بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 65821
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 29 شهریور 00 1:01 ب.ظ

چرا کودکان باید استعداد یابی شوند؟

ثلاث- مدرس شخصیت شناسی واستعدادیابی گفت: متاسفانه دراکثر مواقع بچه هایی که نمره ی بالایی در درس ریاضی کسب می کنند به عنوان دانش آموزان ممتاز و با استعداد شناخته می شوند و به سایر مهارتهای بچه ها کمتر توجه می شود

 

ثلاث جنوب- سعیده صیمری مدرس شخصیت شناسی واستعدادیابی :  حتما تا به حال بارها ازپدرومادرها یا معلمان شنیده اید که میگویند فلانی خیلی با استعداد است ؛یا تو در فلان رشته استعداد نداری. متاسفانه دراکثر مواقع بچه هایی که نمره ی بالایی در درس ریاضی کسب می کنند به عنوان دانش آموزان ممتاز و با استعداد شناخته می شوند و به سایر مهارتهای بچه ها کمتر توجه می شود و این تاثیر زیادی در پایین آمدن اعتماد به نفس بچه ها دارد. اما به راستی استعداد چیست و آیا فقط کسب نمرات بالا در مدرسه می تواند نشانه ی استعداد باشد؟

برای اینکه تعریف بهتری از استعداد بدهیم با مثالی، این بحث را شروع میکنیم. فرض کنید دو نفر هیچ  شناختی از بازی پینگ پونگ ندارند و می خواهند این رشته ی ورزشی را یاد بگیرند. یکی از آنها در عرض یک هفته پیشرفت خیلی خوبی پیدا می کند اما نفر دوم سه ماه بعد به آن درجه از مهارت دست پیدا می کند. به نظرشما کدام یک از این افراد در این زمینه با استعدادتر است؟ مسلما اولی. پس میتوان استعداد را اینگونه تعریف  کرد: یادگیری یک مهارت با صرف انرژی کمتر  و زمان کمتر.

برگردیم به سوال قبل؛ آیا فقط کسب نمرات بالا در مدرسه و به خصوص در درس ریاضی تنها نشان دهنده ی استعداد وهوش  بالاست؟ قطعا خیر.

اگر بخواهیم فقط نمرات درسی در مدرسه را ملاک استعداد وهوش بچه ها بدانیم، افراد زیادی هستند که با وجود پایین  بودن نمرات درسی موفقیت های زیادی را کسب کردند، مثل: ادیسون ؛ هنری فورد ؛ گاندی و غیره.

 

کسب نمرات بالا به خصوص در درس ریاضی فقط یکی از انواع هوش ها را مشخص می کند در صورتی که طبق تحقیقات آقای گاردنر، ما ده نوع هوش داریم که به هوش دهگانه معروف است و از آن استفاده های بسیاری می شود؛ البته ناگفته نماند که استعدادیابی کودک زمان بر است و باید با صبر و حوصله انجام شود نه با یک جستجوی تست در گوگل بلکه لازمه ی آن گفتگو و سوالات و جوابهای زیادی است که بین مشاور و والدین کودک انجام می شود. بهترین سنی که استعداد کودک در آن مشخص می شود سن ۳ تا ۹سال می باشد که نه تنها استعدادهای بالقوه ی کودک مشخص می شود بلکه با راهکارها و بازیها، هوش های دهگانه ی کودک را تقویت کرد و در اصل مسیرهای عصبی آن را ساخت.

یادداشت اختصاصی ثلاث جنوب: سعیده صیمری مدرس شخصیت شناسی واستعدادیابی seymari.ir

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن