بروز شده در : شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 12:58 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 20829
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 25 شهریور 94 7:34 ق.ظ

مراقبتهای دوران پیش از بارداری و زایمان

ثلاث : زهره یاورزاده مرزبانی :به طور یقین دوران بارداری ، زایمان و پس از زایمان برای هر زوجی بخصوص در اولین تجربه، ناشناخته است. قرار گرفتن در این وضعیت جدید بدون داشتن آگاهی ، موجب ترس و نگرانی میشود.

مراقبتهای دوران پیش از بارداری

عوارض ناشی از بارداری و زایمان، علت مرگ حدود نیم میلیون مادر در سال است. و همچنین مرگ حداقل ۱٫۵ میلیون نوزاد در هفته اول زندگی و ۱٫۴ میلیون مرده زایی نیز متاثر از این عوارض میباشد.

به همین سبب جهت کاستن از این عوارض و داشتن بارداری سالم و تا حد امکان کم خطر می بایست قبل از بارداری بیماریهای احتمالی مادر مانند بیماریهای قلبی ، کم خونی ها ، دیابت و… پیگیری و درمان شوند.

در واقع هدف از مراقبتهای دوران پیش از بارداری ، این است که وضعیت مادر از لحاظ فیزیکی، جسمی و روحی کاملا مورد ارزیابی قرار گرفته تا مادر بتواند با شرایط مطلوب باردار شده و روند حاملگی سالمتری را طی نماید.

در صورت انجام مشاوره و مراقبت های پیش از بارداری می توان عوامل خطر را برای مادر و جنین پیش بینی کرده و در بسیاری موارد از تولد جنین ناهنجار پیشگیری نمود و آن را به حداقل رساند.

این امر در نهایت موجب کاهش عوارض بارداری و مرگ و میر در مادران و نوزادان میشود. از این رو برخی مشاوره و ویزیت قبل از بارداری را مهمترین ویزیت یک مادر میدانند.

کلاسهای آمادگی پیش از زایمان

به طور یقین دوران بارداری ، زایمان و پس از زایمان برای هر زوجی بخصوص در اولین تجربه، ناشناخته است. قرار گرفتن در این وضعیت جدید بدون داشتن آگاهی ، موجب ترس و نگرانی میشود. آگاهی مادر در مورد توانایی های بدنش برای انجام زایمان طبیعی، به او کمک میکند تا زایمان را هدایت کرده و بر درد و ترس و نگرانی خود غلبه نماید.

جهت دست یافتن به این هدف شایسته است که مادر باردار در کلاسهای آمادگی پیش از زایمان شرکت کند. با شرکت دراین کلاس و دیدن فیلم آموزشی، آمادگی لازم را برای رویارویی با این دوران پیدا کرده و علاوه برآن می تواند در انجام زایمان نقش فعال وموثری داشته باشد.

این مهارت ها شامل اصلاح وضعیت ها، تمرین های کششی ، تن آرامی، ماساژ و الگوهای تنفسی در زایمان و پس از زایمان است. این آموزشها نه تنها تحمل زن باردار را نسبت به درد افزایش می دهد بلکه از بروز برخی عوارض ناشی از زایمان نیز جلوگیری می کند. شرکت در این کلاسها ، کامل کننده مراقبت های معمول دوران بارداری است.

زهره یاورزاده مرزبانی – کارشناس مامایی کنگان

نظرات

  1. آزمایشات قبل از بارداری میتواند از به دنبا آمدن فرزندان معلول جلوگیری کند.
    مثلا ازمایش تیرویید .
    اگر مادر کم کاری تیرویید داشته باشد
    میتواند با خوردن قرص لووتیروکسین بچه دار شود و فرزند سالمی به دنیا بیاورد ولی اگر قرص مخصوص لووتیروکسین را مصرف نکند روی فرزندش اثرات منفی میگذارد.مثلا باعث کم توانی ذهنی فرزند میگردد.

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن