بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 67251
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 14 اسفند 00 3:10 ب.ظ

غذاها، شیرینی ها و نان های محلی کنگان+ عکس

ثلاث- غذاهای مردم شهرستان کنگان متاثر از فرهنگ آنهاست و همواره سفره های مردم دریا دل کنگان و جنوب با انواع غذاها، شیرینی ها و نان های محلی تزئین و رنگین می باشد. یکی از مهمترین جذابیت های سفر به جنوب و شهرستان کنگان و عسلویه، تنوع بسیار بالای انواع غذاهای محلی آن است که طرفداران بی شماری در سراسر کشور دارد.

 

هفته نامه استانی ثلاث جنوب :کنگان و دیگر شهرهای جنوبی دارای فرهنگ خاص خود هستند. این فرهنگ در اداب و رسوم مردم به شکل پر رنگی نمایان  است. غذاهای مردم این منطقه نیز متاثر از فرهنگ آنهاست و همواره سفره های مردم دریا دل کنگان و جنوب با انواع غذاها، شیرینی ها و نان های محلی تزئین و رنگین می باشد. یکی از مهمترین جذابیت های سفر به جنوب و شهرستان کنگان و عسلویه، تنوع بسیار بالای انواع غذاهای محلی آن است که طرفداران بی شماری در سراسر کشور دارد. لذت سفر به جنوب در کنار تجربه کردن انواع خوردنی های خوشمزه می تواند خاطره ای فراموش نشدنی در جنوب کشور به ویژه شهرستان کنگان و عسلویه را به ارمغان بیاورد.  ذائقه هایی که به دنبال طعم های لذیذ و خاص می گردند ، غذاهای محلی و جنوبی می تواند انتخاب شماره یک برای آن ها باشد. سبد سفارش این افراد قطعا هیچ گاه از غذاها و خوردنی های جنوبی[ به ویژه کنگان و عسلویه] خالی نخواهد بود. 

 

بخشی از غذاها، شیرینی ها و نان های محلی کنگان [ برگرفته از کتاب »همزاد با دریا« ، نوشته ی دکتر محمود ابراهیمی و دکتر حسن عبداللهی ] عبارتند از

 

۱. غذاها :  گِمنه، کَشکنه، وُدام، هَریسه، گِمنه ی پیازو، پَلیل، مجبوس مُین( ماهی)، متیبلو، سور، بلالیط، توله، ماهی برشُنده( ماهی کباب هم گفته می شود)، مرغ تپُنده، مَهیاوه، حَشو، سور حشینه، موری، اَمبرده، کاتخ ماهی( خورشت ماهی)، قلیه ی ماهی، رشته ی شیرین، برنج شیرین، مَجکبا، اُو پیازو.  

 

۲.انواع شیرینی و حلوای کنگانی : حلوا برنجی، شناسه یا حلوا نشاسته  – چَنگال( حلوا خُرمی) – عصیده- حلوا آردی، مُدبس- رنگینک- فِرنی- لِگیمات.

 

۳.انواع نان های محلی کنگان : نون تنیری، نون کُواس، نون تُوِه( تاوه ای)، نون تابی ، نون نازُک، نون چَوِه ری، نون کراپیچ، نون توشه، نون روغنی.

 

خبرنگار: مصطفی صفایی

…..

عکس ارسالی جهت درج در ثلاث: ابراهیم نوروزی

عکس های اینترنتی:

 

 

 

….

شیرینی

 

..

نان

 

.

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن