بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 13949
تعداد نظرات:۷ دیدگاه
تاریخ انتشار:سه شنبه 26 اسفند 93 11:46 ب.ظ

فاز 12 کنگان بزرگ ترین پروژه تاریخ صنع نفت کشور

طنین نام کنگان در آسمان صنعت خاورمیانه

اختصاصی ثلاث- با افتتاح بزرگ ترین پروژه پارس جنوبی جمهور یعنی فاز ۱۲ کنگان توسط ریاست ، نام کنگان در آسمان صنعت کشور به عنوان میزبان این پروژه، طنین انداز شد.

فاز ۱۲ کنگان پارس جنوبی

 

مصطفی صفایی: پس از مدت ها تلاش شبانه روزی مدیران، مهندسان، متخصصان، کارشناسان و تکنیسین‌های داخلی ، سرانجام امروز فاز ۱۲ کنگان، یکی از فازهای پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح شد.

فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین فاز این میدان گازی است که ظرفیت آن به اندازه سه فاز استاندارد می باشد.

تمام فازهایی که تاکنون در پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده‌اند، در بخش‌های میانی این میدان واقع شده اند ولی فاز ١٢ علاوه بر همسایگی با کشور قطر در شهرستان کنگان قرار دارد.

تاکنون دو منطقه اصلی برای توسعه پالایشگاه‌ها و تاسیسات ساحلی فازهای پارس جنوبی طراحی شده است. پالایشگاه‌های فازهای ١ تا ١٠، همگی در سایت یک (عسلویه) واقع هستند.

فاز ۱۲ کنگان فازی است که در سایت ٢(کنگان) به بهره‌برداری می‌رسد. این فاز حدود چهار درصد از کل گاز میدان را در خود جای داده است و یک درصد از کل ذخایر گاز جهان در همین فاز قرار دارد.

وزیر نفت نیز در این باره می گوید: ” در آستانه شصت و چهارمین سال ملی شدن صنعت نفت، فاز ۱۲ پارس جنوبی مستقر در شهرستان کنگان به عنوان مهمترین و ارزشمند ترین پروژه صنعت، امروز به مردم هدیه داده شد”

بهره‌بردای از فاز ١٢ پارس جنوبی سه درصد به تولید ناخالص داخلی کشور اضافه می‌کند.

با راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه ۳ هزار میلیون فوت مکعب گاز ترش استخراج و شیرین سازی خواهد شد، ضمن این‌ که روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی (معادل بیش از ٣۴ میلیون بشکه در سال) و ٧۵٠ تن گوگرد گرانول نیز استحصال می‌شود.

فاز ١٢ در تامین گاز زمستان امسال نقش قابل توجهی داشته و هم اکنون پالایشگاه گازی فاز ١٢ کنگان به ظرفیت کامل پالایشی رسیده است.

راه‌اندازی شش واحد پالایشگاهی در طول یکسال، یک رکورد است.

فاز ١٢ کنگان سهم قابل توجهی در میزان گاز درجای کشور و دنیا دارد.

موارد بالا اندر حکایات امتیازات ویژه فاز ۱۲ به عنوان بزرگ ترین پروژه تاریخ صنعت نفت کشور است. در کنار این موضوع نباید از میزبانی شهرستان و مردم کنگان از این پروژه عظیم ملی به سادگی گذشت. میزبان شایسته ای که از ابتدای حضور پارس جنوبی تا کنون به بهترین شکل از این پروژه ملی میزبانی کرده است؛ هرچند طی این سال ها پیامدهای حضور صنعت بر شهرستان در قالب گرانی املاک و اجناس، انفجار جمعیتی، هجوم خرده فرهنگ ها، آلودگی های زیست محیطی و موارد دیگر، با شدت هرچه تمام تر مردم این دیار را تحت فشار و سختی قرار داده است اما این سختی را به جان خریده اند تا شعله های سر به فلک کشیده فازها، به اسمان اقتصاد کشور روشنی بخشد.

امروز مردم شهرستان کنگان خوشحال از این هستند که به عنوان میزبان شایسته ۶۰ درصد از پارس جنوبی و بزرگ ترین فاز و پروژه آن یعنی فاز ۱۲ سهمی در این افتخار دارند.

با افتتاح بزرگ ترین پروژه پارس جنوبی یعنی فاز ۱۲ کنگان توسط ریاست جمهور، نام کنگان در آسمان صنعت کشور به عنوان میزبان این پروژه، طنین انداز شد. بدون شک فاز ۱۲ کنگان بزرگ ترین فاز خاورمیانه نیز محسوب می شود

امیدواریم که منشآت خیر پارس جنوبی که ۶۰ درصد از آن در شهرستان کنگان قرار دارد نیز در همه ابعاد شامل حال مردم این منطقه نیز شود.

سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز امروز برای استقبال از رئیس جمهور، وزیر نفت، نماینده مجلس و دیگر مهمانان داخلی و خارجی و مراسم افتتاح فاز ۱۲ کنگان، تلاشی ستودنی انجام داد.

بدون شک در این افتتاح افراد تاثیرگذار زیادی وجود داشتند که هرگز نامشان را در هیچ جا ندیده و نخوانده ایم و فقط با وجدان کاری و پاک خود دستی برای کمک و به سرانجام رساندن این پروژه زدند که جا دارد به همه آنها عرض خدا قوت گفت.

 

اخبار مرتبط

نظرات

  1. پرپروک says:

    با سلام … تبریک میگم به تمامی مردم ایران علی الخصوص همشهری های خودم مردم خونگرم کنگان بزرگ

  2. رضا says:

    دلتونو به چی خوش کردین مثلا بگن این خودکار مال منه یا مال فلانی چه فرقی میکنه مهم اینه که بتونی ازش استفاده کنی و باهاش بنویسی
    این همه آلودگی و عدم امنیت و مهاجرت و شلوغی مال ماست ثروتشو فضای سبزشو کارشو پول میلیاردیشم مال تهرانیا
    نماینده های مجلسم که … کاش همیشه مثل چند روز انتخابات بودن ولی ….

  3. امید says:

    نفت و گاز از زیر پامون و سنگ و سیمان و کلینکر و … از کوه هامون دارن استخراج میکنن و نوش جان. اونوقت ما نگران بردن نام کنگان در کنار اسم فاز۱۲هستیم.خنده داره نه.جوان هامون هم بیکارن چون بچه های تهران پارتی دارن و مثل شیر پشت میز میشینن.مسولین کنگانی و نماینده کنگان کجایید کجایید؟ !!!!!!!!!!

  4. دینا says:

    منم با رضا موافقم….. دومین قطب گازی کشور با نام کنگان سند خورد .اما چ فایده …سودش مال شهرستانیان؛ و آلودگی و آلاینده های اقتصادیش مال ما……نام خشک وخالی رو میخایم چیکار ؟؟؟؟

  5. حرف منصفانه says:

    نام کنگان در کنار فاز ۱۲ سود زیادی دارد

    دوستان لطفا حمایت کنند
    مطمئن باشید اثر داره

  6. دینا says:

    آقایی ک خودتو « حرف منصفانه » معرفی کردی……بله نام کنگان کنار فاز ۱۲ سود زیادی داره…..اما واسه رئیس رؤسا؛ واسه شهرستانیا…..‌.‌.نه من و امثال من…‌‌‌ با سند خوردن نام کنگان‌‌….چی گیرمون میاد.. شغل ؛ هوای پاک ؛ حقوق ثابت ؛ ……. واقعا چی گیرمون میاد ؟؟؟؟؟؟؟؟

  7. دینا says:

    ب ولا هیچی گیرمون نمیاد…..فقط تا دیروز کنگان رو شهرستانی میشناختن ک پتو توش ارزون بود‌.‌…اما الان رسانه ها کنگان ها روکم کم میندازن سر زبونا………. ای وسط ؛ اوضاع ما کنگانیها و دور و وری ها چه تغیری میکنه ….‌؟

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن