بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 67620
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 6 اردیبهشت 01 5:23 ب.ظ

علل ضعف عضلانی

    آیا بلند شدن از روی صندلی، بالا رفتن از پله ها یا باز کردن شیشه برایتان سخت تر از گذشته است؟ موارد بسیاری می توانند باعث کاهش قدرت عضلانی و احساس ضعف شوند. گاهی اوقات به طور ناگهانی اتفاق می افت، اما ضعف عضلانی به مرور زمان کم کم بر شما تأثیر می […]

 

 

آیا بلند شدن از روی صندلی، بالا رفتن از پله ها یا باز کردن شیشه برایتان سخت تر از گذشته است؟ موارد بسیاری می توانند باعث کاهش قدرت عضلانی و احساس ضعف شوند. گاهی اوقات به طور ناگهانی اتفاق می افت، اما ضعف عضلانی به مرور زمان کم کم بر شما تأثیر می گذارد. به خاطر داشته باشید که ضعف عضلانی با خستگی یا درد متفاوت است. در صورت عدم بهبودی خود با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم می توانید به علت مشکل خود پی ببرید و با پیگیری روند درمانی خود، به بهبود مشکلتان کمک کنید.

در ادامه به عوامل ضعف عضلانی خواهیم پرداخت.

پیر شدن

طبیعی است که با افزایش سن مقداری از توده عضلانی را از دست بدهید و ضعیف تر شوید. پزشکان به این مشکل سارکوپنی می گویند. احتمالاً قبل از ۶۰ یا ۷۰ سالگی خیلی متوجه آن نخواهید شد. علاوه بر این، سارکوپنی می تواند همراه با بیماری های دیگر که موجب کاهش فعالیت شما می شوند اتفاق بیفتد.

با افزایش سن به انواع مواد معدنی و ویتامین ها برای حفظ سلامت خود نیاز خواهید داشت. برای تهیه مکمل های حاوی انواع مواد مغذی به داروخانه اینترنتی مراجعه کنید.

داروهای خود را بررسی کنید

برخی از داروها می توانند عضلات شما را ضعیف کنند. این داروها شامل کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون و استاتین های کاهش دهنده کلسترول است. اگر احساس ضعف می کنید و دلیل آن را نمی دانید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا این ممکن است از عوارض جانبی دارویی باشد که مصرف می کنید.

سرماخوردگی یا آنفولانزا

سرماخوردگی شدید، آنفولانزا یا بیماری دیگر، ممکن است احساس خستگی و ضعف در شما ایجاد کند. علائم آنفولانزا می تواند تا چند هفته باقی بماند. اما پس از بهبودی باید از بین بروند. برخی از ویروس ها می توانند خود عضله را آلوده کرده و باعث ضعف شوند.

کووید -۱۹

علائم COVID-19 اغلب شبیه علائم آنفولانزا است و شامل سرفه، تب و خستگی است. اما کووید همچنین می تواند علائمی را در سایر قسمت های بدن از جمله ضعف عضلانی ایجاد کند. اگر کووید شدید یا هر بیماری دیگری شما را روزها یا هفته ها در رختخواب در خانه یا بیمارستان نگه دارد، عضلات شما نیز به سرعت قدرت خود را از دست خواهند داد. فیزیوتراپی یا تمریناتی که در خانه انجام می دهید به شما کمک می کند تا قدرت خود را بازگردانید.

آسیب عضلانی

بلند کردن چیزهای خیلی سنگین و یا کاری که شامل تکرار زیاد است می تواند منجر به کشیدگی یا پارگی عضله شده و ضعف علانی ایجاد کند. اگر مشکلتان خیلی شدید نیست با استفاده از موارد زیر می توانید به بهبود وضعیت خود کمک کنید:

  • استراحت
  • کمپرس سرد
  • فشرده سازی
  • ارتفاع

اگر آسیب دیدگی شما بدتر شد به پزشک مراجعه کنید. حرکات کششی و تمرینات منظم می تواند به قوی نگه داشتن عضلات و جلوگیری از آسیب های بعدی کمک کند.

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

ضعف عضلانی می تواند نشانه یک بیماری جدی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) باشد. در افراد مبتلا به MS، سیستم ایمنی بدن به لایه محافظی که رشته های عصبی را احاطه کرده است، حمله می کند. این منجر به اختلال در ارتباط بین مغز و سایر قسمت های بدن می شود. علائم و نشانه های MS از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، اما اغلب شامل بی حسی یا ضعف در یک یا هر دو دست و پا می شود.

سکته

ضعف ناگهانی عضلات ممکن است ناشی از سکته مغزی باشد. اغلب اوقات، ضعف عضلانی ناشی از سکته مغزی فقط یک طرف بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ممکن است متوجه علائم زیر نیز بشوید:

  • سرگیجه
  • تاری دید
  • مشکل در راه رفتن یا صحبت کردن
  • از دست دادن تعادل و یا هماهنگی
  • گیجی
  • سردرد

سکته مغزی یک وضعیت اورژانسی است. اگر فکر می کنید ممکن است خودتان یا شخص دیگری دچار سکته شده باشید، با اورژانس تماس بگیرید.

بیماری های دیگر

بسیاری از بیماری های دیگر می تواند با ضعف عضلانی همراه باشد. این مشکلات عبارتند از:

  • اختلالات خواب
  • اختلالات تیروئید
  • سندرم خستگی مزمن
  • درماتومیوزیت، پلی میوزیت و سایر میوپاتی ها
  • میاستنی گراویس
  • نارسایی قلبی
  • دیابت

اگر فکر می کنید بدون دلیل مشخص در حال از دست دادن قدرت خود هستید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی باشد.

بارداری

بارداری می تواند موجب خستگی زیاد شود، اما ضعف عضلانی از علائم رایج بارداری نیست. در صورت ابتلا به بیماری دیگری مانند میاستنی گراویس، بارداری می تواند آن را بدتر کند. اگر باردار هستید و دچار ضعف علانی بدون دلیل هستید به پزشک مراجعه کنید.

 

.

 

.

 

برچسب ها: , ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن