بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 13201
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:جمعه 15 اسفند 93 4:30 ق.ظ

وقتی کشت بیش از حد مشکل ساز می شود/

وضعیت معلق کشاورزان کنگانی در لابه لای بوته های ارزان+ تصاویر گوجه چینی

ثلاث : برداشت گوجه از مزارع شهرستان کنگان قریب به ۲۰ روز است که آغاز شده و در این خصوص کشاورزان و کارگران آنها با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

ثلاث : برداشت گوجه از مزارع شهرستان کنگان قریب به ۲۰ روز است که آغاز شده و در این خصوص کشاورزان و کارگران آنها با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

هم اکنون گوجه فرنگی به لحاظ تولید در رده نخست و گندم و جو دیمی مقام دوم محصولات کشاورزی شهرستان کنگان را به خود اختصاص داده اند.

متوسط عملکرد تولید گوجه فرنگی در هر هکتار از مزارع شهرستان کنگان قریب به ۳۵ تن است که باید در یک هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان کشت و برداشت شود که این رقم به بالای دو هزار هکتار افزایش یافته است.در استان بوشهر نیز بیش از ۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی داریم که امسال بیش از ۶۰۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شد و این میزان رو به افزایش است.

متاسفانه در حال حاضر قیمت فروش سر زمین مطلوب نیست و اندکی پایین است که امید میرود این قیمت افزایش نسبی پیدا کند تا کشاورزان بتوانند بخشی از هزینه هایی را که انجام داده اند،جبران کنند.

در حال حاضر واسطه‌گران گوجه‌های کشاورزان را با قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان و در برخی مقاطع تا ۱۰۰ تومان خریداری و با قیمت حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومان در بازار به فروش می رسانند و این اتفاق داد کشاورزان را درآورده است.

البته شاید عدم تکمیل چرخه تولید از سوی گوجه کاران و عدم سرمایه گذاری صحیح و منطقی از سوی آنها در این حوزه یکی از دلایل اینگونه حق خوری ها و باز گذاشتن دست دلالان برای جولان در بازار گوجه باشد.

البته برخی هزینه های سنگین و سیاست های دولت در این خصوص باعث فشار آوردن به کشاورزان کنگانی شده و در ماه گذشته و همین ماه  آنها را مجبور به تجمع صنفی در جلوی فرمانداری کرده بود؛ به این هزینه‌ها باید هزینه کارگری، حمل و نقل، خرید سبد و…نیز اضافه کرد که باعث نگرانی کشاورزان ما نسبت به آینده شده است. متاسفانه در این وسط بیشترین نفع عاید واسطه گران می شود.

گفته ها حاکی از این است که جهاد کشاورزی وعده خرید گوجه ها را با چک مدت دار (حداقل دوماهه)داده است که به زعم برخی این روش کارساز نیست و گوجه کاران نمی توانند حقوق حداقلی کارگران خود را با این سازوکار پرداخت نمایند.

می توان عدم تعامل بین کشاورزان و جهاد کشاورزی را از دلایل عمده بوجود آمدن اینگونه مشکلات دانست. تا جایی که برخی کشاورزان برای سود دهی بیشتر اقدام به کشت دوبرابری خارج از حد تعیین شده و فراتر از نیاز بازار می نمایند و عملاً افزایش چند برابری کشت، برداشت و مساعد بودن شرایط برای کشت حداکثری گوجه هم می تواند تاثیر بسزایی در کاهش شدید قیمت ها داشته باشد.

گفتنی است برخی کشاورزان در روزهایی که بوی کود و مگس های مزاحم فضای شهر کنگان را پر کرده بود، همکاری خوبی با نهادهای نظارتی نداشتند و عملاً حالا نیز نباید انتظاری برای حمایت از آنها وجود داشته باشد، ولی هیچ کس حاضر به ضرر و زیان کشاورزان نیست و مسلماً از بین رفتن کشاورزی و ورشکسته شدن کشاورزان می تواند ضرر بسیار سنگینی را به این بخش از اقتصاد و معیشت مردم وارد آورد.

عکاسان ثلاث / رضا صفایی – سعید صفایی

گوجه-کنگان۱ (۱) گوجه-کنگان۱ (۲) گوجه-کنگان۱ (۳) گوجه-کنگان۱ (۴) گوجه-کنگان۱ (۵) گوجه-کنگان۲ (۱) گوجه-کنگان۲ (۲) گوجه-کنگان۲ (۳) گوجه-کنگان۲ (۴) گوجه-کنگان۲ (۵) گوجه-کنگان۲ (۶) گوجه-کنگان۲ (۷)

نظرات

  1. adel says:

    اینا افغانی هستند یا کشاورزان کنگانی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. سس says:

    خخخخ اینا افغانی هستن همه جا افغانی هست دیگه کشاورز کنگانی نیست

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن