بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 66614
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 5 دی 00 11:52 ق.ظ

برای نخستین بار جراحی برداشت اعضاء در بیمارستان کنگان انجام شد؛

وقتی دختر ۱۶ ساله کنگانی جانی دوباره به بیماران نیازمند اهدای عضو می بخشد

ثلاث- به دنبال تأیید مرگ مغزی ریحانه . ق دختر ۱۶ ساله کنگانی توسط تیم واحد فراهم آوری اعضای پیوندی و پزشکان تأییدکننده و با رضایت و ایثار پدر مهربان و خانواده نوع‌دوست آن زنده‌ یاد اولین عمل اهدای عضو در شهرستان کنگان برای نجات جان چند هم‌وطن انجام شد.

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان، به دنبال تأیید مرگ مغزی ریحانه . ق دختر ۱۶ ساله کنگانی توسط تیم واحد فراهم آوری اعضای پیوندی و پزشکان تأییدکننده و با رضایت و ایثار پدر مهربان و خانواده نوع‌دوست آن زنده‌ یاد اولین عمل اهدای عضو در شهرستان کنگان برای زندگی بخشیدن به چند هم‌وطن نیازمند انجام شد.
با اقدام ایثارگرانه این خانواده اهل شهرستان کنگان( شهر بنک)، چند هم‌وطن از نعمت زندگی بهره مند شدند. کبد و هر دو کلیه این نوجوان ۱۶ ساله برای پیوند به نیازمندانِ دریافت عضو به بیمارستان ابوعلی سینا شیراز ارسال شد.
با هماهنگی به عمل آمده از طرف رییس بیمارستان امام خمینی کنگان، جراحی و برداشت اعضاء [نوجوان مرگ مغزی شده] برای نخستین بار در بیمارستان کنگان انجام شد. این جراحی حدود ساعت ۱ بامداد آغاز و ساعت ۴ صبح پایان یافت.
این جراحی با حضور تیم جراحی و اتاق عمل بیمارستان کنگان و دکتر علیمرادی از تیم پیوند اعضا، صورت گرفت. دکتر ناصر معدلی، متخصص جراح عمومی، آقایان ربیعی و راهپیما، کمک جراح، خانم افراسیابی کارشناس بیهوشی، بردستانی، درویشی و رزم آور  ، مصلح  کارشناسان اتاق عمل و خانم دکتر سهیلی پور متخصص بیهوشی، خانم ابراهیمی رابط تیم پیوند اعضا شهرستان در این جریان همکاری نمودند. آقایان باقری و درویشی به عنوان تیم هماهنگ کننده پیوند از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز برای انجام این عمل جراحی هماهنگی و تلاش فراوانی داشتند.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان در این خصوص گفت: اهدای عضو اوج بخشش یک انسان است، انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد اعضای بدن یکی از عزیزانش را که دچار مرگ مغزی شده ببخشد.

دکتر صادق مختار پور اظهار کرد: دین مبین اسلام، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای نجات جان انسان‌ها قائل است. چنانچه در قرآن کریم به ‌تصریح اشاره شده است که »هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن است که جان تمام انسان‌ها را نجات داده است«.
وی افزود: اگر اطلاعات و آگاهی کافی و درست به مردم رسانده شود به‌ طور حتم آمار اهدای عضو و پیوند اعضاء به حدی خواهد رسید که هیچ بیمار نیازمند پیوند در لیست انتظار پیوند از دنیا نخواهد رفت.
رییس بیمارستان کنگان عنوان کرد: یکی از شاخص‌های پیشرفت علمی هر کشور، پدیده اهدای عضو و پیوند اعضا در آن است که فرهنگ آن می‌تواند با هنر هنرمندان، رسانه‌ها به نحو صحیح به جامعه منتقل شود و آن‌ها می‌توانند نقش بسیار ارزنده‌ای در فرهنگ‌سازی داشته باشند.
رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان یادآور شد: برای انجام این جراحی، بنده به اتفاق همکارانم در بیمارستان کنگان تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا این اتفاق بزرگ و تاریخی برای نخستن بار در این مرکز درمانی رخ دهد. با بسیج کردن همه امکانات و ظرفیتی که در بیمارستان کنگان داشتیم، زمینه برداشت عضو را در این مرکز درمانی فراهم نمودیم.

تشکر ویژه از پرسنل بخش آی سی یو بیمارستان کنگان که از روزهای قبل مسئول مراقبتهای ویژه از بیمار اهدایی بودن به عمل می آید.

 

 

مراسم خاکسپاری فرد اهداء کننده عضو- بندر کنگان. عکس: قاسم احمدی

 

رسانه ثلاث برای آن مرحومه غفران الهی و برای بازماندگان صبر را از درگاه خداوند مسالت دارد. همچنین برای همه افردی که در این کار خیر و نیک( اهداء عضو) نقش داشتند، ارزوی سلامتی داریم.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن