بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 54367
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:پنجشنبه 12 اردیبهشت 98 9:02 ق.ظ

شاکر محیسن مدیر آموزش و پرورش شهرستان کنگان:

افزایش ۳۸ درصدی دانش آموزان شهرستان کنگان در سه سال اخیر

تعدد خرده فرهنگ ها که به دلیل مهاجر پذیر بودن شهرستان ، در مدارس نمایان تر است و آسیب های اجتماعی را در مدارس بیشتر می کند، نیاز به حضور مشاور در تمامی مدارس را بیشتر می کند که به دلیل کمبود جدی نیروی مشاوره ، این امکان وجود ندارد.

شاکر محیسن مدیر آموزش و پرورش شهرستان کنگان در گفتگوی اختصاصی با ثلاث اظهار داشت :از سال ۹۳ که مسئولیت مدیریت را بر عهده گرفتم در مواردی مانند: ارتقاء معدل امتحانات نهایی، افزایش مقام ها در مسابقات کشوری و استانی، در زمینه های علمی، آموزشی، پرورشی، ورزشی و کیفیت قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری در رشته ها و دانشگاه ها و … پیشرفت های محسوس و قابل قبولی داشته ایم . گرچه هنوز در اول راه هستیم اما مشکلات و کمبودهایی نیز وجود دارد که جهت حل آن ها ، نیاز به کمک مسئولین مربوطه می باشد.کمبود نیروی انسانی در حوزه مشاوره ، دوره ابتدایی و دوره های متوسطه اول و دوم به خصوص در دروس پایه و در جنسیت مرد.


در سال های اخیر، بازنشستگی تعداد زیادی از همکاران فرهنگی از یک سو و از سویی دیگر مهاجر پذیر بودن شهرستان ، به دلیل میزبانی از صنعت نفت و گاز و پتروشیمی که باعث چند برابر شدن جمعیت دانش آموزی این شهرستان شده ؛ کمبود نیروی انسانی را نمایان تر کرده است . این امر باعث افزایش آمار کلاس های درس ؛ و نارضایتی معلمان، دانش آموزان و اولیا گردیده است .از طرفی دیگر ، تعدد خرده فرهنگ ها که به دلیل مهاجر پذیر بودن شهرستان ، در مدارس نمایان تر است و آسیب های اجتماعی را در مدارس بیشتر می کند، نیاز به حضور مشاور در تمامی مدارس را بیشتر می کند که به دلیل کمبود جدی نیروی مشاوره ، این امکان وجود ندارد.

کمبود مدرسه و کلاس درس:
جمعیت دانش آموزی شهرستان کنگان در سال ۹۵-۹۴ ؛ ۱۲۶۳۳ نفر بوده و در سال ۹۸-۹۷ به ۱۷۳۷۱ نفر رسیده که ۳۸ درصد افزایش یافته است و پیش بینی می شود در سال تحصیلی آینده ، ۱۵۰۰ نفر به آمار دانش آموزان سال جاری اضافه شود. اما در این مدت ، فقط ۱ مدرسه ساخته شده است و ۴ مدرسه نیز به دلیل تخریبی بودن ، تخلیه شده که باعث شد اکثر مدارس شهرستان ، به صورت دوشیفته و چرخشی اداره شود. لازم به ذکراست که در سال جاری ۸ مدرسه کلنگ زنی شده است که در همین جا از دولت تدبیر و امید سپاسگزاری می شود اما با توجه به اینکه تکمیل و بهره برداری از این فضاهای آموزشی ، چند سال زمان نیاز دارد، در سال آینده ، این مدیریت با کمبود فضای آموزشی در شهرستان ، مواجه خواهد شد .

کمبود منازل سازمانی: باتوجه به کمبود نیروی انسانی در دروس پایه ، یکی از عوامل جذب فرهنگیان متقاضی انتقال به این شهرستان ، در اختیار قرار دادن منازل سازمانی به این همکاران می باشد و از طرفی دیگر نیز، باتوجه به تورم و همچنین اجاره کردن بسیاری از منازل شهرتوسط افراد غیر بومی شاغل در شرکت های پارس جنوبی باقیمتی بالاتر از نرخ عادی که باعث افزایش اجاره بهای منازل در سطح شهر گردیده است ودرخواست همکاران جوان و زوج های فرهنگی برای استفاده از منازل سازمانی؛ در صورتی که تعداد منازل سازمانی بیشتری در اختیار مدیریت باشد و در اختیار این همکاران قرار گیرد ، باعث ایجاد انگیزه در بین همکاران می گردد که به دلیل کمبود منازل سازمانی، این امکان وجود ندارد.

فرسوده بودن سیستم های سرمایشی و کمبود آبسردکن:
باتوجه به این که در مناطق جنوبی کشور ، فقط ۳ ماه از سال ، هوای مناسب وجود دارد و بقیه سال نیاز به استفاده از کولر و آبسردکن احساس می شود و به دلیل قدیمی و فرسوده بودن سیستم های سرمایشی مدارس، تعویض آن ها بسیار ضروری است .

طرح روستا مرکزی:
در روستاهایی که مدرسه وجود ندارد ، دانش آموزان ، با وسایل نقلیه ای مانند : مینی بوس ، جابجا می شوند که هزینه اجاره این و سایل نقلیه به عهده آموزش و پرورش می باشد و سالانه چند صد میلیون تومان هزینه نیاز دارد که تامین آن ، کار دشواری است .

کمبود تجهیزات در هنرستان های فنی و حرفه ای و کارو دانش:
باتوجه به میزبانی شهرستان از صنعت نفت و گاز، گرایش دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای و کارو دانش و یاد گرفتن مهارت ، جهت اشتغال در شرکت های پارس جنوبی ، بیشتر شده است اما تحصیل در این رشته ها به دلیل این که بیشتر دروس آن ها عملی و مهارتی است ، نیازمند استفاده از کارگاه های مجهز می باشد که متاسفانه به دلیل هزینه های سنگین، تجهیزات مورد نیاز این کارگاه ها ، توان تامین آن را نداریم که امیدواریم شرکت های مستقر در پارس جنوبی یا دیگر دستگاه ها، نسبت به تجهیز این کارگاه ها اقدام نموده تا بتوانیم دانش آموزان توانمند تری را تربیت کرده و آماده خدمت به کشور نماییم.

کمبود رایانه، دستگاه فتوکپی و چاپگر:
از دیگر نیاز های اساسی مدارس، وسایل الکترونیکی می باشد که به دلیل قدیمی بودن رایانه های مدارس، کارکردن با آن ها با دشواری هایی همراه است و استفاده زیاد از دستگاه های فتوکپی و چاپگرها در طول سال تحصیلی، به خصوص در فصل امتحانات ، جهت چاپ سوالات و کارنامه و کپی کردن برگه های سوالات امتحانی، باعث می شود این دستگاه ها عمر بسیار کوتاهی داشته باشند و به سرعت فرسوده شوند و بسیاری از آن ها به دلیل عمر بالا، قابل تعمیر نبوده و تعویض آن ها ضروری است .

اردوگاه دانش آموزی:
به دلیل آمار بالای دانش آموزان شهرستان و نیاز به اردو و تفریح که امری ضروری و اجتناب ناپذیر است ، در اختیار داشتن اردوگاه های دانش آموزی ویژه آموزش و پرورش که مکانی امن برای دانش آموزان است ، امری مهم به نظر می رسد که این مدیریت فقط یک اردوگاه دارد و آن هم با وجود داشتن فضایی بکر و بسیار زیبا در کنار ساحل، امکانات خاصی نداردکه می توان با برنامه ریزی و تامین منابع ، امکانات تفریحی و مناسب دانش آموزان را در آن تعبیه نمود تا استفاده از آن به شکل بهینه تری انجام شود.

نظرات

  1. پدر says:

    جناب محیسن باعث شرمندگی است که دانش آموزان در درس قرآن ضعیف باشندوبعداز تمام شدن سال تحصیلی دوباره آنها رادرکلاس آموزش قرآن(مکتب قدیم)ثبت نام کنیم

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن