بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 67546
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 27 فروردین 01 6:10 ب.ظ

آیین «گِرگِشو» در بیمارستان کنگان برگزار شد

ثلاث- آیین گرگشو به مناسبت میلاد امام حسن در بخش اطفال بیمارستان کنگان برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار هفته نامه ثلاث جنوب، به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) و همچنین در راستایی انجام آیین قدیمی مردم این منطقه بنام « گِرگِشو » ،  سرپرست بیمارستان امام خمینی  به همراه مدیر داخلی، مسئول امور عمومی، [حجت الاسلام هدایتی] روحانی بیمارستان و  مدیر مسئول هفته نامه استانی ثلاث جنوب از کودکان بستری در بخش اطفال عیادت کردند و ضمن تبریک این روز به خانواده های آنان، از طرف سرپرست این بیمارستان، هدایایی را به رسم یادبود و به پاس این روز، به کودکان اهداء کردند و شادی این روز را با آن ها تقسیم نمودند.

سرپرست بیمارستان بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان در این خصوص گفت:  به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) و برای شاد کردن کودکان بستری در این مرکز درمانی، آیین بومی این منطقه که «گِرگِشو» نام دارد، را در بیمارستان کنگان انجام دادیم.

دکتر سیده انسیه سجادی زاده گفت: خوشحالی کودکان بستری در این بخش از این اقدام، موجب ابراز رضایت و قدردانی خانواده و همراهان این کودکان نیز شد. این لبخندها هرچند کوتاه، برای ما خوشحال کننده و مسرت بخش است و مطمئنا خاطره ای خوب را در ذهن این کودکان و خانواده هایشان به جا خواهد گذاشت.

وی افزود: مهمترین پیام این رسم و آیین طبق گفته بزرگان این شهر، تقسیم شادی، همدلی، اتحاد، انفاق مال و دوری از تبعیض است که در واقع کودکان غنی و فقیر وقتی که کنار یکدیگر قرار میگیرند، این صفات را به خوبی تمرین می کنند.

 

مدیر داخلی بیمارستان امام خمینی کنگان در حاشیه این مراسم اظهار کرد : مراسم سنتی گرگشو همه ساله در تمامی نقاط شهرستان کنگان با حضور پرشور کودکان برگزار می شود .

توفیق خلیفات گفت: این مراسم همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و سالروز ولادت امام حسن مجتبی برگزار می گردد و در آن کودکان به صورت گروه های چند نفره، ساعت ها در کوچه پس کوچه های شهر با آن شور و حال کودکانه می چرخند و از مردم طلب مال می کنند و برای آنها دعای برکت می نمایند. این حرکت، شور  و هیجان زیادی را در بین کودکان ایجاد می کند و شهر را پر از نشاط می کند.

وی ادامه داد: حرکت مستقل از والدین و دسته جمعی کودکان در این مراسم، آموزه های زیادی را با خود به همراه دارد . البته هر رسم و آئین سنتی می تواند اشکالاتی داشته باشد که با تقویت و غنی سازی آن می توانیم به نهادینه کردن آن اقدام ورزیم. البته در ایام کرونا شرایط کاملا فرق می کند و خانواده ها باید کاملا مراقب فرزندان خود باشند.

مصطفی صفایی مدیر مسئول هفته نامه استانی ثلاث جنوب گفت:   امسال نیز خوشبختانه با موافقت و البته همراهی و همگامی تیم مدیریتی بیمارستان کنگان سعی کردیم شادی خود را در کنار کودکان بستری در این بیمارستان تقسیم کنیم.

وی افزود: طبیعتا خوشحال کردن کودکِ بیماری که در بستر بیماری قرار دارد، کار پسندیده ای است. حتی روحیه والدین آنها نیز تغییر می کند؛ از این جهت که لبخند بر لب دلبندشان نشسته و توسط سرپرست بیمارستان دیده شده اند. به هر حال این کودکان هم در این روز می توانستند همگام با دیگر هم بازیان خود در سطح کوچه و خیابان به ابراز خوشحالی و شرکت در آیین گرگشو بپردازند اما به هر دلیلی اکنون روی تخت بیمارستان هستند و ما اینجا امده ایم که شادی و لبخند هر چند کوچکی را به آنها هدیه دهیم.

مدیر مسئول هفته نامه ثلاث جنوب گفت: قطعا آیین گرگشو جز معدود رسومات ما است که حتی لایه های زیرین جامعه را نیز درگیر خود کرده است. در این روز هزاران   کودک اعم از دختر و پسر، فقیر و غنی، شیعه و سنی یکپارچه و منسجم و یک دست می شوند و مانند رودخانه ای زلال، مسیری را طی می کنند. ما می توانیم با اندکی برنامه ریزی و هدفگذاری صحیح، کودکانمان را در مسیر صحیح تعالی و رشد فرهنگی قرار دهیم تا در آینده از مسیرهای منتهی به «تعصبات کور کورانه»،  «کج فهمی» و دیگر صفات ناپسند دور بمانند و امیدوارم روزی برسد که این آیین در تقویم ملی نیز به ثبت برسد. به سهم خود از سرپرست بیمارستان کنگان بابت بها دادن به این موضوع و تهیه هدایا برای کودکان بستری در بخش که موجب خوشحالی آنها و والدینشان شد، قدردانی می کنم.

 

 

 

 

.

 

 

.

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن