بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 69479
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 22 مهر 02 9:44 ب.ظ

عکس زیر خاکی از قلعه شیخ حاتم نصوری در بندر کنگان

ثلاث- این دو تصویر مربوط به قلعه شیخ حاتم نصوری واقع در بندر کنگان( خیابان ابوذر می باشد). عکاسی از این قلعه در دهه ۴۰ انجام شده است.

 

ثلاث جنوب-  این دو تصویر مربوط به قلعه شیخ حاتم نصوری واقع در بندر کنگان( خیابان ابوذر می باشد). عکاسی از این قلعه در دهه ۴۰ انجام شده است. شایان ذکر است که این قلعه قدمت زیادی دارد.     

  عبدالرحمن اسماعیلی پیشکسوت عکاسی کنگان در این خصوص به خبرنگار ثلاث می گوید:   نام این قلعه «اندرونی» یا به اصطلاح قدیمی های کنگان در آن زمان، قلعه «دی شیخ حاتم» بوده است.

این قلعه برای خانواده و نزدیکان و عوامل قلعه بوده است که شامل: صندوق خانه، آشپزخانه بزرگ، چندین اتاق، گچ بری ها و نقش و نگارهای بسیار زیبا و جذاب بوده که توسط شیخ حاتم بزرگ، پدر شیخ سلیمان نصوری ساخته شد.

  ترمیم این مجموعه توسط شیخ سلیمان نصوری و به همت استاد گچ کار علی اصغر شیرازی  انجام شد.

قلعه دوم که از سمت جنوب قلعه اندرونی واقع شده بود، با نام قلعه «کوشی یا جنوبی» شناخته می شد و مخصوص شیخ سلیمان و مهمانان ویژه وی بوده است که بعدها به شیخ حاتم، پسر وی می رسد.

باغی که در پشت قلعه [ در تصویر] مشاهده می شود، متعلق به شیخ سلیمان نصوری و شامل: نخل و لیمو و… بوده است.  آب این باغ از چشمه بی بی حبش تامین می شد. 

***

ثلاث جنوب: بقایای همه این آثار تا همین ۲۵-۳۰ سال قبل نیز  وجود داشت و پس از آن برای کاربری مسکونی و تجاری، تخریب و با خاک یکسان شد.

 شاید با تهیه نقشه ای از قلعه(از طریق وراث شیخ حاتم و همچنین افرادی که آن قلعه را به خوبی می شناختند) بتوان در آن محل، که اکنون به یک پارکینگ ساده تبدیل شده، آن قلعه را با شکل و فرم قدیم احداث کرد.

قلعه شیخ حاتم نصوری بخشی از تاریخ و فرهنگ کنگان است که با ورق خوردن صفحه تاریخ، به میراث فرهنگی مردم کنگان تبدیل شده بود و باید با همت و عزم همگانی احیا شود.

 

 

.

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن