بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 63499
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 5 بهمن 99 5:40 ب.ظ

بازرگان کنگانی در گفتگو با ثلاث:

بازرگانان خطه جنوب زیر پای دلالان با نفوذ مرکز کشور له شده اند/ مجوز ۲ سفر تجاری در طول سال برای لنجداران به صرفه نیست

ثلاث- بازرگان کنگانی گفت: بازرگانان خطه جنوب زیر پای دلالان با نفوذ مرکز کشور له شده اند. مجوز ۲ سفر تجاری در طول سال برای لنجداران به صرفه نیست.

 

 

جلیل صفایی یکی از تجار سرشناس شهرستان کنگان در خصوص مشکلات موجود در عرصه تجارت دریایی کنگان به ثلاث جنوب گفت: قطعا همه ما فرمایشات مقام معظم رهبری راجع به موضوع ته لنجی شنیده ایم و این مسئله با موضوع قاچاق های کانتینری و گسترده تفادت اساسی دارد. ته لنجی یک مسئله عرفی و برای تسهیل در امرار معاش ساحل نشینان است.

 

مجوز دو سفر تجاری در سال برای لنج های تجاری بسیار کم است/ ادامه این روند موجب ورشکستگی لنجداران و کساد بازار منطقه می شود

ته لنجی سفره ای برای ساحل نشینان است، ته لنجی یک مبادلات مرزی بدون صادرات و واردات است. مصوبه دولت در سنوات اخیر فشار زیادی را به لنجدان و تجار منطقه جنوب آورده است. اینکه لنج های تجاری سالی فقط دو یا سه بار مجوز خروج داشته باشند، در عمل خسارات زیادی از جمله هزینه نگهداری، فرسودگی و.. برای لنجداران به همراه اورده است و اصلاحا برایشان »نمی صرفد«. بازار ما در نوار ساحلی به ته لنجی متکی است زیرا هم اجناس ارزان تر است و هم با کیفیت تر. با این وجود ما حامی تولیدات با کیفیت داخلی هم هستیم اما برخی از اقلام، نمونه تولید شده داخلی ندارد و برخی اقلام تولید شده داخلی کیفیتی بسیار پایین و ضعیف دارد که واقعا استفاده از آن باعث هزینه های جانبی برای تعمیر و نگهداری در کوتاه مدت و بلند مدت می شود. با این وجود ، این مسئله شامل بخشی از کالاهای تولید داخلی می شود. نمونه های با کیفیت تولید داخلی مورد حمایت همه جانبه ما می باشد.

ته لنجی یک تجارت است که علاوه بر ایجاد اشتغال، سفره مردم را تامین کرده است و تعطیلی آن باعث می‌شود افراد زیادی بیکار شوند و سفره خانواده‌های زیادی کوچک شود.

 

 

تامین کالاهای خارجی از تهران برای بنادر جنوب هیچ توجیهی جز وجود دلالان پر نفوذ ندارد

ما بازرگانان خطه جنوب زیر پای دلالان با نفوذ در مرکز کشور و کلان شهرها له شده ایم. برای غذای برخی حیوانات و پرندگان با دلار ۴۲۰۰ تومان، وارادات سنگین داریم اما برای کالاهایی که نیاز مبرم مردم است، دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده نمی شود.  با وجود اینکه ما ساحل نشین، بندرنشین و مرزدار هستیم اما متاسفانه کالاها پس از واردشدن به کشور از طریق این بنادر به تهران ارسال می‌شود و از مرکز کشور مجددا برای استفاده مرزنشینان ارسال میگردد. این موضوع علاوه بر اینکه کالاها باید بیش از ۲ هزار کیلیومتر را طی کند، هزینه مازادی نیز بر دوش خریدان و مردم خطه جنوب می گذارد. شایسته مردم خطه جنوب نیست که کالاهای اساسی از این بندر به مقصد کلان شهرها بارگیری شود و سپس از آنجا مجددا به مرزهای جنوبی ارسال شود؛ مانند لقمه ای که از پشت سر آن را بچرخانیم.

 

کارشناسی انلاین کالاهای گمرک منطقه باید حذف شود

کارشناسی آنلاین کارشناسان گمرک کشور نیز دیگر موضوعی است که باید در آن تجدید نظر شود زیرا این موضوع باعث تعطیل شدن گمرک بندر، افزایش هزینه ملوانان، کم شدن انگیزه تجار خطه جنوب می‌شود و در نتیجه با این روال، صادرات و واردات منطقه از رونق خواهد افتاد.

 

جنس ترخیص شده قاچاق نیست/ نباید با کالای ته لنجی در سطح استان برخورد شود

درخواست دیگری که عاجزانه از مسئولین تصمیم گیر دارم این است که در مورد برخوردهای نامناسبی که صاحبان بار در سطح شهر می شود، متوقف گردد. از نیروهای امنیتی درخواست داریم که لنجداران را به شکل ویژه ببینند. صاحبان بار نباید اذیت شوند و مورد اتهام قاچاق قرار گیرند و به همین بهانه، بارشان توقیف گردد. مگر جز این است که این بار و کالا برای مصرف درون شهر و نهایتا استان است؟ مگر غیر این است که جناب استاندار نیز دستور دادند که جابجایی کالای ته لنجی داخل استان موردی ندارد؟ مگر غیر از این است که شرایط اقتصادی مردم به هم ریخته است؟ پس چرا از همین آب راه باریکه ای که وجود دارد نیز در مواردی جلوگیری به عمل می آید؟ اگر جلوی همین راه امرار معاش را بگیریم، مردم این منطقه نان زن و بچه هایشان را از کجا تهیه کنند؟    * باتوجه به نزدیک شدن به عید نوروز درخواست داریم که مجوز سفر سوم به لنجداران داده شود تا بتوانند هزینه های شب عید خود را تامین کنند. از اداره اطلاعات و نیروی انتظامی و امام جمعه محترم کنگان که همواره نسبت به مردم ساحل نشین نگاهی مهربانانه و دلسوزانه دارند تشکر می کنم. از فرماندار شهرستان ، رئیس اداره کمرگ و رئیس اداره بندر همکاری و تعامل بسیار خوبی با لنجداران دارند نیز صمیمانه سپاسگزارم. همچنین از فرماندار سابق شهرستان و نماینده دوره قبل مردم جنوب استان که برای تصویب طرح توسعه اسکله کنگان( در سفر رئیس جمهور به این بندر) بیشترین نقش را ایفا کردند، قدردانی میکنم.

 

با ورود کالاهای اساسی مورد نیاز مردم موافق هستیم

ما با کالاهای غیر مجاز از جمله مواد مخدر، اسلحه، مشروبات الکلی، کالاهایی و.. شدیدا مخالفت هستیم و تنها فقط با کالاهای مورد نیاز مردم موافق هستیم و حمایت می‌کنیم. تعطیلی کار لنجداران باعث شده است تا با کمبود کالاهایی از جمله پوشاک، روغن و برنج در بازار مواجه شویم.

پیگیر راه اندازی اتوبوس دریایی هستیم

 پیگیر تهیه لنج مسافربری در بندر کنگان هستم. این موضوع را از طریق مرکز استان نیز پیگیری کرده ام. در نظر داریم اتوبوس دریایی راه اندازی کنیم. گام‌های زیادی برای توسعه شهرستان  برداشته شده است اما متاسفانه برخی افراد از روی حسادت و غرض های شخصی با ما مخالفت می کنند. ما از نماینده محترم مردم جنوب استان بوشهر درخواست داریم نسبت به این امر مهم لنجداران توجه ویژه ای کنند.  لنجداران عزیز این را بدانند که با راه اندازی اسکله کنگان سعی می‌کنیم خط تجاری به کشورهای همسایه راه اندازی کنیم و این امر باعث می‌شود کنگان نسبت به سایر شهرستان های منطقه و بنادر، امتیاز و ظرفیت بیشتری خواهد داشت. ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا بتوانیم از ظرفیت این بندر استفاده بهینه کنیم و از لنجداران و مرزنشینان با تمام وجود حمایت می کنیم.

در پایان جا دارد از برادر عزیز و دلسوز جناب آقای مهندس راستاد، معاون وزیر راه و رئیس سازمان بنادر کشور که همواره نگاهی مهربان و منطقی به بنادر استان بوشهر داشته اند صمیمانی قدردانی می کنم. قطعا زیرساخت های کنونی منطقه ما مرهون همت و دلسوزی های هایست که جناب مهندس راستاد در مقاطع مخلف داشته اند. در این راه، مسئولین استانی و منطقه نیز نقش آفرینی کرده اند. / صلاح خنافره – مصطفی صفایی

 

 

* »هفته نامه استانی ثلاث جنوب، اولین نشریه رسمی شهرستان کنگان با گستره کاری استانی می باشد.«

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن