بروز شده در : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 ساعت 11:12 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 53239
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 15 اسفند 97 11:44 ق.ظ

جنگل گلوبردکان ریز، از جذاب‌ترین عرصه های گردشگری جنوب استان بوشهر است

ثلاث- نائب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر گفت: اولین قدم در راه شناسایی و معرفی پتانسیل روستاهای هدف گردشگری توجه به قابلیت های ژئومورفولوژیک، اکوتوریسم و شرایط اقلیمی روستاهاست.

ثلاث، نائب رئیس شورای اسلامی استان بوشهر در گفتگو با فارس، اظهار داشت: اولین قدم در راه شناسایی و معرفی پتانسیل روستاهای هدف گردشگری توجه به قابلیت های ژئومورفولوژیک، اکوتوریسم و شرایط اقلیمی روستاهاست.

  جنگل زیبای گلوبردکان در بخش ریز که روستای حسین آباد دروازه ورودی آن محسوب می‌گردد به سبب وجود مناظر  طبیعی و شرایط خوب آب و هوایی، از مهم‌ترین و جذاب‌ترین عرصه‌های گردشگری شهرستان جم و جنوب استان بوشهر به شمار می‌آید که همواره مورد توجه و آمد و شد گسترده گردشگران برای گذران اوقات فراغت است به گونه‌ای که در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را از سراسر استان بوشهر و شهرستان‌های جنوبی استان فارس و همچنین شهرستان‌های شمالی استان هرمزگان را  به سمت خود می‌کشاند.

 حسن رمضانی افزود: یکی از کارسازترین راهکارها برای حفظ، احیا و توسعه جنگل گلوبردکان، بهره‌گیری از مشارکت محلی و  مردمی است که  اهالی روستای حسین آباد با قرار گرفتن در حاشیه  این جنگل  از حافظان اصلی و واقعی  گلوبردکان محسوب می‌گردند و از سالیان دور تا به امروز همواره در کنترل و اطفای آتش سوزی جنگل  بیشترین تاثیرگذاری را داشته‌اند. نگرش، آگاهی و تمایل مردم و جوانان روستا برای مشارکت داوطلبانه در برنامه های حفظ و حراستی جنگل، از دیگر موارد  برجسته و حائز اهمیت در این روستا است.

 وی بیان کرد: اهدا زمین جهت ساخت جنگل بانی توسط خیرین روستا، برنامه‌های مستمر پاکسازی جنگل، هرس کردن شاخه‌های خشک درختان به منظور جلوگیری از آتش سوزی‌های سریع و گسترده توسط مردم و جوانان روستای حسین آباد بیانگر آگاهی و حس مسؤولیت پذیری آنان در برابر محیط پیرامونی خود می‌باشد.

 

 جنگل گلوبردکان زیستگاه انواع پرندگان نادر و در معرض انقراض است* 

 

 عضو شورای اسلامی شهرستان جم با اشاره به جنگل گلوبردکان ریز که زیستگاه منحصر بفرد انواع پرندگان است افزود: روستای حسین آباد با داشتن چشم اندازهایی بدیع و مصفا در پیوند آب و گیاه، در کنارکوه‌های بلند، باغ‌های مرکبات و نخلستان‌های وسیع و جنگل زیبای گلوبردکان زیستگاه و  مامنی مناسب را برای لانه گزینی، زادآوری و ترانه خوانی انواع پرندگان نادر و در معرض انقراض را پدید آورده است.

 

 وی ادامه داد: این زیستگاه منحصر بفرد در جنوب استان بوشهر  انواع پرندگان شکاری، مهاجر و بومی بخش ریز را در خود جای داده و صدای دلنشین آواز پرندگان جلوه ویژه‌ای به جنگل گلوبردکان ریز بخشیده است و هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند.

 رمضانی اضافه کرد: این پرندگان شامل هدهد، بلبل هزار دستان( شباهنگ)،  بلبل کوهی، لیکو، توکای سیاه، سهره خاکی، آبچلیک،حواصیل هندی، جغد شاخدار یا گوش دراز، گلو آبی، سنگ چشم سر حنایی و سنگ چشم دم سرخ،خانواده چک چک ها،چک چک ابلق خاوری، چک چک دشتی، شهد خوار ،یا کریم، چکاوک کاکلی، سلیم طوقی، زنبور خور سبز، دیدومک، دم جنبانک ابلق، پی پت تالابی،سسک ابرو زرد، ماهی خورک کوچک ، کبوتر جنگلی، گونه‌های لاشخور ( مردار خوار)، میوه خوار،کوکو، دلیجه،سسک پر سرو صدا، دم سرخ معمولی ،سر حنایی، سسک سر سیا و کبک و تیهو می‌باشد.

 

  حسین آباد ریز یکی از زیباترین روستاهای شهرستان جم

 

وی با اشاره به روست ای زیبای حسین آباد در بخش ریز اظهار داشت: پیشینه اصلی و اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامداری  است . وجود باغات سرسبز لیمو و نخلستان‌های پرثمر در اطراف روستای حسین آباد زیبایی مضاعفی به این روستا بخشیده است. از دیگر فرآورده‌های کشاورزی حسین آباد می‌توان به مزارع گندم، جو، کنجد و انواع سبزیجات و صیفی‌جات اشاره کرد.

 سخنگوی شورای اسلامی استان بوشهر بیان کرد: این روستا در بخش دامداری با نگهداری گاوهای شیرده از خودکفایی ابتدایی عبور نموده و در بخش پرورش دام سبک نیز با دارا بودن بیش از ۵۰۰ راس بز و گوسفند قابلیت بالایی در اقتصادی کردن تولیدات و انوع فراورده‌های دامی دارد. همچنین در بخش پرورش طیور بیشتر اهالی روستا با نگهداری مرغ‌های تخم‌گذار خانگی ظرفیت مستعدی را در این بخش فراهم آورده‌اند. زنبورداری و برداشت عسل محلی از دیگر ظرفیت‌های این روستاست.

 وی تصریح کرد: حسین آباد از نظر وضعیت طبیعی و اقلیمی دارای آب و هوای نیمه خشک و معتدل است . به دلیل قرار گرفتن در کناره‌های جنگل گلوبردکان جزء مناطق خوش آب و هوای شهرستان جم است که با داشتن رودخانه‌ای زیبا و جنگلی سرسبز، محیط مناسبی را برای اقامت گردشگران درتمامی فصول سال فراهم آورده است. این روستا  به دلیل قرار گرفتن در ابتدای جاده آسفالته‌ای که به جنگل منتهی می‌گردد به دروازه جنگل گلوبردکان معرف است

 

 

 

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن