بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 57436
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:جمعه 3 آبان 98 1:11 ب.ظ

تاریخچه فوتبال در سیراف

ثلاث-  ظهور فوتبال در بندر سیراف را می‌توان به اوایل دهه ۳۰ شمسی نسبت داد، درست آن روزها که مدرسه نصوری افتتاح گردید و زنگ ورزش فرصتی برای آشنایی کودکان و نوجوانان سیراف با ورزش فوتبال شد.

 

 ظهور فوتبال در بندر سیراف را می‌توان به اوایل دهه ۳۰ شمسی نسبت داد، درست آن روزها که مدرسه نصوری افتتاح گردید و زنگ ورزش فرصتی برای آشنایی کودکان و نوجوانان سیراف با ورزش فوتبال شد. پایه و اساس فوتبال سیراف را نام‌هایی همچون مرحوم علی گله‌داری، حسین هدایتی، عبدالله عطار، سلمان هنرمند، حسین کارگر و دیگر جوانان فوتبال دوست آن دوران بنا نهادند، آن‌هایی که حال گذر عمر قامتشان را خم کرده و چشمانشان را کم سو، اما عشق به فوتبالشان تکان نخورده است، پر از شوق می‌ایستند و بازی جوانان امروز را می‌نگرند. بعد از گذشت سال‌ها و جا افتادن فوتبال در سطح بندر سیراف جوانانی با آشنایی بیشتر نسبت به فوتبال روز دنیا پا به میدان گذاشتند، هرچند نبود امکانات همیشه برایشان یک پای این داستان شیرین بود اما عشق و عطش فوتبال به این راحتی در ساق‌های جوانان زمین مصلی فروکش نمی‌کرد.

مرحومان سید احمد هاشمی، حسین آتشکار، علی عبدالله زاده، حسن عبدالله زاده فوتبالیست‌های بنام و خوش‌تکنیکی که متأسفانه خیلی زود از این دنیا رفتند و فوتبال سیراف را ناکام گذاشتند، در میان حرف‌های قدیمی‌ترها اما یک حسرت فوتبالی بزرگ وجود دارد، کسی که به‌جرئت ‌به عنوان یکی ز بهترین‌های فوتبال سیراف نام‌ برده می‌شود، همان‌که امروز استادیوم‌ شهر سیراف به نام وی نام‌گذاری شده است، شهید عبدالکریم اسدی، بازیکن خوش‌تکنیک و ریزنقش آن روزهای فوتبال سیراف که نامش همیشه روی زبان فوتبالی‌های قدیمی شهر جاریست. نسل باکیفیت‌ها در فوتبال سیراف ادامه‌دار بود، با تأسیس باشگاه فوتبال سیراف در دهه‌۵۰، اوج درخشش پیشکسوتان حال حاضر فوتبال سیراف را می‌توان در آن زمان یافت، نسل طلایی زمین مصلّی (زمین خاکی فوتبال واقع در منطقه احمدآباد سیراف که از سالیان دور مورداستفاده فوتبال دوستان قرار می‌گرفته و اکنون محل ساخت سالن چندمنظوره بانوان و چمن فوتسال شهر شده است) در دهه ۶۰، زمین مصلی آوردگاه خاطره‌هاست، این زمین خاکی اشک‌ها و لبخندهای فراوانی برای فوتبال این شهر در دل خود گنجانده است، از نسل طلایی دهه ۶۰ مصلی می‌توان به خوبانی چون: یوسف غیاثی، احمد سفری، محمد آتشکار، علی بلوچ خو، عبدالرضا عطار، غلامرضا اسدی، محمد اسیری، جمشید خواجه‌زاده، علی امیری، بهرام زائرى، مرحوم سلیمان‌شادکان و دیگر ستاره‌هایی اشاره کرد که گردوخاک استوک‌های خاک خورده‌شان تماشاگران را میخکوب می‌کرد.

با افزایش علاقه میان جوانان سیرافی به فوتبال علاوه بر تیم سیراف، تیم پاس برای مدت کوتاهی در کنار رقیب همشهری در فوتبال سیراف، علاوه بر پاس، تیم ملوان نیز در همان دوران وارد فوتبال سیراف شد، تیمی با بازیکنان باکیفیتی همچون علی حرمی، حسن حرمی، جلیل ابراهیمی، این بازیکنان در مقطعی برای دیگر تیم‌هایی همچون تیم سیراف توپ زدند. فوتبال سیراف و به‌نوعی تمام شهر، درست در تاریخ ۱۳۷۰/۰۴/۱۷ در بهت و اندوه فرو رفت، سه تن از کسانی را که بی‌شک نقش پررنگی در فوتبال سیراف ایفا کرده بودند طی حادثه‌ای دلخراش از دنیا رفتند، مرحومان علی عبدالله زاده، حسن عبدالله زاده و حسین آتشکار که بی‌شک بودنشان امروز خیلی به کار فوتبال شهر سیراف می‌آمد.

باگذشت چند سال از این اتفاق تیم پاس و سیراف ادغام شدند و برای حضوری قدرتمند در مسابقات شهرستانی و استانی آماده شدند، سرمربیگری تیم سیراف در آن دوره بر عهده آقایان سید حسن هاشمی و یوسف زائری بود و آقایان محمد کنگانی و احمد اسیری نیز وظیفه مدیریت را بر عهده داشتند، تیم سیراف در آن مقطع صاحب چندین مقام استانی و شهرستانی شد. سال ۱۳۷۳ و مدیریت محمد کنگانی توأم با حضور جوانان مستعدی در باشگاه سیراف شد، از مقام‌های کسب‌شده در آن دوران می‌توان به قهرمانی در رده نوجوانان در شهرستان و سه قهرمانی و یک نائب قهرمانی در جام حذفی حاصل تلاش باشگاه سیراف بود. در سال ۱۳۸۷ مدیریت باشگاه سیراف به احمد سفری محول شد. تیم جوان و آماده‌ای که بازیکنانی چون غلامعباس سماچی، علی‌اکبر آتشکار، علی‌اصغر آتشکار، جواد رنجبر و چندین ستاره را در ترکیب خود داشت، تیم سیراف در آن مقطع با سرمربیگری عباس سماچی موفق به دو قهرمانی پی‌درپی در رده نوجوانان و بزرگسالان شهرستان شد، همچنین تیم سیراف توانست سه بار به مسابقات زیرگروه استان صعود کند، عبدالرسول کنگانی پس از عباس سماچی بر روی نیمکت سیراف ‌عنوان سرمربی را گرفت و توانست به مسابقات لیگ‌ ۱ استان بوشهر صعود کند که در آن دوره با توجه به کمبود امکانات و کم‌تجربگی نتایج مطلوبی در تاریخ باشگاه سیراف درج نشد. باشگاه سیراف در سال ۱۳۹۴ بعد چند دوره وقفه و دوری از مسابقات استانی با خرید سهمیه شاهین‌باغک مجوز حضور در این دوره از مسابقات را پیدا کرد، نتایج اولیه بازی‌ها، بسیار عالی بود اما در نیم‌فصل دوم چندان نتایج مطلوبی رقم نخورد و سیراف فصل را در اواسط جدول به پایان رساند، حسین گله‌داری سرمربی تیم سیراف را در آن سال به عهده داشت.

سال بعد سیراف با حفظ کادر فنی و اضافه کردن چندین بازیکن تراز اول توانست در جام حذفی استان با شکست پرسپولیس برازجان به مقام قهرمانی دست پیدا کند اما در لیگ برتر ‌مانند سال گذشته کار را در اواسط جدول به پایان رساند، سیراف برای فصل جدید و حضور در جام حذفی کشور، احسان رحیمی باتجربه را به کادر فنی خود به‌عنوان سرمربی اضافه کرد، تیم فوتبال سیراف در اولین دوره حضور در جام حذفی کشور با افتخار توانست تیم لیگ ۱ کشوری مس کرمان را در کنگان با تک‌گل احمد حرمی شکست دهد، اما در دور دوم در عین شایستگی با یک گل مغلوب میزبان خود داماش گیلان شد.

تیم فوتبال سیراف اما هرچه در لیگ خوب ظاهر نمی‌شد اما در جام حذفی بسیار پویا و شاداب حریفان قدرش را شکست می‌داد، قهرمانی دوباره سیرافی‌ها در جام حذفی استان مقابل جام جم و صعود دوباره به مرحله کشوری جام حذفی، این بار نوبت به تیم لیگ یکی خونه به خونه بابل بود تا در شرجی کنگان گرفتار تاکتیک‌های طلایی پوشان سیراف شود، سیراف در این بازی موفق شد با تک‌گل غلامعباس سماچی و از دست دادن یک ضربه پنالتی توسط عبدالرحیم بصیری به دور بعد جام حذفی صعود کند، مس کرمان حریف نام‌آشنای سیرافی‌ها در آن دوره تیم پرقدرتی داشت و توانست در خانه تیم سیراف را با نتیجه پنج بر دو شکست دهد. تیم فوتبال سیراف در لیگ برتر استان بوشهر در سال ۹۷_۹۸ توانست برخلاف سال‌های قبل در لیگ به مقام نایب‌قهرمانی دست پیدا کند و همچنین در قهرمانی جام حذفی هنریک کند و برای سومین سال متوالی، با شکست تیم پارس احمدی بر سکوی قهرمانی بایستد.

در پایان فصل احسان رحیمی از جمع سیرافی‌ها جدا شد و کمک‌مربی وی حسین گله‌داری بار دیگر نیمکت سیراف قرار گرفت. باشگاه سیراف تنها در رده‌های بزرگسال صاحب‌مقام و رتبه نیست، تیم جوانان سیراف با قهرمانی در لیگ یک استان اکنون برای دومین سال در لیگ برتر جوانان استان قرار دارد، تیم امیدهای سیراف نیز دو سال است که در لیگ برتر استان قرار داشته و نتایج مطلوبی کسب نموده است.

پنجمین سال حضور سیرافی‌ها در بالاترین سطح فوتبال استان می‌تواند کارنامه درخشانی برای کادر فنی و مدیریتی این باشگاه ریشه‌دار باشد. احمد سفری مدیرعامل سیراف پیرامون پنجمین حضور تیم فوتبال سیراف در لیگ برتر استان بوشهر اذعان داشت: تلاش برای ارتقاء سطح فوتبال شهرستان کنگان و شهر سیراف از اهداف ما بوده و هست. ما در باشگاه سیراف سه تیم در رده‌های جوانان، امید و بزرگسالان را در لیگ برتر استان اداره می‌کنیم و شاهد کسب عنوان مختلف از سه تیم خود هستم، سیراف یک مجموعه است و نتایج کسب‌شده چه برد و چه باخت همه ما در آن شریک هستیم، خدا را شکر هوادارانی داریم که سال‌هاست ثابت کرده‌اند که پشت تیمشان هستند و ما به عشق همین هواداران تیم سیراف را اداره می‌کنیم. در کنار تیم داری در سه رده سنی، مدرسه فوتبال نیز اداره می‌کنیم و استعدادهای مدرسه فوتبال را نیز به تیم‌های پایه معرفی می‌نماییم البته در این چند سال خیلی‌ها کنار ما بودند که باید تشکر کرد و توقعاتی نیز داشتیم از مدیران شهرستان که سیراف نماینده شهرستان بوده و باید حمایت می‌کردند که متأسفانه چندین بار در جلسات مختلف درخواست کمک شد ولی حمایتی نشد.

 دیدگاه باشگاه سیراف این است که بتوانیم شور و نشاط اجتماعی به شهرستان تزریق کرده و جوانان شهرستان را از تمام آلودگی‌های محیطی و اجتماعی دور کرده و بتوانیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم. قطعاً با حضور مجدد تیم فوتبال ابوذر کنگان، این شور و نشاط‌ها دوچندان می‌شود و لذا باشگاه فرهنگی، ورزشی سیراف، برای این باشگاه ریشه‌دار و مردمی، آرزوی موفقیت می‌کند.

نود درصد از بازیکنان باشگاه سیراف در رده بزرگسالان بومی شهرستان بوده و بازیکنان امید و جوانان صد درصد بومی شهرستان است.

در پایان باید تشکر کنم از سرکار خانم الماسی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که در این چند سال کنار ما بودند. جناب آقای مهندس یوسفی فرماندار سابق، جناب آقای مهندس نوروزی، فرماندار محترم شهرستان که انصافاً تلاش زیادی در سال قبل و فصل جدید کردند که مشکلات مالی باشگاه مرتفع کنند که این امر محقق شد، معاونین فرماندار جناب مهندس بشی و مهندس زیبا، معاون سابق فرماندار، جناب خاکنژاد عزیز، مهندس غلامحسین حیدری، شهردار سابق و سرپرست شهرداری جناب مهندس باسیره و شورای اسلامی شهر سیراف که همیشه کنار بوده و هست.

این بود برگی از فوتبال و باشگاه فرهنگی ورزشی سیراف از دیر‌باز تا اکنون، امیدواریم جوانان ما با ورزش رسم‌ معرفت و جوانمردی را به زیبایی بیاموزند. امیدوارم بتوانیم با حمایت همه دوستان، شور و نشاط اجتماعی به شهرستان تزریق کنیم. /

ثلاث جنوب: حجت جنگجو؛ عضو هیئت‌مدیره باشگاه فرهنگی ورزشی سیراف

اخبار مرتبط

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن