بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 67190
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 6 اسفند 00 7:02 ب.ظ

سرمایه گذاری عظیم صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه پارس کنگان

ثلاث- از پروژه پارس جنوبی به عنوان یکی از مهمترین و بزرگ ترین پروژه های کل تاریخ صنعت نفت کشور نیز یاد می شود. ۶۰ درصد از اراضی تحت مالکیت پارس جنوبی در شهرستان کنگان واقع شده است و از همین رو تا کنون سرمایه گذاری های عظیمی در این شهرستان انجام شده است.

اختصاصی ثلاث جنوب- مصطفی صفایی: پروژه پارس جنوبی به شکل مشترک در شهرستان کنگان و عسلویه واقع شده است. از پروژه پارس جنوبی به عنوان یکی از مهمترین و بزرگ ترین پروژه های کل تاریخ صنعت نفت کشور نیز یاد می شود. ۶۰ درصد از اراضی تحت مالکیت پارس جنوبی در شهرستان کنگان واقع شده است و بر همین اساس شهرستان کنگان به عنوان میزبان اصلی پارس جنوبی قلمداد می شود؛ بنابراین کنگان را می توان یکی از اصلی ترین میزبانان وزارت نفت نیز به حساب آورد. شهرستان کنگان تا سال ۱۳۹۲ [که عسلویه به عنوان یکی از بخش های آن محسوب می شد،]   به تنهایی میزبان کل پروژه پارس جنوبی بود و این میزبانی را سال ها با شایستگی از میهمان سرشناس خود انجام داد. پس از شهرستان شدن عسلویه در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۰ درصد از میزبانی اراضی پارس جنوبی به شهرستان عسلویه و ۶۰ درصد به شهرستان کنگان رسید.

پالایشگاه های نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم، فاز ۱۴، شرکت پتروپالایش کنگان، شرکت توسعه پتروشیمی کنگان،  شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی، شرکت سیمان ساروج کنگان، شرکت آلای مهستان، شرکت پارس فیدار پایدار، شرکت پایانه های نفتی ایران، شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران( ایران LNG  ) ، شرکت توسعه پلیمر کنگان، شرکت ستاره سبز سیراف، طرح بندر سیراف پارس در شهرستان کنگان واقع شده است. پالایشگاه نهم یا به عبارتی فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز گازی خاورمیانه محسوب می شود. طبق اعلام مسئولین، طرح های جدید و متعدد پتروشیمی در شهرستان کنگان راه اندازی خواهد شد و برای این کار مجوز چندین پتروشیمی نیز صادر شده است. شهرستان کنگان را می توان به واسطه این ظرفیت و پتانسیل فوق العاده و قرار گیری آن در یک منطقه استراتژیک که از یک سمت آن خلیج فارس و از سمت دیگر، صنایع عظیم قرار دارد، یک منطقه مناسب برای سرمایه گذاری کلان به حساب آورد. کنگان در زمینه جاذبه های گردشگری نیز ظرفیت های بزرگی دارد. بدون شک ظرفیت های موجود در شهرستان کنگان تاثیر به سزایی در شکوفایی اقتصاد ملی داشته است. البته یادمان نمی رود که شهرستان عسلویه و کنگان یکی هستند و بین این دو هیچ جدایی وجود ندارد.  منافع این دو شهرستان زمانی یکپارچه بوده و از لحاظ فرهنگ، زبان، تاریخ، داد و ستد، رفت و آمد و دوستی همچنان یکی اند و با هم متحد هستند و هیچ گونه سد و دیواری بین آن ها نیست. قطعا با این همه ظرفیت، شهرستان کنگان باید بسیار بهتر، مدرن تر و ثروتمندتر از آبادان دیروزی باشد که تنها یک پالایشگاه با تولید ۴۵۰ هزار بشکه ای در آن بود. این حق مسلم مردم منطقه کنگان می باشد که از وجود عظیم ترین پروژه های تاریخ صنعت نفت ایران در این منطقه از شرایطی به مراتب بهتر برخوردار باشند و صد البته که عسلویه نیز به همین منوال است. عسلویه نیز با میزبانی شایسته ای که از بزرگ ترین صنایع کشور داشته است، مردم آن شهرستان باید به مراتب، آسایش و رفاه بیشتری را از قِبلِ این حجم از موهب های خدادادی داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن