بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 68610
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 16 دی 01 10:20 ق.ظ

کتاب کشکول «مفتون بردخونی» رونمایی شد

ثلاث- کتاب “کشکول مفتون بردخونی” اثر مجید عابدی در آیینی با حضور شماری از فعالان و دوستداران عرصه فرهنگ و تاریخ در بوشهر رونمایی شد.

 

کتاب “کشکول مفتون بردخونی” اثر مجید عابدی در آیینی با حضور شماری از فعالان و دوستداران عرصه فرهنگ و تاریخ در بوشهر رونمایی شد.

نویسنده کتاب یاد شده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کتاب کشکول اثری به نثر از مفتون بردخونی است که تاکنون مورد توجه هیچکدام از پژوهشگران حوزه فرهنگ و تاریخ جنوب کشور و بویژه استان بوشهر قرار نگرفته بود.

مجید عابدی افزود: نگارش کتاب کشکول در ۲۲۴ صفحه‌ و ظرف مدت ۶ سال انجام شده که با تصحیح متن نثر مفتون بردخونی، مقدمه‌ای مفصل و شرح نام‌ها و نکته‌های مربوط به متن با همت انتشارات “شروع” به زیور تبع آراسته شده است.

وی ادامه داد: مقدمه کتاب شامل پیش گفتار و زندگی نامه ۳۰ صفحه‌ای مفتون است که به روزترین و دقیق ترین شرح حال زندگی این شاعر و ادیب معاصر است که تاکنون نوشته شده است.

عابدی اظهار کرد: در این اثر از جوانب مختلف، نگاه تحلیلی و دیدگاه‌های تاریخی، اجتماعی، اخلاقی و علمی به متن مفتون و ارزش های مختلف به بررسی متن مغفول مانده این شاعر برجسته پرداخته است.

وی افزود: متن ۶۰ صفحه‌ای کتاب کشکول حاوی نکته‌ها و اسم‌های مختلفی است که باید توضیح داده می‌شد و بقیه حجم کتاب شرح نام ها و نکته‌ها را در برمی‌گیرد.

عابدی بیان کرد: بخشی از منابع کتاب به شکل میدانی و بخشی نیز از منابع کتابخانه‌ای جمع آوری شده تا با تکیه بر منابع مختلف کتبی و تاریخ شفاهی منطقه (با استفاده از کمک معتمدان و بزرگان منطقه که از ریز و درشت زندگی مفتون مطلع بودند) دست به دست هم داد تا این کتاب ۲۲۴ صفحه ای تقدیم به جامعه فرهنگی وادبی کشور شود.

وی افزود: به عنوان فردی مدیون به منطقه و نام مفتون به سبب علاقه‌مندی به فرهنگ و تاریخ این خطه به کمک دوستان که نام آنان نیز در مقدمه کتاب آورده شده است نسبت به نگارش کتاب کشکول اقدام شد.

سیدقاسم یاحسینی  نویسنده و مورخ اجتماعی  در این آیین گفت: مفتون که پس از فایز دشتی مشهورترین شاعر و دوبیتی‌سرای جنوب است؛ اثری دارد که کشکول نام دارد و چنانکه از کشکول او هویداست، مشخص می‌شود که این شاعر به متون فارسی و عربی احاطه داشته‌است.

یاحسینی با تاکید بر اینکه اطلاعاتی که در این کتاب ارائه شده در هیچ اثر دیگری نمی‌توان یافت، گفت: گزارشات مفتون درباره سال آزارو با بیان جزئیات، برده‌داری و کنیز‌داری و نقش زنان در جنگ‌های محلی از جمله مطالب مهم و قابل اعتنای کشکول مفتون است.

***
بشیر علوی، نویسنده بوشهری نیز در این آیین گفت: عابدی از آنجا که خودش بردخونی است به شرح احوال مفتون شناخت بیشتری داشته است. از این رو، زندگینامه مفتون در این کتاب به علمی‌ترین و کامل‌ترین شرح حال مفتون تاکنون به رشته تحریر درآمده است.

این  پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کتاب دو بخش متن و تعلیقات دارد که توضیحات عابدی در این کتاب، خود یک کتاب جداگانه و خاص شده است، افزود: کشکول مفتون تفاوتی که با کشکول‌های مرسوم دارد، صرفا در جمع‌آوری مطالب نیست؛ بلکه نوشته‌های خود مفتون است که منبع خوبی برای گویش‌شناسی است.

***

سید بهمنیار حسینی متخلص به مفتون و مشهور به مفتون بردخونی (مفتون دشتی)، شاعر دوبیتی‌سرای معاصر ایرانی است.

مفتون بردخونی فرزند سید علی‌اکبر و متولد ۱۲۷۶ خورشیدی در بردخون از نواحی منطقه قدیمی دشتی که امروزه شهری از توابع شهرستان دیر در جنوب استان بوشهر است.

وی در سن ۶۵ سالگی به سال ۱۳۴۱ خورشیدی درگذشت، دو دوبیتی‌های فایز دشتی شاعر سرشناس هم استانی و مفتون بردخونی در فرهنگ عامه جنوب به ویژه استان بوشهر جایگاه خاصی دارد.

دوبیتی‌های مفتون بردخونی از بیشتر دوبیتی‌سرایان جنوب به درک عامه نزدیکتر و در گفتار از سهولت بیشتری برخوردار است.

دوبیتی زیر به جهت اشاره به زادگاه و وطنش بردخون و بیان درد جنوبی بیشتر بر سر زبان‌ها است:

بتا غربت به روی تو وطن شد/ وطن بی روی تو زندان من شد

تو اندر مصر کنعان خرم و شاد/ به مفتون بردخون بیت الحزن شد

 

 

 

تصویر زیر مربوط به مجید عابدی نویسنده کتاب کشکول مفتون بردخونی است.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن