بروز شده در : چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 11:07 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 7660
تعداد نظرات:بدون نظر
تاریخ انتشار:شنبه 2 آذر 92 3:47 ب.ظ

دغدغه شهروندان کنگانی و پاسخ جهاد کشاورزی/

کنگان بوی کود مرغ گرفت + عکس

اختصاصی ثلاث : شهروندان معتقدند که استفاده از کودهای حیوانی و مرغ برای تقویت فضاهای سبز و کشاورزی در شهر کنگان باعث شده است بوی نامطبوعی در برخی نقاط شهر منتشر و سیل عظیم مگس و پشه ها و به تبع آن بیماری های مختلف را به این سمت سرازیر کند.

به گزارش ثلاث ؛ در سالهای اخیر در اغلب کشورهای دنیا به علت حجم عظیم تولید کود مرغ و مشکلات و مسائل زیست محیطی آن در مورد مصارف مختلف کود مرغ مورد بررسی و تحقیقات فراوانی انجام شده است.نتایج حاصله ثابت کرده است که نه تنها کود مرغی ماده بی ارزشی و مزاحمی نیست بلکه چنانچه به خوبی از آن استفاده شود ماده بسیار با ارزشی با مصارف  مختلف می باشد.قسمتی از کود مرغ امروزه در دنیا در تغذیه دام و ماهی به کار می رود و قسمت جزئی از آن نیز در تعداد معدودی از کشورها مانند هندوستان و چین و برخی از کشورهای افریقائی جهت تولید بیوگاز برای مصارف خانگی و در برخی از کشورهای پیشرفته از جمله انگلستان برای سوخت نیروگاههای تولید برق مدرن به کار میرود ولی به طور کلی بیش از ۹۰ درصد از این کود برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

این روزها با نزدیک شدن به فصل سبز جنوب یعنی زمستان، احیا فضاهای سبز شهری و همچنین روند رو به رشد کاشت در مزارع شتاب گرفته است.

با این حال شهروندان معتقدند که استفاده از کودهای حیوانی و مرغ برای تقویت فضاهای سبز و کشاورزی در شهر کنگان باعث شده بوی نامطبوعی در برخی نقاط شهر منتشر و سیل عظیم مگس و پشه ها را به این سمت سرازیر کند.

کود مرغ

کود مرغ

یکی از شهروندان با گلایه از بوی بدی که در هوا منتشر شده است می گوید: کشاورزان برای تقویت و سوددهی بیشتر مزارع، از کود حیوانی استفاده کرده اند که همین امر باعث انتشار بوی بد در فضا شده است.

محمدرضا صفایی گفت: البته استفاده از کود حیوانی فقط منحصر به مزارع نمی شود بلکه در بسیاری از فضاهای سبز و حتی آیلندهای وسط خیابان ها نیز این روزها از کودهای حیوانی استفاده می شود.

وی اضافه می کند: آیا نمی شود به جای استفاده از این کود که علاوه بر بوی بد، غیر بهداشتی هم هست از کودهای شیمیایی و میکرو که برای تقویت فضای سبز و کشاورزی است، استفاده کرد؟

شرایط قابل تحمل نیست

یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: از شدت بوی نامطبوع که مربوط به کود حیوانی است و از آن برای تقویت خاک کشاورزی استفاده می شود حال انسان را بد می کند.

حسین غلامی می افزاید: ما برای استفاده از هوای پاک و فرار از آلودگی هوای شهر به محیط های باز می رویم که متاسفانه هوای این مناطق از بوی بد پر شده است و کسی رسیدگی نمی کند..

او اضافه می کند: چرا به جای استفاده از کود غیر بهداشتی که چندین بیماری و حساسیت را به همراه دارد از دیگر کودهای آلی و تایید شده استفاده نمی کنند که هم بوی نامطبوع ندارد و هم برای درختان مناسب تر است.

در حالی که در حوالی شهر حرکت می کنم بوی نامطبوع کودهای استفاده شده در مزارع آزارم می دهد به خصوص در آن مکان هایی که اقدام به آبیاری شده است، این بو آزاردهنده تر است.

البته این اولین باری نیست که این بوی نامطبوع را استشمام می کنم؛ این کودهای حیوانی که اکثراً هم کود مرغ هستند چند سالی است که وارد مزارع شده است و متاسفانه فقط بوی بد آن عاید شهروندان می شود.

 یکی دیگر از شهروندانی که برای ورزش کردن به بوستان خلیج فارس کنگان آمده ، درباره استفاده از کود حیوانی در فضاهای سبز می گوید: استفاده از کودهای حیوانی ضابطه خاص خود را دارد و قبل از مصرف باید چندین سال در مکانی مخصوص «دپو» شود و بعد از رفع بوی بد آن و فعل و انفعالات شیمیایی در مزارع از آن استفاده شود که متاسفانه بدلیل عدم نظارت صحیح و کافی این وضعیت نامطلوب بوجود آمده است و شهروندان زیادی را آزار می دهد.

مگس هایی که با این کودها می آیند

یکی از شهروندان کنگانی با بیان اینکه معضل حمله مگس ها به شهر فقط مختص شهرستان کنگان نیست در گفتگو با ثلاث اظهار داشت: این روزها با شروع کشت گوجه و استفاده از کود مرغی تعداد میلیونی از مگس ها به سمت شهر رو آورده اند که مردم را کلافه کرده و در خانه و ماشین و هرجایی که فکر کنی از مگس پر شده است.

غلامرضا سالونی اظافه کرد: مگس ها همنشین مردم در پای سفره های غذا های آنها شده و بیماری هایی را بین مردم شایع کرده که از آن جمله به اسهال و استفراغ بین کودکان و چندین سالک نام برد که متاسفانه اداره بهداشت شهر هیچ گونه اقدامی برای حل این مشکل نکرده اند.

وی افزود: تامین سلامت مردم ضرورت اولیه است که متاسفانه وجود کود مرغی در زمینهای کشاورزی ، عوارضی را برای مردم به وجود خواهد آورد

برای منفعت غیربومی ها همیشه زجر میکشیم

یکی دیگر از شهروندان که نخواست نامش عنوان شود نیز گفت:  ادارات جهاد کشاورزی و بهداشت و محیط زیست و دامپزشکی و فرمانداری بایستی بصورت جدی وارد عمل شوند و راهکارهای لازم را  ارائه دهند و از گسترش بیماری و عوارض جانبی آن جلوگیری کنند .

وی افزود: در سالهای گذشته هر چند اقداماتی اصولی صورت نگرفته است و مردم مکرراً  از وجود پشه حاصل از کود مرغی که عوارض آن انواع بیماریها از جمله بیماری سالک و بیماریهای واگیر و … میباشد گلایه مندند اما … !

این شهروند گفت: اکنون عوارض کود مرغی در منطقه حاصل شده است و متاسفانه کسانی که زمینهای کشاورزی مردم شهرستان کنگان را در چندین سال گذشته و حال اجاره می نمایند هیچ فن ، تخصص و تجربه ای از کشت سالم گوجه فرنگی ندارند و فقط فکر درآمدهای کاذب خود هستند که این این حیث نیز شهرستان کنگان منفعتی نمی برد.

از سال آینده این پدیده را نخواهیم دید / به کشاورزان تذکر داده ایم !

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کنگان نیز در گفتگو با ثلاث اظهار داشت: به علت محدود شدن شهرستان کنگان و ازدیاد ساخت و سازها؛ زمین های کشاورزی نیز به شهر نزدیک شده اند و این معضل بزرگی است.

هاشمی گفت: چون از وسط آغاز فصل کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی به بنده واگذار شد، طی برنامه ای مدون تصمیم بر این شد که کشاورزانی که از کود مرغی استفاده می کنند از سال آینده باید کودهای مورد استفاده خود را با روکش پلاستیکی بپوشانند ویا آن ها را دفن کنند که نه بویی از آن متصاعد شده و نه باعث افزایش مگس ها شوند.

وی گفت: با حضور بخشدار مرکزی از چندین زمین کشاورزی بازدید شد و راهکارهای پیشنهادی ما نیز منتقل شد و در حال حاضر این راهکارها عملی شده است.

وی افزود: بوی نامطبوعی که از کودهای مرغی متصاعد می شود و فضای شهر را پر می کند، صرفاً از کودهای مرغی نیست و ممکن است عوامل دیگری نیز داشته باشد.

هاشمی افزود: راهکار دیگری هم وجود دارد که باید کشاورزی را از شهر جدا کنیم که با توجه به شعار دولت برای گسترش کشاورزی این امر توجیه نمی شود.

وی افزود:متاسفانه برخی از کشاورزان غیر بومی که توسط مالکین بومی گماشته می شوند، تعهدی در قبال شهروندان و شهر کنگان ندارند.

وی گفت: در خصوص شهر بنک نیز با توجه به فاصله کم این شهر تا روستای لمبدان از توابع شهرستان دیر که کشاورزی در سطح گسترده در آن صورت می گیرد مقابله با این پدیده نیاز به هماهنگی بین دو شهرستان کنگان و دیر دارد.

رئیس جهاد کشاورزی کنگان گفت: با همه این اوصاف شهرستان جم و دشتی نیز کشاورزی را در سطح گسترده ای انجام می دهند و نیاز به یک عزم استانی برای مقابله با هجوم مگس ها داریم و اگر بخواهیم که سال آینده همزمان با فصل کشاورزی، شاهد حضور این مهمانان ناخوانده نباشیم باید شهرستان های کنگان، دیر، جم و دشتی با هم همکاری داشته باشند.

وی افزود: در این خصوص کارشناسان ما به همراه مامور بهداشت و محیط زیست به مزارع سرکشی دارند و مدام به کشاورزان تذکرات لازم را می دهند و آنها نیز در حد توان همکاری لازم را با ما داشته اند.

وی افزود: اگر کشاورزان در کلاس های توجیهی ما شرکت داشته باشند و مواردی را که مربیان ما به آنها گوشزد می کنند را رعایت نمایند هیج مشکلی در زمینه کشاورزی پدید نخواهد آمد.

وی ادامه داد: استفاده از کودهای آلی زیر نظر کارشناسان کشاورزی و محیط زیست بهترین راهکار در این خصوص است.

نظرات

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن