بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 50992
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:سه شنبه 15 آبان 97 10:52 ب.ظ

شرایط تزریق واکسن آنفلوانزا/ گروه های پرخطر تزریق واکسن آنفلوانزا را جدی بگیرند

ثلاث- طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت واکسن آنفلوانزا باید از نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهر تزریق شود که در مناطق مختلف دنیا براساس شروع فصل ها متفاوت است.

به گزارش ثلاث و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: با توجه به بازه زمانی تزریق واکسن آنفلوانزا از نیمه دوم شهریور تا نیمه اول مهر و بر اساس شرایط آب و هوایی استان، تزریق آن در حال حاضر هم می تواند پیشگیری کننده باشد.

دکتر «حمید بختیاری» با بیان اینکه این واکسن با مجوز سازمان غذا و دارو در داروخانه های فارس موجود است، تاکید کرد: تزریق واکسن برای افراد توصیه شده، طبق نظر پزشک خانواده مشخص می شود.

او با معرفی نشانه های ابتلا به آنفلوانزا شامل تب، سرفه، گلو درد، بدن درد و سر درد، اسهال، استفراغ، مشکلات تنفسی و غیر تنفسی، گفت: در شرایط عادی ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه در فصول سرد سال، به تب و سرفه و علائم اولیه آنفلوانزا مبتلا می شوند که پزشکان با توجه به علائم و گروه های سنی، درمان های لازم را تجویز می کنند.

این کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه، ادامه داد: به گروه های پرخطر شامل مادران باردار، کودکان کمتر از پنج سال، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد چاق و دیابتی، بیماران قلبی عروقی، کبدی، کلیوی و بیمارانی که از داروهای شیمی درمانی استفاده می کنند، توصیه شده با تجویز پزشک، واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

نقش موثر شست و شوی صحیح دست ها در پیشگیری از آنفلوانزا

او کم هزینه ترین و موثرترین راه های پیشگیری از آنفلوانزا و حتی برخی از بیماری های دیگر را رعایت بهداشت فردی اولیه دانست و اضافه کرد: در مطالعات ثابت شده شستن دست ها می تواند انتقال بیماری ها را در حد بسیار زیادی کاهش دهد.

دکتر بختیاری، با بیان اینکه هسته اصلی گردش ویروس آنفلوانزا، در مدارس و مهدها گسترش پیدا می کند، افزود: در مهرماه مدارس و مهدها فعال هستند، بنابراین کودکان در سن پایین، مبتلا به بیماری تب و سرفه می شوند و در منزل با رعایت نشدن بهداشت اولیه، دیگر اعضای خانواده نیز به این بیماری مبتلا می شود.

به گفته این کارشناس سلامت، واکسن آنفلوانزا بیش از سه دهه است که در دنیا استفاده می شود و هر ساله با ارتقای تکنولوژی، دارای کیفیت و تاثیر بیشتری می شود.

دکتر بختیاری از شهروندان خواست تا واکسن آنفلوانزا را با تجویز پزشک خانواده خود، از داروخانه های معتبر تهیه کنند و در صورت نیاز برای اطلاع از این واکسن و محل توزیع آن، می توانند با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن