بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 69714
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 8 آذر 02 3:59 ب.ظ

۱۷۱۰ روز از آغاز علیات اجرایی درمانگاه تخصصی شهید هاشمی کنگان گذشت…

ثلاث- کاهش معطلی و افزایش رضایتمندی مراجعین در انتظار پروژه درمانگاه تخصصی شهید هاشمی کنگان می باشد که حدود ۴ سال و ۸ ماه از آغاز عملیات احداث آن می گذرد.

۱۷۱۰ روز از آغاز علیات اجرایی درمانگاه تخصصی شهید هاشمی کنگان گذشت…

اختصاصی هفته نامه استانی ثلاث جنوب- مصطفی صفایی:   به طور میانگین ماهانه ۸ الی ۱۰ هزار مراجعه کننده ورودی اورژانس بیمارستان امام خمینی کنگان می باشد. اکثر این مراجعین بیماران سطح ۴ و ۵ (غیر اورژانسی) می باشند و می توانند خدمات درمانی خود را اصطلاحا به شکل سرپایی دریافت کنند. این نکته را باید یادآور شویم که رسیدگی به بیماران سرپایی( سطح ۴ و ۵ و غیر اورژانسی) در بخش اورژانس، در اولویت کادر درمان نیست.

 

در بدو ورود به اورژانس، بیمار در بخش تریاژ (فرایند اولویت‌بندی بیماران برای بهره‌مندی از درمان است که بر اساس شدت وخامت حال بیمار انجام می‌شود ) معاینه و اولویت‌بندی می‌شود و سپس بر اساس دستورالعمل فوریت‌های اورژانس، مورد مداوا قرار می‌گیرد و بیماران بسیار بد حال در سطح ۱ تریاژ قرار می‌گیرند . اورژانس‌ها برای رسیدگی فوری به بیماران ایجاد شده‌اند و دسته‌بندی و سطح‌بندی بیماران در این بخش، از لحاظ فوریت انجام می‌شود تا بهترین خدمت با توجه به بیماری، در کوتاه‌ترین زمان ارائه شود.

 

در طول چند سال گذشته همواره بیمارستان کنگان بیشترین مراجعین سرپایی را در میان بیمارستان های [ زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر]  داشته است و این مهم نشان از حجم بسیار بالای مراجعین و خدمات ارائه شده در این مرکز درمانی را دارد.

 

قطعا با بهره برداری از درمانگاه تخصصی شهید هاشمی کنگان، معطلی بیماران سطح ۴ و ۵ برای گرفتن خدمات به حداقل خواهد رسید و این مراجعین می توانند در درمانگاه جدید، به سرعت و راحت مداوا شوند.

تقریبا یک دهم بیماران، نیازمند درمان جدی تر و بیشتر و بستری می باشند و به عبارتی بررسی این بیماران در اورژانس با تشخیص پزشک، منجر به بستری آن ها می شود. آن دسته از مراجعین که از لحاظ سطح بندی در دسته ۱ یا ۲ قرار گیرند، بیماران اورژانسی تلقی می شوند و بدون فوت وقت باید خدمات درمانی دریافت کنند و در وهله بعد بیماران سطح ۳ دارای اهمیت برای رسیدگی هستند.  حضور و ازدحام همزمان سایر بیماران ( سطح ۴ و ۵) و همراهانشان می تواند در روند درمان و خدمت رسانی به بیماران سطح ۱ و ۲ و بعضا ۳  خلل ایجاد کند و  این مسئله می تواند حیات این بیماران را به خطر اندازد. بیماران سطح ۲ نیز بعضا چنانچه به آنها رسیدگی نشود، ممکن است به بیماران سطح ۱  تبدیل شوند. پس از بیماران سطح ۱ و ۲،   رسیدگی به بیماران سطح ۳  اهمیت دارد.  بیماران سطح ۴ و ۵ عمدتا بیماران سرپایی کم خطر هستند.

 

با توجه به اینکه در سطح شهر کنگان درمانگاه دولتی وجود ندارد، لذا حجم مراجعین [ بیماران سطح ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ ] به اورژانس بیمارستان کنگان بسیار عجیب و بالا می باشد. این مسئله خود به خود می تواند یک چالش و بحران ایجاد کند و در موارد زیادی نیز شاهد اعتراض و گلایه شهروندان و حتی انعکاس آن در فضای مجازی و رسانه ها هستیم.

 

حقیقت ماجرا این است که اورژانس بیمارستان برای رسیدگی به بیماران سطح ۱ و بعد از آن سطح ۲ و سپس سطح ۳ می باشد و لذا ضروری است که بیماران سطح ۴ و ۵ که تعدادشان بسیار زیاد است باید در نقطه ای دیگر مورد ویزیت و درمان قرار گیرند.

 

 

۴ سال و ۸ ماه از آغاز عملیات اجرایی احداث درمانگاه شهید هاشمی گذشت ولی هنوز…

 

پروژه درمانگاه تخصصی شهید هاشمی واقع در بیمارستان کنگان که کار احداث آن از اواخر اسفند سال ۱۳۹۷ آغاز شد، بنا به دلایل متعددی از جمله تورم و کمبود منابع مالی تا کنون به اتمام نرسیده است.   ۱۷۱۰ روز ( ۴ سال و ۸ ماه) از آغاز عملیات اجرایی این درمانگاه که حدودا  ۲ هزار متر مربع زیر بنا دارد، می گذرد و تا کنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قرار بود این پروژه با مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار طی ۱۵ ماه، ساخت و تجهیز شود ؛ اما این پروژه با توجه به تورم افسار گسیخته بسیار کند تر از برنامه زمان بندی پیش رفت و تا کنون که ابتدای آذرماه ۱۴۰۲ هستیم، هنوز خبری از اتمام پروژه نیست.

 

به نظر می رسد با تلاش فرماندار شهرستان کنگان و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و نماینده مردم جنوب استان بوشهر بتوان به اتمام این پروژه مهم تا پایان سال امیدوار بود.  چند نکته مهم که باید مورد توجه قرار گیرد:

 

*با بهره برداری از پروژه درمانگاه تخصصی شهید هاشمی در بیمارستان کنگان، حجم بسیار بالایی از مراجعین به اورژانس بیمارستان امام خمینی روانه درمانگاه شهید هاشمی خواهند شد.

 

*با توجه به اینکه رسیدگی به بیمار سطح ۱ و حتی سطح ۲ و ۳ در اورژانس زمان بر است، لذا بیماران سطح ۴ و ۵ به ناچار باید هنگام مراجعه به اورژانس منتظر بمانند، معطل شوند و کلافگی را به جان بخرند که این موضوع باعث اعتراض و تنش و نارضیاتی آن ها می گردد.

 

*با بهره برداری از درمانگاه تخصصی شهید هاشمی واقع در بیمارستان کنگان، پزشکان اورژانس می توانند تمام تمرکزشان روی بیماران اورژانسی، سطح ۱ و سطح ۲ و ۳ بگذارند و با دقت بالا به آن ها رسیدگی کنند.

 

*درمانگاه شهید هاشمی نیز می تواند تعداد بالایی از مراجعین را پذیرش کند و طبیعتا رسیدگی به بیماران نیز با دقت انجام می شود. پزشک هر شیفت در درمانگاه مستقر است. معطلی مراجعین به حداقل خواهد رسید و فرد بیمار مطمئن خواهد بود که پزشک حاضر در درمانگاه فقط برای درمان بیماران سرپایی و سطح ۴ و ۵ است. تکلیف پزشک نیز در درمانگاه و اورژانس مشخص می شود و پزشک می داند که قرار است خدمات خود را روی چه سطحی از بیماران متمرکز کند.

 

*نکته مهم دیگر در خصوص راه اندازی درمانگاه تخصصی شهید هاشمی این است که  می توان در آینده، علاوه بر موضوع ویزیت، سرم تراپی، تزریقات، پانسمان، بخیه و موارد دیگر،   از آن فضا، استفاده حداکثری و بهینه به عمل آورد و خدماتی نظیر: توان بخشی ( فیزیوتراپی، گفتار درمانی، اودیومتری و…)، سونوگرافی، آندوسکوپی، داروخانه و غیره  را در این درمانگاه تخصصی به مردم ارائه داد. شاید با رایزنی و پس از بررسی کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان از این فضا، بتوان در آینده، رادیولوژی و OPG جهت خدمت به مردم هم به مجموعه کلینیک اضافه نمود

 

*قطعا موارد بالا با راه اندازی درمانگاه شهید هاشمی باعث خواهد شد در کنار بحث ایجاد یک درآمد پایدار برای این مرکز درمانی که لازمه ارائه خدمات مطلوب است،  رضایتمندی مردم را نیز در حوزه درمان نسبت به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، وزارت بهداشت و دولت را نیز به شدت در این منطقه افزایش دهد و از طرفی، بیماران اورژانسی نیز خدمات خود را با خیال راحت در اورژانس بیمارستان دریافت خواهند کرد.

 

*بنابراین با اتمام پروژه درمانگاه تخصصی شهید هاشمی( واقع در بیمارستان کنگان) شاهد تفکیک بیماران، کاهش فشار کاری بیش از حد به پرسنل و پرستاران اورژانس ، کاهش معطلی مراجعین سطح ۴ و ۵ در درمانگاه شهید هاشمی، افزایش درامد پایدار برای بیمارستان کنگان و نهایتا و مهمتر از همه موارد ذکر شده، افزایش رضایتمندی مردم منطقه خواهیم بود. تلاش همه مدیران بیمارستان، دانشگاه علوم پزشکی، پرستاران و پزشکان، فرماندار و نماینده مردم جنوب استان، قطعا و بدون شک، افزایش خدمات با کیفیت و کاهش معطلی مردم و ایجاد رضایتمندی گسترده در حوزه درمان است.

تسریع در احداث و اتمام و بهره برداری از پروژه درمانگاه تخصصی شهید هاشمی کنگان برای مردم شهرستان کنگان و حتی شهرستان های اطراف بسیار حائز اهمیت است. از مسئولین تقاضا می گردد این خواسته مهم و تاثیرگذار برای افزایش رضایتمندی مردم در حوزه درمان را در دستور کار قرار دهند تا ان شاءالله مردم بتوانند از ثمرات آن بهره مند شوند.

 

****

 

 سطح بندی بیماران

 بیماران سطح ۱:   بیماران بسیار بدحال، بیمار در حال مرگ، ایست قلبی، دچار خفگی و شوک و یا خون‌ریزی داخلی، بیمارانی هستند که در دقایق اول کار رسیدگی و درمان آنان انجام می‌شود و در سطح ۱ تریاژ قرار می‌گیرند و در صورت نیاز احیای قلبی ریوی (C.P.R) می‌شوند.   بیماران بسیار بدحال، بیمار در حال مرگ، ایست قلبی، دچار خفگی و شوک و یا خون‌ریزی داخلی، بیمارانی هستند که در دقایق اول کار رسیدگی و درمان آنان انجام می‌شود و در سطح ۱ تریاژ قرار می‌گیرند و در صورت نیاز احیای قلبی ریوی (C.P.R) می‌شوند.

 

بیماران سطح ۲:  بیماران سطح ۲ اورژانس شامل: درد سینه(با احتمال بروز سکته قلبی)، ضربه‌های متعدد و شکستگی‌های متعدد(تصادفی) و بیماران سکته مغزی هستند.

 

بیماران سطح ۲ معمولا افرادی با وضعیت پرخطر هستند و بلافاصله پس از بیماران سطح ۱ به آنها رسیدگی می‌شود.

 

بیماران سطح ۳  :   سطح ۳ اورژانس، بیمارانی هستند که باید فورا پس از بیماران سطح ۱ و ۲ ویزیت شوند که بیماران با علائم روحی و روان‌پزشکی، ضعف و بی‌حالی، شکستگی‌ها و ترومای کم‌خطر، سنگ کلیه، شکستگی دست و پا که مشکل جانی ندارند جزو بیماران سطح ۳ به شمار می‌آیند.

 

در دستور العمل تریاژ زمان خاصی برای رسیدگی به بیماران تعریف نمی‌شود، به عنوان مثال بیمار سطح ۱ باید اول درمان شود و بلافاصله بعد از سطح ۱، بیمار سطح ۲ باید مورد مداوا قرار بگیرد، اما اگر بیمار سطح ۱ و ۲ وجود نداشت، همان بیمار سطح ۳ هم باید فوری درمان شود اما اگر بیمار سطح ۱ و ۲ بود، اولویت ابتدا به سطح ۱، سپس سطح ۲ و بعد از آن به سطح ۳ داده می‌شود.

 

بیماران سطح ۴:    بیماران سطح ۴ اورژانس، بیمارانی هستند که مشکل حاد و درد ندارند و مثلا نیاز به یک سرُم، آمپول مسکن، بخیه، سوند و… دارند و این بیماران پس از سطوح ۱ و ۲ و ۳، رسیدگی می‌شوند.

 

بیماران سطح ۵:   بیمار سطح ۵ بیماری است که صرفا به یک ویزیت یا مشاوره و یا تجدید نسخه دارویی نیازمند است و سرپایی است که این بیماران در اورژانس پذیرش نمی‌شوند و کارت قرمز دریافت نمی‌کنند و به درمانگاه‌های عمومی، تخصصی و فوق‌تخصصی برای درمان سرپایی ارجاع داده می‌شوند.

 

***

خبرنگار: مصطفی صفایی

 

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن