بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 6:14 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 48683
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 17 تیر 97 5:27 ب.ظ

بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قابل‌پیشگیری هستند

ثلاث- سوپروایزر کنترل عفونت مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس گفت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام قابل‌پیشگیری هستند.

 

به گزارش ثلاث، الهام عربی افزود: بیماری‌های مشترک انسان و حیوان گروهی از بیماری‌های عفونی هستند که به‌طور طبیعی از حیوان به انسان منتقل می‌شوند و مهم‌ترین خطر انتقال از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با حیوان، فرآورده‌ها (گوشت، شیر، تخم‌مرغ و…) و محیط زندگی آن‌ها وجود دارد.
وی تصریح کرد: شیوه‌های انتقال بیماری از حیوان به انسان متعدد هستند، در بعضی موارد بیماری از طریق تماس فیزیکی و نوازش حیوان منتقل می‌شود، مواد غذایی و تماس انگشتان و دهان به محیط آلوده توسط حیوان بیمار نیز موجب سرایت بیماری خواهد شد.
الهام عربی ادامه داد: تب مالت، آنفولانزای پرندگان، تب‌های خون‌ریزی دهنده، تب کریمه کنگو، هاری، ابولا، توکسوپلاسموز از جمله بیماری‌های مشترک انسان و حیوان می‌باشند، یکی از این بیماری‌های خطرناک تب کریمه کنگو می‌باشد.
سوپروایزر کنترل عفونت مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس اظهار داشت: ویروس تب کریمه کنگو عامل بیماری ویروسی بسیار حاد و خطرناکی است که احتمال فوت ناشی از آن به ۴۰ درصد می‌رسد، ویروس عموماً از طریق کنه ناقل یا تماس با خون و بافت بدن دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود البته ابتلای بین انسانی نیز از طریق تماس سیستم با خون و ترشحات بدن بیمار امکان‌پذیر است.
این کارشناس ادامه داد: هیچ واکسنی در حال حاضر برای مقابله با تب کریمه کنگو برای انسان و حیوان وجود ندارد.
سوپروایزر کنترل عفونت مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج‌فارس عنوان کرد: یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان تب مالت و ابولا می‌باشد؛ ابولا بیماری وخیمی است که ویروس این بیماری از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود و سپس در جمعیت انسانی تکثیر می‌یابد.
وی تصریح کرد: هنوز درمان قطعی این بیماری شناخته‌نشده و مهم‌ترین اقدام، پیشگیری و کنترل بیماری در جوامع است.
الهام عربی اظهار داشت: پرهیز از کشیدن صورت روی بدن حیوان، شستشوی دست‌ها بلافاصله پس از تماس با حیوان، اجتناب از دست زدن به حیوانات ولگرد و غیر خانگی، استفاده از لباس و دستکش مناسب در زمان ذبح دام (تب کریمه کنگو)، جوشاندن شیر و مصرف نکردن فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه (تب مالت)، در صورت نیش پشه یا دیگر حشرات، شستشوی محل با آب و صابون، جمع‌آوری صحیح زباله، مبارزه با موش‌ها و استفاده از توری و پشه‌بند بهداشتی، درمان ضدانگل دوره‌ای حیوان خانگی (سگ)، رعایت بهداشت فردی و نیز ضدعفونی کردن سبزی‌ها مصرفی از موارد پیشگیری و کاهش انتقال بیماری از حیوان به انسان هستند.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن