بروز شده در : جمعه 25 اسفند 1402 ساعت 9:51 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 22696
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:چهارشنبه 13 آبان 94 12:00 ب.ظ

خلیج فارس"

روزانه چقدر مواد مخدر در استان بوشهر مصرف می شود؟

مواد مخدر بلای خانمان براندازی است که ترکش های آن خانواده های زیادی را نشانه گرفته است. اگر چه برای مهار این بیماری مهلک اجتماعی دستگاههای متولی متعددی درگیر مبارزه و دستگیری سوداگران مرگ می باشند، اما شاید در دست داشتن میزان مصرف این مواد در استان کوچکی چون بوشهر تا حدود زیادی بتواند عمق […]

مواد مخدر بلای خانمان براندازی است که ترکش های آن خانواده های زیادی را نشانه گرفته است.

اگر چه برای مهار این بیماری مهلک اجتماعی دستگاههای متولی متعددی درگیر مبارزه و دستگیری سوداگران مرگ می باشند، اما شاید در دست داشتن میزان مصرف این مواد در استان کوچکی چون بوشهر تا حدود زیادی بتواند عمق فاجعه ای که گریبانگیر آن هستیم را نمایان سازد.

بنا به آنچه «بابک دین پرست» معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در خرداد ماه عنوان کرده، در  استان بوشهر ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر معتاد وجود دارد که به نظر می رسد امار یاد شده، آن دسته از معتادانی را در بر می گیرد که شناسایی شده اند و با میزان واقعی فاصله دارد.

در همین حال حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره درصد اعتیاد معتادان کشور به انواع مواد مخدر گفت: ۵۵ درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر همچنان تریاک مصرف می‌کنند و ۲۶ درصد مصرف کننده شیشه، ۱۶ درصد مصرف کننده کراک افغانی، ۸ درصد مصرف کننده هروئین، ۶ درصد مصرف کننده حشیش و ۳ درصد مصرف کننده اکستازی هستند.

وی میزان مصرف روزانه تریاک توسط هر معتاد را به طور متوسط ۱٫۵ گرم عنوان کرد که البته این میزان در مورد مواد دیگر چون هروئین و  شیشه به مقدار نیم گرم در روز می باشد.

مع الوصف حتی اگر این آمار را ملاک ارزیابی خود قرار دهیم و فرض بر استفاده روزانه تنها یک گرم مواد افیونی توسط هر معتاد را مبنای محاسبه ما باشد، با توجه به شناسایی ۱۳۶۰۰ معتاد در استان، آنگاه باید بگوییم که هر ساعت نیم کیلوگرم انواع مواد مخدر در بوشهر مصرف می شود.

اما حجم واقعی زمانی مشخص تر می شود که بدانیم روزانه بیش از ۱۳٫۵کیلوگرم مصرف مواد مخدر استان بوشهر خواهد بود و این رقم در ماه نزدیک به نیم تن و در سال بیش از ۵ تن مواد مخدر خواهد بود. رقمی که اوج فاجعه و تجارت مرگباری را نشان می دهد  که با جان و جوانی جوانان این مرز بوم کسب درآمد می کند.

جای هیچ شکی نیست که کشور خصوصا نیروی انتظامی تاکنون هزینه انسانی زیادی را برای مقابله با سوداگران مرگ پرداخته است و در صف مقدم این مبارزه نفس گیر قرار دارد، اما در کنار این همه تلاش، با تحلیل آمارهای رسمی، سالانه ۵ تن مواد مخدر در این استان به دست مصرف کننده می رسد و چرخش بالای مالی آن غیر قابل انکار است، از این عوامل مختلفی برای رساندن کالای مرگ به دست جوانان و نوجوانان دست به دست هم داده اند که باید برای قطع این دستان ناپاک همتی فراگیر و عزمی همگانی شکل بگیرد.

وگرنه با وجود تلاش های قابل تقدیر نیروی انتظامی و آمارهای افزایش کشفیات مواد مخدر در هر سال، باید گفت تا زمانی که دست های اصلی توزیع این مواد و معلول های مصرف این مواد افیونی خشکانده نشود، اقدامات صورت گرفته به مثابه یک دور تسلسل است.//  محمد حسینی

برچسب ها: ,

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن