بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 9:26 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 69508
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 30 مهر 02 11:31 ق.ظ

اصول و فرایند اطفای حریق با استفاده از خاموش کننده دستی

ثلاث- استفاده از خاموش کننده مناسب باعث می شود در زمان مناسب اطفاء حریق صورت بگیرد و همچنین باعث کاهش تلفات احتمالی می شود اما در صورتی که خرید درستی نداشته باشید و طبق اصول کپسول مورد نیازتان را تهیه نکرده باشید.

رحیم بن حسن- آتش نشان شهرداری بندر کنگان:  استفاده از خاموش کننده مناسب باعث می شود در زمان مناسب اطفاء حریق صورت بگیرد و همچنین باعث کاهش تلفات احتمالی می شود اما در صورتی که خرید درستی نداشته باشید و طبق اصول کپسول مورد نیازتان را تهیه نکرده باشید.

امکان دارد در زمان استفاده از آن، علاوه بر خاموش نکردن آتش، تلفات جانی و مالی قابل توجهی را متحمل شوید.

امروزه انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب برای منزل یکی مهمترین چالش های مردم در خرید کپسول های اطفاء حریق است.

 یکی از وسایلی که باید در هر خانه‌ای وجود داشته باشد کپسول آتش نشانی است چرا که همواره احتمال بروز خطراتی مانند آتش سوزی وجود دارد و بهترین وسیله در این مواقع برای اطفا حریق است. 

کپسول های مختلفی بر اساس محتویات مواد خاموش کننده وجود دارند که هر کدام از آنها برای خاموش کردن یک آتش خاص قابل استفاده می‌باشند.

 زیرا آتش سوزی های نیز بر اساس ماده منبع که موجب آتش سوزی شده است نیز کلاس بندی می‌شوند.

در نتیجه برای خاموش کردن هر کدام از آنها باید کپسول مورد نیاز و مناسب همان حریق را استفاده کنید. آنچه مسلم است باید در مراحل درک اولیه آتش سوزی  بی‌درنگ از خاموش کننده های دستی استفاده کرد تا از پیشرفت و توسعه حریق جلوگیری کرد. 

 

 هنگام مشاهده آتش خونسردی خود را حفظ نموده و با برداشتن خاموش کننده به سمت حریق حرکت کنید.

 دو نکته مهم قبل از استفاده از خاموش کننده دستی:  قبل از خاموش نمودن آتش ، همواره پشت به باد بایستید.  

کپسول را وارونه کرده و به حالت اول برگردانید. ۱- ضامن را بکشید. ۲-کانون آتش را نشانه بگیرید. ۳-اهرم عملکرد خاموش کننده را فشاردهید. ۴-به حالت جارویی سر لوله را به طرف آتش حرکت دهید.

 حفظ خونسردی یکی ازمهمترین عوامل موفقیت در امر اطفای حریق و استفاده از وسایل خاموش کننده است. کپسول آتش نشانی مناسب در آشپزخانه آشپزخانه ها یکی از مهمترین مکان ها برای یافتن کپسول آتش نشانی در هر خانه ای هستند و به راحتی می توان دلیل آن را دانست.

به خاطر وجود مواد خوراکی و مواد غذایی و نیز فعالیت ها پخت و پز و سرخ کردن، کپسول مناسب برای آشپزخانه باید بتواند حریق های بر پایه گاز، برق و همچنین روغن های سرخ کردنی را نیز خاموش کند.

کپسول های حاوی مواد شیمیایی هستند می‌توانند گزینه مناسبی باشند. اما خاموش کننده های پودری و کربن دی اکسید نیز قابل استفاده هستند.

دقت کنید که به دلیل وجود برق و روغن ها سرخ کردنی در آشپزخانه به هیچ عنوان از کپسول های آب و گاز استفاده نکنید. کپسول آتش نشانی در اتاق خواب ها اکثر آتش سوزی ها در شب اتفاق می افتد ، بنابراین هر اتاق خواب در خانه شما باید به راحتی به یک کپسول آتش نشانی دسترسی داشته باشد – حتی اتاق کودک. استفاده از کپسول آتش نشانی محدودیت سنی ندارد و حتی می توان بچه ها را در مورد نحوه کار با ایمنی و موثر آموزش داد. حتی اگر انتظار ندارید فرزندانتان از خاموش کننده استفاده کنند ، با این وجود داشتن یک خاموش کننده به راحتی در دسترس حائز اهمیت می باشد.

بهتر است آماده باشید تا اینکه در صورت وقوع آتش سوزی به دنبال کپسول ها بگردید. برای خاموش کردن آتشی که در اتاق خواب که اکثر وسایل آن از جنس چوب می‌باشد بهتر است از کپسول های آب و گاز استفاده کنید . کپسول آتش نشانی مناسب در پارکینگ ها پارکینگ ها ، کارگاه ها و سوله ها معمولا مملو از مواد قابل احتراق هستند ، خصوصاًمواردی مانند کپسول گاز ، روغن و محصولات تمیز کننده.  حتما یک کپسول آتش نشانی را در نزدیکی محل نگه دارید تا از ایجاد جرقه به آتش سوزی جدی جلوگیری کند. بررسی کنید کپسول آتش نشانی پارکینگ شما دارای مایعات قابل اشتعال است یا خیر! در پارکینگ ها معمولا آتش سوزی هایی شکل می‌گیرد که در آن حریق بر اثر مایعات و الکتریسیته ایجاد شده است.

بنابراین می‌توانید برای خفه کردن چنین حریق هایی از کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید استفاده کنید. البته خاموش کننده های پودری نیز مناسب این کار هستند.

 نشر ایمنی= نجات جان انسان ها

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن