بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 58772
تعداد نظرات:یک نظر
تاریخ انتشار:دوشنبه 21 بهمن 98 2:10 ب.ظ

قیصر صالحی، نماینده پیشین مردم جنوب استان بوشهر:

انتخاباتی پرشور، سخت و نفس گیر برای حوزه جنوبی استان بوشهر پیش بینی می کنم

ثلاث- قیصر صالحی، نماینده پیشین مردم جنوب استان بوشهر: گفت: انتخاباتی پرشور، سخت و نفس گیر برای حوزه جنوبی استان بوشهر پیش بینی می کنم.

قیصر صالحی، نماینده پیشین مردم جنوب استان بوشهر: در گفتگو با هفته نامه استانی ثلاث جوب اظهار کرد: با عرض سلام و خداقوت خدمت ملت ایران، مردم خونگرم و همیشه در صحنه استان بوشهر و جنوب استان و آرزوی صحت و سلامتی برای خدمتگزاران صدیق به نظام مقدس جمهوری اسلامی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری. انتخابات یک مقوله بسیار مهم و تعیین کننده ای برای آحاد ملت ایران است. قطعاً برای تشکیل یک مجلس کارآمد و قوی، دقت در انتخاب اصلح، مهم و سرنوشت ساز است. طبق اصول متعدد قانون اساسی، دو وظیفه مهم قانون گذاری و نظارت بر امور مختلف و اجرای قوانین، بر عهده نمایندگان مجلس است. طبق اصل ۷۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانون گذاری در عموم مسائل در حدود مقرر قانون اساسی دارد و اولین وظیفه نمایندگان هم نظارت بر امور مختلف اجرایی است که نمایندگان می توانند از طریق تذکر- سؤال و استیضاح- عمل نمایند؛ یعنی نوع نظارت، نظارت عالیه است.

دخالت بیش از حد نمایندگان در امور اجرایی، مساوی با محدودیت زمانی مجلسی ها برای قانون گذاری است

 متأسفانه چالشی که امروز فرا روی مجلس و نمایندگان محترم است، نگاه و توقعی است که گاهی اوقات موجب دخالت بیش از حد در امور اجرایی می گردد و در نهایت باعث می شود که مجلس و نمایندگان وقت کمتری در امور قانون گذاری صرف نمایند. وظیفه نظارتی نماینده مجلس شورای اسلامی، نظارت ریز اجرایی نیست؛ به خاطر اینکه نظارت ریز اجرایی، نیاز به ابزار، امکانات، بودجه، نیروی انسانی و کارشناسان مختلف دارد. به عنوان مثال: علی رغم اهمیت و خطیر بودن شغل نمایندگی، در کل استان بوشهر حتی یک ساختمان دائمی و یا نیروی انسانی و امکانات اداری و … برای مجلس و نمایندگان حوزه های مختلف استان وجود ندارد در صورتی که حتی در بخش های دور افتاده همین استان، بیشتر ادارات دارای دفتر، نیروی انسانی و امکانات می باشند. گاهی اوقات در ذهن خیلی از مردم این سؤال وجود دارد: مگر کار نمایندگان ارزش این را ندارد که همچون دیگر ادارات در مرکز شهرستان ها و بخش ها، دارای ساختمان دائمی باشند؟ لذا به این امر مهم پی می بریم که نظارت مورد نظر قانون اساسی، نظارت عالیه است که نمایندگان محترم چنانچه در بازدید ها یا گزارش های رسمی و مردمی، شکایات مختلف و یا انحرافی در اجرای قوانین و امور اجرایی کشور مشاهده نمایند، باید از طریق تذکر شفاهی یا سؤال و یا استیضاح وزرا و یا رئیس جمهور اقدام نمایند. طبق اصل ۸۴ قانون اساسی، نمایندگان مردم حق دارند در تمام امور داخلی و خارجی اظهار نظر کنند و مانع از ریزترین نظارت نمی باشد ولی به طور عام، وظیفه نظارتی وظیفه عالیه است. لذا توقع می رود که مردم و رسانه ها، دقت بیشتری در این امر مهم داشته باشند.

ملاک ارزیابی مردم از نمایندگان خواسته های ریز اجرایی و شخصی نباشد/ نمایندگان همتشان صرف امور مهم قانون گذاری و نظارت های عالیه نمایند

قطعاً چنانچه مردم و رسانه ها خواسته و مطالبات اصولی و قانونی از نمایندگان داشته باشند و ملاک از ارزیابی شان خواسته های ریز اجرایی و شخصی نباشد و نمایندگان محترم بیشتر وقت و همتشان صرف امور مهم قانون گذاری و نظارت های عالیه نمایند؛ قطعاً قوانین – بهتر- جامع و مانع تری تصویب می شود.  متأسفانه بیشتر اوقات شاهد آن هستیم که قوانین مختلفی تصویب شده اما هنوز مرکب آن قانون خشک نشده و مدت زیادی از  ابلاغ آن قانون نگذشته است که دیگر آن قانون، جوابگوی مسائل و مشکلات نیست و نیاز به اصلاح و تغییر اساسی دارد و یکی از دلایل آن، این است که در فوریت و ماهیت آن قانون، وقت و دقت لازم صورت نگرفته است. ناگفته نماند، انصافاً در ادوار گذشته و فعلی مجلس، قوانین خیلی خوبی در خصوص توسعه پایدار و تخصیص درآمد صنایع ملی نفت، گاز و پتروشیمی که نقش به سزایی در رونق عمران و آبادانی منطقه داشته است به تصویب رسیده است؛ مانند قانون دو در هزار نفت؛ قانون دو درصد فروش نفت خام و گاز صادراتی؛ قانون عوارض از صنایع آلاینده؛ قانون مالیات بر ارزش افزوده از صنایع مستقر در منطقه؛ قانون ۵۰ در صد اشتغال بومی و ماده ۴۷  قانون برنامه ششم در این خصوص و همچنین قوانین خوب دیگری که تصویب شده است.

اخبار مرتبط

نظرات

  1. ناشناس says:

    قیصر خدا ازت نگذره که خرید و فروش رای تو منطقه باب کردی و نون تو خون مردم زدی و خوردی

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن