بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 60746
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 18 تیر 99 12:52 ب.ظ

سخنی با نماینده جنوب استان بوشهر در مورد خطری بنام کرونا

ثلاث- همانطور که مستحضرید عدم رعایت موازین بهداشتی در کارکنان پالایشگاه های این منطقه سلامت عموم مردم حوزه جنوبی استان (شهرستان های دیر، کنگان، جم و عسلویه) را مورد تهدید جدی قرار داده است.

به نام خدا
سخنی با نماینده محترم حوزه جنوب استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر شیخ موسی احمدی

با سلام
همانطور که مستحضرید عدم رعایت موازین بهداشتی در کارکنان پالایشگاه های این منطقه سلامت عموم مردم حوزه جنوبی استان (شهرستان های دیر، کنگان، جم و عسلویه) را مورد تهدید جدی قرار داده است.
در حال حاضر که استان بوشهر جزء استان های قرمز در کشور می باشد، ضروری است که مسئولین دولتی اعم از استاندار، فرمانداران منطقه و ریاست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و رئیس مرکز بهداشت استان از وضعیت نابسامان نظارت و کنترل بر بیماری کرونا در پالایشگاه ها و شرکت های منطقه اطلاعاتی کسب نموده و تصمیمات لازم را بر اساس وضعیت موجود اتخاذ نمایند.
زیرا که “علاج واقعه قبل از وقوع است”
در خصوص کنترل بیماری کرونا در این منطقه صنعتی نقاط ضعفی به شرح زیر وجود دارد:
در وزارت بهداشت و درمان از سطح وزارت خانه تا انتهایی ترین سطح سازمان که خانه ی بهداشت روستایی می باشد، یک نوع اطلاع رسانی و هماهنگی لحظه ای بین کلیه پرسنل و رده های ارایه خدمات موجود می باشد که از لحاظ قانونی این هماهنگی و اطلاع رسانی باید فی مابین شرکت ها و مراکز بهداشت شهرستان ها نیز برقرار باشد.
در حال حاضر هیچگونه پل ارتباطی و هماهنگی بین بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شرکت ها و مراکز بهداشت شهرستان ها وجود ندارد.
در نتیجه مسئولین شرکت ها نمی دانند چه کار باید انجام دهند و اهمیت موضوع را اصلا درک نمی کنند.
مراکز بهداشت شهرستان ها باید بسته های آموزشی کنترل بیماری کرونا در اختیار شرکت های تحت پوشش قرار دهند و بر اجرای این بسته ها نظارت مستقیم داشته باشند در حال حاضر این فرایند اصلا اجرا نمی شود.
لزوم نظارت بازرسین مراکز بهداشت بر انجام آموزش های ضروری، رعایت موازین بهداشتی در سرویس های عمومی حمل و نقل، دفاتر اداری، خوابگاه ها، آشپزخانه ها، آبخوری ها و توزیع غذا و …
روزانه بیش از ده هزار نفر از هر شهرستان وارد شرکت های منطقه می شوند و پس از تماس های پرخطر با همکاران مجددا شب به منزل خویش بر میگردند پس کانون اصلی عفونت و خطر کارکنان این شرکت ها هستند، نه بازار های محلی و اداره های دولتی که مسئولین تمام توان خود را روی این بازار ها و ادارات متمرکز نموده اند.
علوم پزشکی بوشهر سال ها است که از سلامت کارکنان پالایشگاه های منطقه غافل مانده است، و نیروی انسانی، تجهیزات و اعتبارات مالی لازم جهت نظارت بر شرکت های منطقه در اختیار مراکز بهداشت شهرستان های کنگان و عسلویه قرار نداده است و این غفلت علوم پزشکی بوشهر پیامد های ناگواری همچون ابتلای کارکنان به انواع سرطان ها، بیماری های ناشی از کار، بیماری های قلبی و عروقی، کبدی، دیابت و … در آینده نه چندان دور در پی دارد.
در حال حاضر آمار مرگ و میر و یا مبتلایان کرونا در شرکت ها تحت تاثیر عوامل ذیل ناچیز است
سیستم گزارش دهی و مبادله اطلاعات با مراکز بهداشت در شرکت ها وجود ندارد
افرادی که استعداد مرگ و میر در آن ها بالا باشد مثل افراد بالای ۶۰ سال و یا دارای بیماری زمینه ای (دیابت، قلب و عروق، ریوی و نقص ایمنی) در شرکت ها وجود ندارند.
در حال حاضر تامین امکانات درمانی از قبیل تخت و پزشک و پرستار کار ساده ای نیست و لذا ناچاریم پیشگیری کنیم تا سرعت روند ابتلا کم شود و امکانات درمانی موجود جوابگوی بیماران باشد.
همانطور که معاون محترم وزیر بهداشت اعلام نمودند بیش از هشتاد درصد از بیماران بدون علامتند یا علائم خفیفی از بیماری دارند. پس هر شخص به ظاهر سالم می تواند منبع بیماری باشد.
به استناد تجربه اپیدمیولوژیست ها، تا زمانی که بیش از هفتاد درصد از مردم نسبت به این بیماری مصونیت نیابند شیوع و انتقال بیماری ادامه دارد پس تا اوایل سال ۱۴۰۰ باید با این بیماری دست و پنجه نرم کنیم.
بهترین روش پیشگیری، آموزش عامه مردم و روش های انتقال بیماری که همان فاصله گذاری اجتماعی است می باشد.
جناب دکتر، بنده به عنوان یک مدرس دانشگاه، با تجربه حدود سی سال خدمت در زمینه بهداشت و درمان چندین مرحله این مشکلات را به مسئولین دولتی یادآوری نموده ولی متاسفانه هیچ واکنشی از طرف مسئولین مشاهده نشده است.
با توجه به شناخت بنده از توانایی، مدیریت و پیگیری امور که در جنابعالی سراغ دارم و جهت حفظ جان عزیزانمان در چهار شهرستان حوزه جنوبی انتظار دارم موضوع افزایش توان مراکز بهداشت کنگان و عسلویه جهت نظارت و کنترل اوضاع از طریق مقامات مافوق به جد پیگیری نمائید.
من الله توفیق
جواد سعادت طلب

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن