بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 64153
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:یکشنبه 26 بهمن 99 4:45 ب.ظ

امروز شرایط نمایش در کنگان پیشرو تر از هر زمانی پیش می رود

زاد روز دوازدهم اردیبهشت ماه ، لحظه ای از تاریخ است که با عجله کسوت این معلم ساده  را لو می دهد مثل تمام دوران زندگیش که عجله و سرعت ، چاشنی همیشگی اش بوده است.  زمانی که کنار دبستانش قدس، صحنه سینما تربیت را بالا رفت و همپای اساتیدش در کنگان روی صحنه های تئاتر اجرایش مورد تحسین قرار گرفت ، فکرش را نمی کرد روزی اینقدر تئاتر کنگان پر آوازه شود که  مردم به جای تماشای یک بازی جُنگ به تماشای یک تئاتر جدی بپردازند.

زاد روز دوازدهم اردیبهشت ماه ، لحظه ای از تاریخ است که با عجله کسوت این معلم ساده  را لو می دهد مثل تمام دوران زندگیش که عجله و سرعت ، چاشنی همیشگی اش بوده است.  زمانی که کنار دبستانش قدس، صحنه سینما تربیت را بالا رفت و همپای اساتیدش در کنگان روی صحنه های تئاتر اجرایش مورد تحسین قرار گرفت ، فکرش را نمی کرد روزی اینقدر تئاتر کنگان پر آوازه شود که  مردم به جای تماشای یک بازی جُنگ به تماشای یک تئاتر جدی بپردازند.

محمد بازدار نمایش کنگان

چیزی که پاندول وار مسیر زندگیش را از تئاتر به مدرسه تغییر میداد، شوق او برای آموختن بود ، اما از المپیادها و شاگرد ممتاز بودن تا صحنه تئاتر مسیری ناهمگون بود که فراتر از دیده شدن به نظر می آمد؛  انگار صحنه برای او جای فریاد نگفته هایی بود که می آموخت یا شاید گفته هایی که باید لخت و نمایان به نقش ایفا میشد.   او مسیر بیان دانشش را پیدا کرده بود وقتی مطلبی را ارائه می کند بدنش و بیانش آمیخته با احساسش به کمکش می آمدند تا هر آنچه آموخته بود منتقل کند. در زمان دانش آموزی اگر آیه ای قرائت می کرد و توضیح میداد او را به مقام سوم کشوری تفسیر می رساند و اگر نهج البلاغه را بازگو میکرد، همیشه در استان به عنوان نفر اول شنیده میشد و اگر داستانی می نوشت باید از زبان خودش شنیده می شد تا عمق احساسش درک شود. شاید معلمی بهترین کسوت برای او بود تا در صحنه ی واقعی زندگی روزانه در مقابل دیدگان منتظر دانش آموزانش به نمایشی جذاب بپردازد و خسته نشود.  وقتی ارشد »ژنتیک مولکولی« اش تمام شد، بحث آلودگی فلرها مثل الان داغ بود از بین ارائه مقاله علمی، سخنرانی علمی در همایش ها را ترجیح داد تا اثبات کند آلودگی ها عامل بیماری های موجود در منطقه و معضلی غیر قابل انکار است .   وقتی مسئولین نفت و گاز این طرح را نپذیرفتند و در بخش  پژوهش پارس جنوبی رد شد ، مقاله و سخنرانی تاثیر آلودگی هوا بر پارامترهای اسپرم  با توجه به ژن Nrf2   آن سال با تایید همه اساتید همایش به عنوان سخنرانی برتر ملّی  زیست شناسی شناخته شد، اما هنوز عامل بیماری های منطقه برای مسئولین نفت و گاز ناشناخته است و آلودگی همیشه برای آن ها در حد یک احتمال بیماری است.  وقتی حرفه ها نیاز و زبان اجتماع باشند، همه برای آن ها گوش می شوند ، سال ۱۳۹۵ وقتی خبری از کرونا نبود، اولین های  کتاب هوشمند کشور را به کمک واقعیت افزوده تالیف و ثبت کتابخانه ملی نمود تا در خانه نیز با تدریس خودش کنار دانش آموزانش مطالب را مرور کند و دانش آموزانش از تکنولوژی روز برای آموختن درس هایشان بهره کامل را ببرند. بدون شک اگر قوانین آموزش و پرورش اجازه میداد، خیلی زودتر موبایل را در کلاس درسش می دیدیم .

در کنار تمام نقش آفرینی ها بر روی صحنه تئاتر، اجرای اولین »تئاتر عربی« استان بوشهر و تئاتر زبان انگلیسی شهرستان کنگان را در کارنامه دارد. پاندمی ویروس کرونا و آغاز داستان صوتی »یزله« ثابت کرد، حتی اگر صحنه و مدارس،  پذیرای تماشاگران و دانش آموزان نباشد، برای او و دوستانش همیشه راهی برای بیان احساسات وجود دارد. داستان صوتی  یزله،  روایت گر صداقت و خلوص مردم کنگان بود و هدفی جز این نداشت، اما این صدا در واگویه های جنوب کیش شنیده شد تا استاد رضا فیاضی عزیز، این سادگی و خلوص را بستاید و به عنوان مقام نخست جشنواره معرفی کند.   محمد بازدار هم اکنون با امیدی سرشار برای فردای کنگان مسئولیت انجمن نمایش  و گروه علوم پایه مدارس شهرستان  کنگان را به عهده دارد .

محمد بازدار در گفتگو با ثلاث اظهار داشت: امروز شرایط نمایش در کنگان پیشرو تر از هر زمانی با طمانینه بیشتری پیش می رود؛ با حضور بازیگران و فعالان جدید . در صورت حمایت مسئولین فرهنگی شهر و مدیریت صحیح ، شاهد حرکتی پویاتر خواهیم بود. خواستگاه نمایش کنگان، آیین های محلی زیباییست که نظیر ندارد. امیدوارم روزی تئاتر های برجسته ای در صحنه های کشور ببینیم که کارگردانان مولف کنگانی در کنار سالنی مجهز از دکور و لباس بر اساس هر نیاز فرهنگی ، جغرافیایی و سیاسی در کشور حضور فعال و امضایی ماندگار برای کنگان ثبت کنند. چهارصندوق ، دیدار ، صورتک سپید، کنگان، سیمرغ ، نقاب سیاه ، نام گروه های نمایش کنگان است.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن