بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 66682
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 10 دی 00 6:37 ب.ظ

ازدواج سفید…!

ثلاث- به همخانگی و زندگی مشترک زن و مرد بدون ازدواج قانونی (دائم یا موقت) ازدواج سفید می گویند. . در صورت اثبات وجود چنین رابطه ای، از نظر قانونی نامشروع تلقی شده وحکم زنا خواهد داشت. لذا مجازات آن تا ۱۰۰ ضربه شلاق خواهد بود.

  

 

به همخانگی و زندگی مشترک زن و مرد بدون ازدواج قانونی (دائم یا موقت) ازدواج سفید می گویند. در این نوع زندگی مشترک، زن نمی تواند ادعای ارث، نفقه، مهریه و … داشته باشد. از آنجایی که به طور کلی نمی توان وارد حریم خصوصی افراد شد، برخورد با آن ها نیز تحت شرایط قانونی خاصی (از جمله وجود شاکی خصوصی) امکان پذیر می باشد.  در صورت اثبات وجود چنین  رابطه ای، از نظر قانونی نامشروع تلقی شده وحکم زنا خواهد داشت. لذا مجازات آن تا ۱۰۰  ضربه شلاق خواهد بود.

***

در چه مواردی مرد الزام به پرداخت مهریه ندارد؟

  در موارد زیر مرد الزامی برای پرداخت مهریه به زن ندارد.

۱.اگر در ازدواج دائم مهریه ذکر نشده باشد یا عدم دریافت مهریه شرط شده باشد و یکی از زوجین قبل از نزدیکی، فوت کند، زن مستحق دریافت مهریه نیست.  ۲. چنانچه عقد نکاح دائم یا موقت به جهتی باطل باشد و بین زوجین نیز مباشرت( رابطه جنسی ) صورت نگرفته باشد زن حق دریافت مهریه ندارد. ۳. چنانچه عقد ازدواج قبل از نزدیکی به دلیلی فسخ شود زن مستحق دریافت مهریه نمی باشد.

***

شرایط پرداخت اجرت المثل:

۱.طلاق به درخواست زوجه نباشد ۲. طلاق به خاطر تخلف زن از وظایف زناشویی و سوء اخلاق او نباشد ۳. انجام کارهای منزل شرعا به عهده زوجه نبوده باشد مثل شستن ظروف و لباس ها و پخت و پز ۴.  انجام کارها به دستور زوج و با درخواست او باشد  ۵.  زن براى انجام کارها قصد تبرع نداشته باشد؛ یعنى به خاطر رضای خدا کار انجام نداده باشد. اگرچه واقعیت این است که زنان غالبا امور خانه را به قصد تبرع انجام می دهند و اگر این امر بر دادگاه ثابت شود، زن مستحق اجرت المثل نخواهد بود.

*** دفتر خدمات الکترونیک قضایی رسول کنگانی واقع در کنگان، خیابان معلم، نبش خ ملاصدرا، به شماره تماس ۰۷۷۳۷۲۳۴۵۸۰ و ۰۹۱۷۶۲۸۳۶۱۹ .

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن