بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 66085
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 3 آبان 00 7:26 ب.ظ

دانشکده فنی و حرفه ای کنگان فرصتی با ارزش که باید بنحو شایسته از آن استفاده شود

ثلاث- دانشکده فنی و حرفه ای کنگان فرصتی با ارزش که باید بنحو شایسته از آن استفاده شود. توقع می رفته و هدف هم همین بوده که درصد ورودی های این دانشکده از بین فارغ التحصیلان هنرستان‌های شهرستان کنگان بیشتر و بالاتر باشد.

 

 

یادداشت- احمد خاکنژاد:  موضوع تاسیس دانشکده   فنی و حرفه ای  کنگان حدود ۵ سال قبل بنا به شرایط و ضرورتهای موجود   در دستور کار قرار گرفت و پس  از  پیگیری‌های مداوم ، در سال ۱۳۹۷ شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی با تأسیس آن موافقت قطعی به عمل آورد .اولویت پذیرش دانشجو در مرحله اول با شهرستان کنگان و سپس شهرستانهای همجوار و بعد از آن سایر نقاط  استان و کشور است .

این دانشکده  در حال حاضر در  رشته های  جوشکاری ، ابزار دقیق ، تعمیر و نگهداری خودرو ، گاز رسانی و پالایش گاز پذیرای فارغ التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه ای و  کاردانش است.

راه اندازی دانشکده فنی و حرفه ای کنگان با در نظر گرفتن همجواری با صنعت و با هدف توسعه و تقویت منابع انسانی متناسب با نیاز منطقه صورت گرفته  و  دارای نقشی  بسیار مهم در جهت  تربیت نیروی انسانی کارآمد و ماهر  برای مشاغل مختلف مورد نیاز صنعت می باشد.

این گام مهم  علیرغم همه موانع و مشکلات موجود ، با همت ، همکاری و همراهی مجموعه ای از عوامل و افراد دست اندرکار در شهرستان ، استان و کشور برداشته شده است، لذا  اهمیت حفظ ، نگهداری ، تقویت و توسعه آن کمتر از تاسیس آن نیست.

تا آنجا که بنده اطلاع دارم  برای توسعه و تقویت دانشکده فنی و حرفه ای کنگان،  در سطح استان، خاصه  با همت  جناب دکتر منصوری  رییس دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر، مبلغ ۷ میلیارد تومان جهت ساخت ساختمان اختصاصی دانشکده و ۱ میلیارد جهت تهیه تجهیزات مورد نیاز اختصاص یافته و همچنین راه اندازی دانشکده دختران در دستور کار قرار گرفته اما ضرورت دارد در سطح شهرستان نیز علاوه بر تلاشهای صورت گرفته تا کنون ، اقداماتی در این زمینه صورت گیرد . اقداماتی که در صورت کم توجهی به آن ممکن است به مرور موجب تعطیلی این دانشکده یا دور شدن از هدف اصلی تاسیس آن که تربیت نیروی توانمند در منطقه است،  شود .

لازم به ذکر است که ورودی های این دانشکده ، فارغ التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش هستند که در شهرستان کنگان هنرستان فنی و حرفه ای  خوارزمی کنگان ، هنرستان کاردانش آیت الله طالقانی کنگان ، هنرستان کاردانش شهید علمداری بنک و هنرستان کاردانش شهید امین پرک این مسوولیت را بر عهده دارند.

نکته مهم و قابل توجه این است که توقع می رفته  و هدف هم همین بوده که  درصد ورودی های این دانشکده از بین فارغ التحصیلان هنرستان‌های شهرستان  کنگان بیشتر و بالاتر باشد اما به نظر نمی رسد این هدف محقق شده باشد؛ لذا برای تحقق هدف اصلی ،بسیار ضروریست   به نکات ذیل توجه شود:

۱-توجه ویژه آموزش و پرورش شهرستان  به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای  و کار دانش(  به عنوان منبع اصلی تامین دانشجو )در سه بخش :

الف )پیگیری تامین مربی و استاد کار

ب)پیگیری توسعه ،تجهیز وبروز رسانی تجهیزات کارگاه ها

ج )تدوین چشم انداز توسعه و تقویت رشته ها در هنرستان‌ها بر اساس نیاز های منطقه در سالهای آتی

 

۲-بهره گیری از ظرفیت‌های موجود خارج ازآموزش و پرورش

الف)اختصاص اعتبار جهت تجهیز و توسعه کارگاه ها از محل اعتبارات استانی

ب)اختصاص اعتبار از محل اعتبارات جذب شده توسط  نماینده مردم در مجلس

ب)استفاده از ظرفیت شرکتهای مستقر در منطقه خصوصا در زمینه توسعه و تجهیز کارگاه های هنرستان‌ها(مثلاً هر شرکت بزرگ در زمینه تأمین  تجهیز کارگاه های یک هنرستان‌  وبروز رسانی تجهیزات موجود کمک نماید یا در زمینه تأمین استاد کار و مربی همکاری نماید  )

 

۳-پیگیری ساخت فضای اختصاصی دانشکده و کارگاه های مورد نیاز آن

۴-همراهی و همکاری لازم جهت تمهید مقدمات راه اندازی دانشکده دختران

لازم به ذکر است موضوع ضرورت  توجه به افزایش ورودی های این  دانشکده از بین فارغ التحصیلان هنرستان‌های شهرستان و به تبع آن لزوم توجه به تجهیز و تقویت  هنرستان‌ها را قبلا به متولیان امر یاد آور شده ام.

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن