بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 65407
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 28 تیر 00 6:20 ق.ظ

ارتباط موثر با شخصیت شناسی MBTI

اختصاصی ثلاث- سعیده صیمری مدرس شخصیت شناسی واستعدادیابی: ارتباط یک نیاز روانشناختی بنیادین است . ۸۰ درصد زمان بیداری ما به روابط است و همینطور ۸۰ درصد کیفیت زندگی ما وابسته به روابط است ؛ در جامعه اگر کسی هنجارشکنی کند او را به زندان می برند. چرا آنقدر زندان عذاب آوراست؟ چون ارتباط ما را کم می کند.

 چگونه با شخصیت شناسی mbti ارتباط موثرتری داشته باشیم؟

اختصاصی ثلاث- سعیده صیمری مدرس شخصیت شناسی واستعدادیابی: ارتباط یک نیاز روانشناختی بنیادین است . ۸۰ درصد زمان بیداری ما به روابط است و همینطور ۸۰ درصد کیفیت زندگی ما وابسته به روابط است ؛ در جامعه اگر کسی هنجارشکنی کند او را به زندان می برند. چرا آنقدر زندان عذاب آوراست؟ چون ارتباط ما را کم می کند. باز هم اگر در زندان قوانین را رعایت نکند به انفرادی می برند. انفرادی بسیار دردناک است؛ به طورکلی ارتباط ما را با دیگران قطع میکند. فقدان ارتباط از شکنجه ی جسمی بدتراست؛ اما با تمام اهمیتی که ارتباط دارد افراد زیادی در برقراری ارتباط موفق نیستند. این دسته از افراد بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی هستند. در بسیاری از مواقع فقدان این مهارت منجر به تنهایی و در نتیجه افسردگی می شود که خود می تواند تا خودکشی هم ادامه داشته باشد؛ پس با توجه به اهمیت ارتباط، لازم است مهارتهای ارتباطی از اولویتهای زندگی هر فرد باشد. ماقصدداریم با شناخت شخصیت شناسی mbti مهارتهای ارتباطی خود را با همسر، فرزند، همکار و همه ی کسانی که با آنها در ارتباط هستیم، بهبود بخشیم.

شخصیت شناسی mbti چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد؟ شخصیت شناسی mbti یک مهارت قدرتمند جهانی است که در حال حاضر پر استفاده ترین و متداول ترین ابزار شخصیت شناسی است. در دنیای ارتباطات و رقابت بیشتر از هر زمان دیگری نیاز داریم این مهارت موثر را یاد بگیریم و به کار ببریم ؛ البته که mbti در زمینه های دیگری هم به ما کمک زیادی میکند. اولین و مهمترین آن خودشناسی(مهارتی که هرکس باید در زندگی خود آن را از نان شب واجبتر بداند). دومین مهارتی که به ما یاد میدهد، روابط است ؛ ارتباط  ما را با دیگران با کیفیت تر میکند. در واقع کدها و زبانهای ارتباطی را به ما یاد میدهد تا چالش کمتری در روابط تجربه کنیم. سومین حوزه ای که mbti به ماکمک میکند حوزه ی انتخاب رشته و انتخاب شغل است. همه ی ما میدانیم که شغل، اهمیت زیادی در زندگی و بالابردن کیفیت آن دارد. با انتخاب درست رشته و شغل خود میتوانید از رفتن به مسیرهای نادرستی که ممکن است سالها زندگی شما را به بطالت بگذراند جلوگیری کند و حوزه ی دیگری که میتواند به ما کمک کند در حوزه ی فرزند پروری ست جایی که به شدت کمبود آن احساس میشود. والدین که ارتباط آنها با بچه ها بخصوص نوجوانان تبدیل به یک آسیب جدی شده و کسانی بیشتر این درد را درک میکنند که سری به مدارس زده اند و پای درد و دل بچه ها نشسته اند و حوزه ی دیگری که میتواند کیفیت آن را بالا ببرد آموزش است. معلمان عزیز با آگاهی از این مهارت میتوانند هم ارتباط موثرتری با دانش آموزان داشته باشند و هم از نحوه ی یادگیری بهتر دانش آموزان مطلع شوند.

قصد ما اینست، چگونگی کاربرد mbti در تمام این زمینه ها ر ابا توضیحات ساده اما مفید شرح دهیم که اولین بخش آن را ارتباط در نظرگرفتیم. چگونه با دیگران ارتباط بهتری داشته باشیم ؟ ابتدا از خانواده، فرزندان و همسر شروع میکنیم و بعد سایر دوستان و همکارانی که با آنها در ارتباط هستیم.

شخصیت شناسی mbti از چهار جهت ترجیحات روانی انسانها را مورد بررسی قرار می دهد.

انسانها انرژی روانی خود را چگونه کسب می کنند؟ که در این حوزه به دو گروه تقسیم می شوند: برونگراها که انرژی خود را ازمحیط اطراف و از بودن در جمع های شلوغ انرژی می گیرند و دسته ی دوم درونگراها هستندکه ارتباط خود را از دنیای درون خود دریافت می کنند و کمتر از دسته ی اول، نیاز به جمع های شلوغ دارند. همه ی انسانها هم درونگرایی رواتجربه می کنند و هم برونگرایی، اما وقتی میگوییم ترجیح روانی آنها یعنی اینکه در بیشتر مواقع کدام یک را ترجیح می دهند؟ بودن در جمع های شلوغ را یا بودن در تنهایی و خلوت را.   دانستن همین یک ترجیح، دنیایی از اطلاعات را به روی ما باز می کند و نگاه ما را به دیگران تغییر می دهد؛ در مورد این ترجیح مثالهای عینی و واقعی خواهم نوشت تا شما را بیشتر با دنیای برونگرا و درونگراهای اطراف خود آشنا کنم بعد از کامل شدن اولین ترجیح به سراغ ترجیحات بعدی خواهم رفت.

 

 

برچسب ها: , ,

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن