بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48500
تعداد نظرات:۲ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 12 تیر 97 9:53 ب.ظ

خشکسالی و بحران کم آبی در ایران و راه حل های پایدار و روشهای رفع بحران

ثلاث – معضل و بحران خشکسالی تنها مختص کشور ما نیست و این بحران هم اکنون دامنگیر بسیاری از کشورها و حتی تعدادی از ایالتهای غربی آمریکا بخصوص کالیفرنیا نیز شده است. روند گرمایش کره زمین به علت پخش مونواکسید کربن منجربه تغییرات آب وهوایی ونزول باران های شدید در برخی نواحی جهان، باران های متوسط در برخی نقاط دیگر و خشکسالی در نواحی وسیعی از جهان می شود.

معضل و بحران خشکسالی تنها مختص کشور ما نیست و این بحران هم اکنون دامنگیر بسیاری از کشورها و حتی تعدادی از ایالتهای غربی آمریکا بخصوص کالیفرنیا نیز شده است. روند گرمایش کره زمین به علت پخش مونواکسید کربن منجربه تغییرات آب وهوایی ونزول باران های شدید در برخی نواحی جهان، باران های متوسط در برخی نقاط دیگر و خشکسالی در نواحی وسیعی از جهان می شود.

شیوه مدیریت منابع آب، تغییر روشهای انتقال آب از کانالهای سنتی به کانالهای بتونی، جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه توزیع، رفع فرسودگی شبکه و تغییر روشهای آبیاری باغ ها و مزارع و بازیافت آب فاضلاب بعنوان راه حل های کمبود آب مطرح می شوند. گرچه همه این روشها می باید مورد توجه سازمان های مسئول قرارگیرد اما تامین دراز مدت آب وفراهم نمودن امنیت آبی کشور تناقضی با اصول مدیریت پیشرفته آب و منابع آبی نداشته و لزوما” باید به موازات هم پیش بروند. اکنون باید راه حل هایی را جستجو نموده و بسرعت وبا شتاب مناسب پروژه های منطقی و باصرفه اقتصادی را اجرایی نماییم.

? راه حل های صرفه جویی در مصرف آب:
الف) اصلاح نظام مدیریت آب. ب) رفع کامل فرسودگی های شبکه انتقال وتوزیع وجلوگیری از هدر رفت آب درشبکه. ج) تبدیل سیستم آبیاری منازل، باغ ها، پارک ها و مزارع به سیستم آبیاری هوشمند. چ) بازیافت آب فاضلاب و تصفیه آن در حد آبیاری، شستشو و حتی آشامیدن. ح) هدایت آب باران از سیلاب ها و مسیل های انتقال سیل در سطح شهر ها به مخا‌زن ذخیره به منظور ذخیره و تصفیه برای استفاده در شبکه انتقال وتوزیع. د) بهینه سازی مصرف آب صنایع. ذ) استفاده و بهره جستن از فرایندهایی که نیاز به مصرف آب کمتر دارد درصنایع و کشاورزی. ر) استفاده از سیستم های مکانیزه آبیاری در کشاورزی وبهینه سازی مصرف آب کشاورزی. ز) بررسی همه جانبه وتجدید نظر درالگوی جمعیتی کشور.

خوشبختانه در عمده مواردی که اشاره شد، تخصص و دانش فنی مورد نیاز در کشور وجود داشته وصرفا” نیاز به اراده، عزم جدی وتخصیص اعتبار وبودجه لازم می باشد تا بتوان این روش ها را اجرائی ومشکل بحران کم آبی وخشکسالی را در کشور با تدبیر حل نمود .

 

گردآوری: حسین دهقان زاده

نظرات

  1. فاطمه says:

    بسیار عالی احسنت برشما نویسنده جوان
    اندیشه اتان سبز باد ??????

  2. علی says:

    احسنتم ولی کیه که عمل کنه

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن