بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 63862
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 29 بهمن 99 3:57 ب.ظ

لزوم استفاده از ظرفیت ها و توانمندی‌های شهرستان در زمینه های مختلف و رفع مشکلات و چالش‌های احتمالی

ثلاث- امام جمعه اهل سنت شهرکنگان بر لزوم استفاده از ظرفیت ها و توانمندی‌های شهرستان در زمینه های مختلف برای رفع مشکلات و چالش‌های احتمالی تاکید کرد.

 

شیخ محمد جمالی امام جمعه جامعه اهل سنت کنگان در گفتگو با ثلاث ضمن گرامیداشت هفته و روز کنگان این انتخاب را گامی رو به جلو در جهت استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های شهرستان در زمینه های مختلف و رفع مشکلات و چالش‌های احتمالی به منظور تسهیل در  امکان سرمایه‌گذاری بخش دولتی و  خصوصی دانست  و استفاده از همه امکانات جهت شناسائی و معرفی کنگان را امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر اعلام کرد .

وی ادامه داد:  استقرار صنعت و انرژی در منطقه و وجود قریب به ۶۰ درصد از بزرگترین مخزن گازی جهان در شهرستان کنگان  یکی از ظرفیت‌های بزرگ خدادادی است و لازم است از این ظرفیت بنحو مطلوب استفاده شود .

شیخ محمد جمالی با اشاره به بافت اجتماعی شهرستان گفت:  بومی های شهرستان دارای  دو مذهب سنی و شیعه و دو زبان فارسی و عربی هستند و نکته مهم و قابل تآمل ،  تساهل مذهبی بسیار بالای أهل سنت  و شیعه در کنار همدیگر است که علیرغم اعتقادات مذهبی ، هر دو فرقه در ماه محرم با هم عزاداری کرده  و مراسمات شادی را کنار می‌گذارند و نماد واقعی وحدت و اخوت و برادری خود را در همه زمینه‌ها اثبات کرده و این وحدت و احترام متقابل در تمام برخوردها و مصاحبه ها به وضوح دیده میشود و این فاکتور یکی از بهترین و بارزترین نکته قوت جامعه محلی و بومی شهرستان است که حتی در ابعاد امنیتی و سیاسی هم کارکرد عینی خود را نشان داده است . امنیت پایداری که امروزه در شهرستان داریم نعمتی است که باید قدردان آن باشیم و به برکت همین امنیت است که امروزه شاهد تحول در شهرستان کنگان هستیم .

امام جمعه اهل سنت گفت: بیش از دو دهه است که در کنگان شاهد مهاجرت های گسترده بدلیل وجود فرصتهای گازی و اقتصادی هستیم و تنوع مهاجرتها بسیار بالاست . حضور افراد با فرهنگ های مختلف و متفاوت از یک طرف و تنوع کاری آنها تحت عناوین مختلف رسته شغلی مانند کارمندان رسمی وزارت نفت ، قراردادی و پیمانکاری با خانواده و بدون خانواده  موجب گسترش و توسعه خدمات مدیریت شهری شده و این آثار در دوره آماری سالهای ۷۵ الی ۹۰ به خوبی نمایان است و بی شک نیاز به عرضه و تقاضا و مصرف بیشتر را به همراه دارد و تآثیرات زیادی بر معیشت ساکنان محلی و بومی کنگان و روستاهای پیرامونی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی گذاشته است . البته توسعه و رشد پرشتاب صنعت و انرژی منافع ، فرصت‌ها و چالش‌های زیادی برای بومی‌ها و محلیهای میزبان ایجاد کرده که برای رفع چالش‌ها باید ابعاد مختلف آن بررسی شود .

وی در ادامه گفت:  بحمدالله در حوزه‌های آموزش و بهداشت و مدیریت شهری زیر ساختها و امکانات نسبت به قبل از ورود صنعت و انرژی بهبود یافته ولی در حوزه هائی مانند اشتغال بومیان که یکی از حداقل توقعات و انتظارات بحق شهروندان است نسبت به غیر بومیان بسیار کمتر است و علیرغم گذشت قریب به ۲۳ سال از حضور صنعت و انرژی در منطقه و وعده و وعیدها ،   هنوز اراده قوی جهت وادار کردن  مدیران وزارت نفت به تمکین در  استفاده مناسب از ظرفیت و قابلیت جوانان ما وجود ندارد و گلایه ها در مورد اشتغال بسیار بالاست و ما معتقدیم که باید در نحوه جذب و اشتغال جوانان بومی تجدید نظر کلی شود .   در حوزه تجارت باید قدم‌های اصولی و منطقی برداشته شود و در بحث  محیط زیست ، آلودگی‌های محیط زیستی و بیماریهای تآثیر گرفته از هوای آلوده تآثیرات منفی بر اجتماعات محلی داشته و امیدواریم هر چه سریعتر مشکل آلایندگی حل شود . در مورد وضعیت  کشاورزی و صیادی نیاز به توجه بیشتر مسئولان است و در حوزه  گردشگری راه اندازی هتل بزرگ پنج ستاره در شهرستان نوید بخش تحول بزرگ در این صنعت است و به طبع آن منطقه منتفع خواهد شد .   امام جمعه اهل سنت کنگان عنوان کرد: در بحث فقدان تخصص و مهارتهای لازم برای کار صنعتی که امروزه یکی از توجیهات مدیران نفت برای عدم جذب نیروهای بومی در مناصب و پستهای پر منزلت است ، موجب شده تا بومیان  در مشاغلی به کار گمارده شوند که به لحاظ اجتماعی مطلوب نیست و انباشته شدن بومی‌ها در این گونه مشاغل ، زمینه بروز نارضایتی و چالش‌های اجتماعی را در منطقه در پی داشته است و انتظارات جوانان بومی شهرستان حضور در پستهای متناصب با شخصیت آنان در واحد‌های صنعتی و نفت و گاز است .

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن