بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 69636
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 19 آبان 02 9:09 ب.ظ

رئیس شورای شهر کنگان:

حق عوارض آلایندگی گوشت قربانی نیست که همه جا توزیع شود

ثلاث- رئیس شورای اسلامی کنگان گفت: حق عوارض آلایندگی گوشت قربانی نیست که همه جا توزیع شود.

 ابوذر حسین پور رئیس شورای اسلامی شهر کنگان در خصوص نحوه نظارت و هزینه کرد بودجه شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی منطقه پارس ، حق آلایندگی و موضوع مسئولیت های اجتماعی به خبرنگار هفته نامه استانی ثلاث جنوب گفت: میدان بزرگ پارس جنوبی یک پروژه ملی است که رونق آن باعث رشد و شکوفایی اقتصاد ملی می شود و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست و ما نیز به ان افتخار می کنیم ، اما همین پروژه و میدان عظیم، مسائل، مشکلات و تهدیدات جدی نیز برای میزبانان خود ایجاد کرده است.  افزایش بی رویه جمعیت ، آلایندگی ، هجوم خرده فرهنگ ها ، عدم توازن بین امکانات موجود و جمعیت شهری و روستایی ، کوچ اجباری برخی روستا نشینان ، تورم عجیب و افسار گسیخته به ویژه در حوزه زمین و مسکن و اجاره بهای بالا برخی موارد و پیامدهای صنعت در منطقه است .

از طرفی دیگر ، کشاورزی ، صیادی ، تجارت ، دامداری و … نیز که ریشه در تاریخ این منطقه دارد و راه امرار معاش مردمان این منطقه بوده ، به خاطر استقرار صنایع ، تعطیل یا نیمه تعطیل شده است .

با وجود اینکه اقدامات خوبی در حوزه اشتغال جوانان این منطقه انجام شده است اما هنوز جوانان زیادی در جوار صنعت از بیکاری رنج می برند و بیکاری آنان در کنار حجم گسترده صنایع موجب نگرانی و گلایه مندی جوانان و خانواده های آنان شده و در برخی مواقع نظام خانوادگی شان را در معرض فروپاشی قرار داده است.

اینها بخش کوچکی از مشکلات عدیده میزبانان صنعت است.

در خصوص بحث عوارض آلایندگی باید این نکته را متذکر شد که آلایندگی های این منطقه هم بر محیط زیست و هم بر سلامت و زندگی شهروندان ، تاثیرات سوء ایجاد کرده و حیات و سلامتی آن ها را به مخاطره انداخته است.

با توضیحات بالا تاکید می نماییم که عدالت ایجاب می کند خدمات و هزینه کردهای صنعت به ویژه شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی منطقه پارس بویژه در بعد مسئولیت های اجتماعی در چهار شهرستان عسلویه ، کنگان ، جم و دیر ارائه شود. حق عوارض آلایندگی از حقوق مسلم مردم این چهار شهرستان بویژه میزبانان صنعت است که در اثر آلایندگی ها نفس های شان به شماره افتاده و از جهات مختلف دچار آسیب شده اند و روز به روز این آلایندگی ها و محدودیت ها عرصه را بر آنان تنگ تر می کند.

باید گفت که عوارض آلایندگی مثل گوشت قربانی نیست که بتوان آن را هرجا تقسیم کرد.

از مسئولان استانی و صنعت تقاضا می شود ، فکری برای پرداخت حق عوارض آلایندگی به شهرداری ها و دهیاری نمایند که متاسفانه نزدیک به دو سال از عدم پرداخت آن می گذرد ، این مهم بلید از دغدغه های مسئولان باشد.

این بودجه چند هزار میلیاردی عوارض آلایندگی بر زمین مانده ، بی شک می تواند باعث توسعه و تحول شهرها و روستاهای منطقه شود . ما در حوزه های دینی ، فرهنگی ، اجتماعی ، آموزشی ، زیرساختی از جمله ورزش و هنر ، تامین کلاس درس و مدرسه و … مدت هاست با کمبود مواجه هستیم و فرزندان این مردم با حجمی از کمبودها دست و پنجه نرم می کنند و طبیعتا از دلایل آن ، سر ریز شدن حجم عظیم جمعیت صنعت و خانواده های آنان از جای جای کشور و حتی فراسوی مرزهای کشورمان به شهرستان های کنگان ، عسلویه بصورت خاص و نیز جم و دیر می باشد و این معضل فقط مختص همین مناطق است.

زیرساخت های ما در زمینه درمان از جمله تنها بیمارستان وزارت بهداشت در شهرستان کنگان بخاطر حجم مراجعین که عمدتا از خود صنعت می باشد ، پاسخگو نیست.

این موارد و موارد دیگری از این دست، فقط در این منطقه رخ می دهد نه در جای دیگر ؛ پس خدمات هم باید به این منطقه گسیل شود نه جای دیگر . بر اساس مطالبی که در بالا به آن اشاره شد، همانگونه که معتقدیم عوارض آلایندگی و بحث مسئولیت های اجتماعی در برخی شهرهای صنعتی شمال استان حق مردمان شریف آن مناطق مانند جزیره خارگ ، بندر امام حسن ، بخش هایی از شهرستان دشتستان و … است ، مطالبه قانونی ، به حق و شرعی مردم شهرستان های کنگان ، عسلویه ، جم و دیر بعنوان مناطق میزبان و متاثر از آلایندگی های میدان بزرگ پارس جنوبی این است که خدمات و وظایف مربوط به صنعت از جمله حق آلایندگی به شهرستان های جنوبی استان پرداخت شود . امیدوارم مسئولان صنعت و استان بیش از پیش حلال مشکلات مردم این مناطق که همواره وفادار به نظام و انقلاب بوده و خواهند بود باشند.

برچسب ها:

اخبار مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن