بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 7747
تعداد نظرات:۶ دیدگاه
تاریخ انتشار:پنجشنبه 22 آبان 93 8:55 ق.ظ

پس از گذشت چند ماه بدبو؛

۱۱ کشاورز متخلف در رابطه با کود مرغ دادگاهی می شوند

ثلاث : پس از چند ماه تحمل وضع بوی بد کود مرغ و افزایش تعداد مگس ها در سطح شهرستان کنگان که مردم را به ستوه آورده بود امروز خبرهایی حاکی از دستگیری برخی از کشاورزان متخلف در این خصوص منتشر شد.

رئیس محیط زیست شهرستان کنگان در گفتگو با خبرنگار ثلاث با بیان اینکه از ۱۲ مرداد ماه پیگیر این موضوع بوده و نامه نگاری های مختلفی انجام شده است، گفت:در همین خصوص ۸ بازدید مشترک به همراه مسئولین جهاد کشاورزی و بهداشت داشته، اخطار داده و چهره به چهره به کشاورزان جهت عدم استفاده از این نوع کودها توضیح داده ایم.

کشاورز متخلف

کشاورز متخلف

احمد آذریار مشکل اصلی را شمار زیاد کشاورزان و زمان بر بودن نظارت کامل بر همه آنها دانست و اظهار داشت: تعداد ۷۶ قطعه زمین کشاورزی در کنگان و بنک وجود دارد و علیرغم فشارهایی که به کشاورزان وارد کردیم متاسفانه توجهی به این امر نداشتند و متعاقباً کار خود را انجام می دادند.

وی با بیان اینکه چون کشاورزان به تعهدات خودشان پایبند نبوده و به تذکرات ما نیز بی توجه بوده اند روش قانونی را بر روش های مرسوم ترجیح دادیم، افزود: به همین منظور بعد از بررسی های انجام شده، در تاریخ ۱۹ آبان ماه تعداد ۱۱ نفر از کشاورزان را به عنوان متخلف به دادگاه معرفی کردیم تا با آنها برخورد قضایی و قانونی شود و دادستان نیز دستور فوری به حل و رسیدگی به این موضوع داده و با جدیت تمام خواستار رفع این معضل شده اند.

وی گفت: تا حدی فکر می کنیم که انتظار ما برآورد شده است .ولی اگر یک کشاورز این شرایط را رعایت نکند می تواند یک محله را تحت شعاع قرار داده و بوی بد متصاعد شده از کود فراگیر شود.

آذریار افزود: در مورد افزایش تعداد مگس ها که بحث درون شهرستانی نیست و با توجه به بعد پرواز مگس ها باید شهرستان های همجوار نیز نسبت به ممنوعیت استفاده از کودهای مرغ به طور سراسری اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه در خصوص استفاده از کودهای مرغی و کودهای غیر متعارف؛ باید در سطح استان از ورود آن جلوگیری شود گفت: باید به طور جد، شیوه و ساز و کاری تعریف شود که ورود این کودها به استان ممنوع گردد.

وی افزود: در همین باره پیشنهاد دادیم که از طرف دادگستری در ورودی های شهرستان بنرهایی با عنوان ممنوعیت ورود و حمل کودهای مرغی نصب شده و عنوان گردد که با متخلفین برابر قانون مجازات اسلامی برخورد می شود.

وی با بیان اینکه شیوه ای که امسال بکاربرده شد، روش صد در صد موفقی برای جلوگیری از وضع موجود نبود، گفت: امسال نیز مانند سال گذشته، کشاورزان شروع به استفاده از کود مرغی نموده و ما پس از آن اقدام به برخورد با کشاورزان کردیم که روش چندان موفقی نبود و باید برای سال آینده با همکاری پلیس راه، قوه قضاییه، بهداشت، جهاد کشاورزی، محیط زیست و دیگر ارگان های مرتبط با موضوع در سطح استان با این امر مقابله کرد.

وی گفت: البته اگر این مسئله به صورت استانی حل شود، جایی برای هیچ حرفی باقی نمانده و کشاورزان شهرستان کنگان نمی توانند با استناد به استفاده از کود های مرغی در دیگر شهرستان ها خود را از این امر مبرا و کار خود را توجیه نمایند.

رئیس محیط زیست شهرستان کنگان گفت: پیشنهاد بعدی ما نیز به جهاد کشاورزی با توجه به نقش ترویجی که در بحث کشاورزی دارد بود و عنوان شد که این نهاد می تواند با روش آموزشی و حمایتی نسبت به استفاده از کودهای جایگزین توسط کشاورزان مبادرت ورزد؛ چون در همین حیطه کودهای مرغی بسته بندی و اصلاح شده ای نیز وجود دارد که بخاطر قیمت بالاتر آن، کشاورزان از آن استقبال نمی کنند.

وی افزود: تشویق و ترغیب کشاورزان و حمایت از آنها در استفاده از این نوع کود مرغی می تواند راهکار خوبی برای دو طرف و راه حلی برای برون رفت از این معضل باشد.

آذریار گفت: مردم هم طومار انتقادی و هم بعد از رفع بخشی از معضل کود مرغی طومار تقدیر و تشکر نوشته بودند که این امر برای ما جای خرسندی است که عده ای با شعار حمایت از محیط زیستشان پا پیش گذاشته و ورود می کنند، اما در کل ما از عملکردمان رضایت کافی نداشتیم.

نظرات

  1. عباس says:

    انشاالله دادگاه محترم با شدت با این أفراد برخورد کند که اسایش وسلامتی همه مردم به خطر انداختند هزینه زیادی هم مالی وهم جانی پرداخت کردند پشه های زیادی وارد خانه های مردم کردند

  2. وبگرد says:

    با تشکر از پیگیری های سایت محترم ثلاث و مسئولان با وجدان.امیدوارم با قاطعیت با این خاطیان برخورد شده و درس عبرتی برای سالهای آینده بقیه از خدا بیخبران باشد انشاالله.

  3. سعيد says:

    ذکر چند نکته را الزامی می دانم:
    اولا که تشکر می کنم بابت پیگیری و انشاالله که حاوی نتیجه باشد
    ثانیا اگر مگسی از شهرستان همجوار خود را برساند دیگر جانی ندارد و ما با آنها مشکلی نداریم و به قول کشیش انگلیسی از خودمان شروع کنیم بهتر است.
    ثالثا ما تا الان تحمل کرده ایم و بخش اعظمش هم طی شده لکن اگر این قائله را ختم به خیر کنید که چه بهتر
    رابعا ثلاث خود را موظف می داند که از ابتدای فصل کشت سال آینده قول جنابعالی را سرلوحه کار خود قرار داده و در این راستا تحقیقات لازم را بعمل آورده و نتیجه را در خصوص رفع یا عدم رفع این معضل به سمع و نظر مردم برساند.
    والسلام

  4. سعيد says:

    عجب پس مطلب اخیر کود مرغ اثر کرد!!!!!!!!!!!!!!

  5. دینا says:

    انشالله؛ ک هر چه زودتر اثر پاکسازی محیط هویدا بشه…………‌

  6. شهروند حامی کشاورز says:

    فقط زورتان به ۱۱ کشاورز بی زبان رسید و بقیه گردن کلفتها هیچ .چرا قبلا به کشاورزان اطلاع ندادید که ممنوع است و وقتی کشاورز هر ماشین کود مرغ را بیش از سه ونیم میلیون تومان خرید یقه او را گرفتید و ان هم پس از استفاده . شاید هم انبار جهاد کشاورزی که پر از کود مرغ بسته بندی است و کشاورزان نخریدند عاملی شده که به کشاورز مجرم شناخته شود . ریشه را دریابید سال اینده موش خانه های مردم را خراب میکند انوقت یقه کی را میگیرید حتما باز کشاورز .امسال موریانه و سارس نیز زیاد شده . این مشکلش مشخص است پس کبک نباشید

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن