بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 69448
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 20 مهر 02 9:26 ب.ظ

قطب اقتصادی کشور در تسخیر گدایان/ تکدی گری یک جرم محسوب می شود/ جمع آوری متکدیان وظیفه کیست..؟

ثلاث- داستان تکدی گری در حالی یک تراژدی بی پایان در عسلویه به شمار می رود که تنها راه مقابله با این معضل که به نوعی آبستن برخی از آسیب های اجتماعی است.

 

یادداشت: پروین انصاری _ عسلویه آنلاین –   داستان تکدی گری در حالی یک تراژدی بی پایان در عسلویه به شمار می رود که تنها راه مقابله با این معضل که به نوعی آبستن برخی از آسیب های اجتماعی است،

همکاری و هماهنگی همه دستگاه ها و مردم می باشد. حضور بی شمار زباله گردها و متکدیان که به صورت گسترده در سطح شهرستان عسلویه پراکنده شده اند به ویژه زنان و کودکانشان، که عمدتا از اتباع بیگانه هستند و چهره ناخوشایندی برای قطب اقتصادی کشور رقم زده اند.

با توجه به اینکه متکدیان از نظر شرایط فرهنگی و اجتماعی در شرایط نامطلوبی قرار دارند، طبیعتا به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی، مستعد بیماری های مختلفی ازجمله: سل، مالاریا، آنفلوآنزا، وبیماری های روده ای مانند وبا، تب، حصبه و… نیز می باشند. که شهروندان نیز از ازدیاد این افراد در پشت سرعت گیرها، چراغ های قرمز، بازار، کنار خیابان ها و غیره گلایه ها دارند.

کسانی که آشکارا و با استفاده از فنون و رموز روان شناسی ترحم مردم را به خود جلب و به شیوه‌ها و صور مختلف از دیگران تقاضای کمک می‌کنند.

مهمترین شکل گدایی آشکار، تکدی «حرفه‌ای – تخصصی» است گداهای حرفه‌ای افرادی هستند که از نظر مالی وضع خوبی دارند ولی گدایی را یک «شغل» در ردیف سایر شغلهای پردرآمد به حساب می‌آورند.

این گروه دارای تشکیلات مفصلی هستند که به صورت یک سازمان غیر رسمی اما زنده و جاندار، فعالیت می‌کنند.

در این تشکیلات همه چیز بر اساس توانایی شخص متکدی و ویژگیهای مکانی، جمعیتی، اقتصادی و… تقسیم می‌شود، لذا هر مکانی دارای ارزش های مشخص و اهمیتی متفاوت از جاهای دیگر بوده و اصطلاحا «سرقفلی» خاص خود را دارد.

در کشور ما تکدی گری یک جرم محسوب می‌شود مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی موضوع تکدی‌گری را جرم شناخته است در ماده ۷۱۲ قانونگذار به وضوح ‏اعلام می‌کند که هر کس اقدام به این عمل کند از یک‌ تا سه ماه محکوم می‌شود و تمام اموالی را که از این راه به دست اورده مصادره  می‌شود.

در ماده ۷۱۳ قانون گذار صراحتا اعلام می‌کند کسانی که از اطفال کودک و غیررشید به عنوان ابزار و وسیله ای برای مقاصد شخصی استفاده کنند از سه ماه تا دو سال حبس و اموالی که از این طریق به دست آورده اند مصادره می‌شود این کار مصداق بارز کودک آزاری محسوب می‌شود.

تکدی‌گری یکی از آسیب‌های اجتماعی است که چهره نازیبایی را در انظار عمومی ایجاد می‌کند و انتظار است مردم نیز فریب چهره و صحبت‌های برخی افراد را نخورند. امیدواریم نهادهای مربوطه هر چه سریعتر نسبت به جمع آوری و سازمان دهی متکدیان در شهرستان عسلویه اقدام کنند.

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن