعاریف، استانداردها و عملکرد زمان بندی شده در طول ایام هفته این مناسبت :

برای هویت و حفظ لهجه ی محلی – میراث فرهنگی ( ارزش ها- آداب، رسوم، سنت ها، آئین ها-   اعتقادات باورها -کتب و مخطوطات- هنر فنون محلی_ اشعار و شروه خوانی ،  ابیات ولالائی ها ی محلی- عکس و تصاویر- و فیلم های مستند و مسابقات مربوطه –  میراث طبیعی – موزه – جشنواره ها ( بازیهای ساحلی  و محلی –  خاطره گوئی – البسه وپوشش  محلی، غذا- اعیاد و…)تئاتر و تعزیه –  ابنیه قدیمی و سازهای داخلی- کنگان شناسی و تاریخ کنگان – مشاهیر و چهره های ماندگار- بازار و سایت های کسب کار قدیمی ، مشاغل (سوغات کنگان) نمایشگاه محلی فروش کالا و محصولات (  سفالگری، گرگور وتوربافی و گلافی و لنج سازی) –   بازگوئی  وانتقال تجربیات  .

– تئاتر فرهنگی  با همکاری   هنرمندان و فعالان ادبیات” برگزار شود.

مشارکت “فرهنگ ساحل ” و “دریای فرهنگ” برای جلسات ادبی جدید  خاطره گویی.

–  شب شعرکنگان

– نمایش فیلم مستند ”   تولید محلی ( مسابقه)

– “نقش تحقیقات علمی در  فرهنگ مردم”  معرفی موضوعات مهم.

ادامه پروژه های مربوط به زیبا سازی محیطی، زیرا این پروژه با هدف بهبود تصویر بصری در فضای عمومی انجام می شود ، مشروط بر اینکه این امر از طریق ارگان های محلی ذی صلاح در  عرصه های مختلف  با همکاری روبرو شود ، مثلا شهرداری :  با اصلاح فرم زیبایی بصری در فضای عمومی و تلاش برای رفع تحریفات بصری و مناظر نازیبای محیطی ، پی ریزی مبانی ضروری با فضاهای چشم نواز شهری با در نظر گرفتن ماهیت هر محله و استانداردهای معماری وعمرانی. بازآفرینی  دیدگاه معماری و بصری سازگار با ویژگی بارز هر محله  با عنصری همانند ، همراهی کند.

یا  بوسیله ی فرهنگ و ارشاد معرفی آئین و سنت‌های قدیم   در بافت سنتی  و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری شامل موسیقی، تئاتر، نمایشگاه و …

عکاسی، فیلم از ساحل و مسابقه:  شامل مسابقات نقاشی، خوشنویسی، کنگان در یک جمله ، طبخ غذاهای محلی و سنتی،   نقاشی دیواری و نمایشگاه توانمندی‌های بانوان ، فرهنگسرا ی  کنگان که در این هفته برگزارخواهد شد. جشنواره محلی   بومی محلی با مشارکت پیاده‌روی خانوادگی، مسابقه‌های ورزشی محله‌های  ، جشنواره ماهیگیری،

 *اختتامیه :

– معرفی چهرهای  نخبه و موفق  عرصه های مختلف در گروههای سنی خرد سالان، کودکان، نوجوانان،  جوانان.

– قدردانی از فعالین حوزه مناسبت  هفته ی نکوداشت کنگان.

– اعلام دستاوردها و نتایج  کارکرد هفته ی کنگان و برنامه های که تا سال بعد می بایست پیگیری شود “در بیانیه ی پایانی” برخی  فعالیت ها ی دیگر نیز می تواند ضمیمه شود؛ شامل تورهای مختلف و متنوع دریائی و درون  شهری…

با حضور بسیاری از نمایندگان  دستگاهی دولتی و شورا در شهر  (میراث فرهنگی و فرهنگ ارشاد) ، تعدادی از شهروندان و تعداد زیادی از فعالان اجتماعی و رسانه ای ، صاحبان ابتکارات و تعدادی از زنان فعال در جامعه محلی از موزه    بازدید موثر را طراحی می کنند

“این ابتکار به منظور معرفی  مصادیق فرهنگی با اهمیت تاریخی و اقتصادی این شهر و چالشهای پیش روی آن  و معرفی آنها به مهمترین منابع ثقل توجه مخاطبین است که از نظر زیبایی متمایز هستند و از نظر خدمات و گردشگری نیاز به اهتمام بیشتری دارند.

علاوه بر اینکه بیشترین زنان شاغل و غیر شاغل را قادر می سازد در این طرح مشارکت داشته تا مناطقی که  دارای اهمیت  فرهنگی و تاریخی را که بسیاری از ساکنانش از آن غافل هستند ، شناسایی کنند  و به  جوامع هدف عرضه می شوند و یا برای مثال مهمترین غذاهای محلی به رسمیت شناخته  و ارائه   شوند. مستند سازی حافظه محلی یک کار تفریحی صرف  نیست بلکه یک اولویت مهم دراین عرصه است و اگر کسی دریابد که “هویت میراثی   بر واقعیت ها تأثیر  می گذارد ، چه موقتی و چه حتی از لحاظ نظری و عملی. هیچ  وقت نمی خواهد هویت را از ذهن خود حذف کند بلکه از مسیرآن  می خواهد به افق وسیع تری برسد. از دیدگاه ویژه ، او با تکیه بر منافع مادی شخصی خود ، میراث فرهنگی را که با اساس تجدید حیات در این شهر مساوی و مترادف می بیند.

بین فضاهای خالی اطراف  خود جزئیات میراث غنی که در  ذهن او تحصیل کرده برای دیدن ، گوش دادن ، فکر کردن و تعلق داشتن به یک محتوای  انسانی رویائی عمیق تر ، متفاوت  عمل می کند.

ما می خواهیم این شهر پر قدمت  بخش زیادی از میراثش  هر چند با گذشت زمان آسیب دیده اما با همت دوستدارانش به اصالت ، سادگی ، عظمت و تعالی خود برگردد شکوه و عظمتی  مرکزی محوری درسواحل جنوب استان بوشهر را که از قدیم الایام بنام خود ثبت کرده است/

یادداشت: عبدالمجید اورا

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن