بروز شده در : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 10:31 بعد از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 5929
تعداد نظرات:۲۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 20 مهر 93 5:25 ب.ظ

گذری بر یک پرونده دردآور/

مدارک دانشگاهی “کنگانی‌ها” تا کی باید خاک بخورد

ثلاث- عبدالمجید اورا: تا کنون چند بار در آزمون های مختلف استخدامی و اعلام نیاز بکارگیری شرکت کرده ام ومصاحبه های متعددی هم رفته ام ولی گویا من نه شانس دارم و نه …

 عبدالمجید اورا مطلب زیر را از نگاه و زبان یک جوان تحصیلکرده و جویای کار به رشته تحریر درآورده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

 

از بس ازمدرک تحصیلی ام کپی گرفته ام  راست راستکی رنگ کپی گرفته و بعضی وقت ها شک برم میدارد که این مدرک شاید ؟

توی منزل و خانه احساس خوبی ندارم چون یواش یواش احساس می کنم سربارم و بی فایده !

چندین جا نشانی و شماره تلفن داده ام شاید خبرم کنند؟ با برخی بچه ها که هم صحبت می شوم  همین آش است وهمین کاسه … البته تک توکی هم سر کار رفته اند. …وبرخی هم به مشاغلی موقتی به هرجهت باری!

خب ما هم دوست داریم در سازندگی کشورمان وآبادی سرزمین و خدمت به مردمان شهرمان در کنار آسایش ورفاه خودمان بکار مشغول شویم . نمی دانم چه وقت شرایط برای جذب ما فراهم می شود. زمانی از نبود کارشناس وکاردان وتحصیلکرده در کنگان صحبت می شد.

اما حالا که در اکثر رشته ها و رسته ها جوانان جویای کار و نام هستند، زمانی هم ازپذیرش سهمیه دانشجوی بومی خوشحال بودیم ولی اکنون از پذیرش سهمیه بومی در ردیف ها و عنوان اشتغال حرف عملی چندانی نیست . راستی چگونه می شود به خاک خوردن مدرک تحصیلی مان بشکلی آبرومندانه پایان دهیم .

نقش برنامه ریزان استانی وشهرستانی ودلسوزان ما جوانان کدام است؟ و رویای ما جوانان کنگانی کی به حقیقت می پیوندد و مشاغل و عناوین شغلی کی با ما آشتی می کنند. اگر همه بهانه ها را هم ردیف در پاسخ هایمان کنند باز ناامید نیستیم … ولی غیرقابل باور است یکباره کسی پیدا شده و بگوید؛ اگر “درس نمی خواندی حالا وضع خوبی داشتی” و…

اگه بیکارم ولی یه یک بیکار آماده بکارم با همه ی انرژی، با همه ی استعداد و با همه ی انگیزه و عشق به شهرم و مردمان خوبش، به همه آنهائی که بابت قبولی درکنکور و فارغ التحصیلی به من با همه ی صداقتشان تبریک گفتند، نمی خواهم از تبریک گفتنشان پشیمان باشند.

بر این اساس از استاندار محترم استدعا داریم که به گونه ای اختصاصی به شهری که می تواند از توانمندی فرزندان برومندش بهره ببرد، عنایتی ویژه داشته باشد چون بسیاری از از ادارات و دستگاههای دولتی و شرکت های بزرگ در شهر و حومه ی آن،  مطمئنم که از بکارگیری امثال من پشیمان نخواهند بود و مزید بر آن هزینه های مختلف ایاب وذهاب و مسکن و… به آنها تحمیل نخواهد شد و اگر مسئولین ارجمند به سراغ ما جوانان تحصیلکرده بیایند طبیعتا حرف هایمان یک کاسه می شود و معضلات بسیاری در عرصه ی کار و اشتغال از میان رخت برخواهد بست.
عبدالمجیداورا

 

اخبار مرتبط

نظرات

  1. hs says:

    سلام ضمن تشکر از آقای اورا
    من خودم بارها واسه کار تو شرکتها رفتم و مصاحبه دادم ولی به قول یکی مصاحبه کننده ها چون شما بومی هستید حق استخدام ندارید من مدرک کارشناسی دارم و سابقه کار هم دارم و بارها نزد فرماندار و آقای احمدی نماینده مجلس رفتم ………… آقای احمدی شما قبل انتخابات خیلی شعار دادید…………………..

  2. کنگانی says:

    واقعا مدرک ما هم خاک خورده ولی باید پارتی داشته باشی یا غیر بومی

  3. ناشناس says:

    فقط پارتی مجید جون فقط

  4. ناشناس says:

    البته بعضی ها خودشون بی عرضه هستند همچین از بیکاری ها بدشون نمیاد. من معتقدم آدمی که میخواد کار کنه از زیر سنگ هم که شده کار پیدا میکنه و میره سر کار . اما بعضی ها برای اینکه بیکاری خودشون رو توجیح کنن میگن کار گیر نمیاد. آخه مرد حسابی کار ۱ماه پیدا نشد ۲ ماه پیدا نشد ۳ ماه پیدا نشد. نه اینکه ۲سال بشینی توخونه و هی فریاد بزنی کار پیدا نمیشه

    • حمید says:

      سلام خدمت ناشناس محترم،
      کار تا کار داریم، از سفور شهرداری که لیاقت میخواد کار حساب میشه تا رییس اداره که بی مدرک هم رییس میشن.

      تو این زمونه فقط پارتی باید داشته باشی، مدرک مهم نیست. انگار شما نفستون از جای گرمی بلند میشه که اینجور صحبت میکنید.

      یک مسئول نام ببر تا یقش رو بگیرم و جواب سوالات مردم رو بده ؟ چرا جرات جواب دادن ندارند ؟؟ چون یک مشت مسئول ترسو داریم. میفهمی درد مردم منتطقه چی هست که نشستی واسه خودت یه قول دو قول بازی میکنی..

  5. بیکار says:

    مایه شرمسارییست جوانان تحصیلکرده ما بیکار باشند یا توی شرکت کارهای ساده وخدماتی انجام بدهند مسولین ما کجایند شعار کافی نیست باید وارد عمل شوید کارگروه تشکیل بدید ادراه کار کنگان سر بزنید ببیند قدرت داردنیروی بومی ببرد داخل شرکت یانه اداره کاریابی منطقه ویژه که اصلا اهمیت نمی دهند ما که اینهمه الایندگی دود دم بر پوست تنفس خون و…. تاثیر می گذاره باید تا اراده کنیم سرکار باشیم نه اینکه بعد از دوسال دوندگی باز بیکار باشی

  6. کنگان says:

    من دو لیسانس و دو فوق لیسانس با معدل الف از دانشگاه دولتی دارم و اهل کنگان هستم و بیکار!!!!
    باید مسولان با خواندن این نظر …

  7. سعيد says:

    نه اداره کار کنگان نه منطقه ویِژه نه هیچ ارگانی حامی نیست.
    مگر با پارتی بری برا مصاحبه کلی هم سفارشت کنن و کلی هم جواب بدی و مدام وسط مصاحبه بهشون بگی چقدر شما خوبید شاید فرجی حاصل شد.
    اونم برای استخدام پیمانکاری.
    طرف مدرک مهندسی شیمی برده اداره کار کنگان بعد بهش زنگ زدن یه کار خدماتی برات پیدا کردیم بیا برو ببین می پسندی!!!!!!!!!
    آخه …..اگه می خواست آبدارچی بشه مدرک مهندسی رو می خواسته …. کنه؟

  8. یک کاردان شاغل کنگونی says:

    با سلام به دوستان عزیز.من یک کاردان فنی هستم که دوسال پیش تو ازمون نفت امتحان دادم والان دو ساله استخدامم ورسمی شرکت نفت شده ام.کار من تمبک وعسلویه نیست .من تو جزیره ی خارک شاغلم.جایی که حتی خیلی از همشهریام حاظر به کار کردن تو اون موقعیت نیستن .من رو سکوی نفی ۱۰۰ مایلی از جزیره هستم.ادم اگه بخواد میره دنباله کار.خدارو شکر راضیم از کارم.خیلی از کنگونیا حتی حاظر نیستن برن تو عسلویه کار کنن.در ضمن پارتی من اول خدا بعد پشتکارم بوده.البته اون سال قرار بود ۵۰درصد اولویت بومی استان باشه .ولی وقتی بررسی کردیم دیدیم بیشتر ۱۰ درصد از استان استخدام نشده بودن.ازهر شهرستان یکی دو نفر گلچین شده بودن تا نشون بدن از شهرهای استان نیرو جذب کردن با این سیاست.ولی حق جونای ما این نیست .مسعولین همون قدر که ترس از دست دادن میزتون هستید ترس اسیب دیدن جونای این شهرم باشید.

  9. همشهری says:

    ۱٫برای اینکه بتوانی کار کنی اولویت اول تا صد شما باید پارتی باشه برادر
    ۲٫مسئولین بومی ما نامه منطقه ویژه به بچه های غیر بومی میدهند ۳٫کسی برای بومی تره خرد نمیکنه ۴٫ به نماینده مجلستون بگین شما که این قدر شعار دادین استخدام بومی ها چکار کردین تا حالا ؟
    ۵٫چشماتون را باز کنین نماینده قوی بفرستین مجلس تا حقتون را بگیره
    ۶٫از ماست که بر ماست

  10. کارگر says:

    از مدارک دانشگاهی خاک خورده و جوانان جویای کار که بگذریم آیا به وضعیت معدود نیروهای بومی که درسالهای قبل به نوعی در شرکتهای مستقر در منطقه مشغول به کارشده اند نگاه کرده اید که همه درمشاغل سخت ورده های پایین کار می کنند وعلیرغم داشتن مدارک دانشگاهی وسابقه کاربالا هیچ موقع نمی توانند به پستهای بالاتر صعود کنند. استدلال مدیران غیر بومی این است که اگر این ها رشد بکنند مدیریت را از انحصار ما درمی آورند لذا به اعتقاد من تنها راه بومی سازی در رده مدیران باید مدنظر مسولین شهر قراربگیرد وگرنه مشکل ایجاد اشتغال نیست چرا که با این همه شرکت ومشاغل موجود باز جا برای بومیها نیست به امیدروزی که شاهد بیکاری جوانان این منطقه نباشیم. من از این کرانه صد تیر دعا کرده ام روان باشد کز این میانه یکی کارگر شود

  11. منتقد says:

    سلام اقای ناشناس با احترام به نظر شما بروید فاکتور بگیرید ببینید چند درصد ازافراد تحصیلکرده ما شغلی مناسب با مدرکشون دارند از نظر شما فوق لیسانس یه رشته مهندسی توی شرکت کار خدماتی میکنه (بااحترام به شاغلان به این شغل) ایا اینان واقعا کار دارند

  12. کنگونی says:

    تا وقتی مسئولین حرفشون برش تا دم در اتاقشون نداشته باشه،، باید مدرک ما خاک بخوره…….

  13. حسین says:

    همه اش پارتی بازین

  14. منطق: says:

    بچه‌ها ی کنگان ،بنک و …حرف زدن تا کی ؟باید همگی با هم دست به اعتصاب بزنید

  15. محض اطلاع جوانان میگه: says:

    در سرزمینی که سایه آدم های کوچک بزرگ شد
    در آن سرزمین آفتاب در حال غـــروب است…

  16. ورزشکار says:

    با سلام و درود واقعا اقای اورا حرف دل جوانان کنگانی رو زدید متشکر.

  17. حمید says:

    فرق بین بومی و غیر بومی برای چیست ؟
    برای مملکت ایران خیلی زشت و ناپسند هست که بین بومی و غیر بومی فرق گذاشته !

    همونطور که آقای دکتر کهرم گفتند: عسلویه و پارس جنوبی یک لکه ننگ کثیف در مملکت هست.. که آلایندگی اون برای بومی ها و درآمد و مزایای اون برای غیر بومی ها.

    غیر بومی ها آدم هستند و چشاشون رنگی و مسلمون هستند و خداپرست… اما بومی ها کافر هستند و دشمن اسلام و قیافه های زشتی دارند.

    خداوندااا، تنها آرزویم این هست که پارس جنوبی خشک خشک شود و تمام نیروها بیکار و شرکت های منطقه تعطیل. و تنها همان هوای پاک و ساحل زیبای شهرم رو برای مردم این دیار برگردان.

  18. شهروند says:

    فقط پارتی و غیر بومی
    مسئولین در خواب
    همه حرفاشون دروغ

  19. دانشجو says:

    در سرزمینی که سایه ی ادم های کوچک ،بزرگ شد در ان سرزمین افتاب در حال غروب است…

  20. عشقم کنگون says:

    با سلام…نخست تشکر میکنم از آقای آورا بخاطر نوشته بسیار بجا و حقیقت تلخی که دیگه برای همه ما عادی شده….تا زمانی که ما خودمان نخواهیم کاری برای پیشرفت کنگان و جوانان عزیزمون انجام بدیم ،به نظر شما اون آقای غیر بومی دلش به حال ما میسوزه ،،درسته که میگن از خدا حرکت و از ما برکت ولی مایی که رفتیم و اون همه سختی کشیدیم و توی دانشگاه دولتی درس خوندیم و چند جا رفتیم واسه کار باید شاهد وعده و وعید باشیم و بس…..عزیز دلی که میگید آدم خودش باید پشتکار داشته باشد حرفت سند ،حرفت متین، ولی تا همون پارتی نداشته باشی یعنی مدرک لیسانس گرفتن مساوی با چرت…یکی از همشهریامون جون مادرش قسم میخورد که جایی رفته بود که فقط لیسانس میخواستند ولی بعد از مدتی که مشغول به کار شد فهمید که نیمی از شاغلینی که اونجا بودند حتی دیپلم هم نداشتند….بخدا این حرفا تکراری شده باید یه فکر اساسی دیگه کرد،،،نمیدانم باید مثال داعش شویم یا که نشست به انتظار حقی که هیچ وقت به آن نخواهیم رسید..کنگون عزیزم ببخش که گرد و غبار بی عدالت چندین سال هست بر پیشانیت نشسته و هیچ دست منصفی به امید پاک کردن این گرد و غبار به طرفت دراز نمیشود…ای کاش حداقل مسلمان نبودیم و ادعای مسلمان شدنمون نمیشد که فقط نام مسلمان بودن رو یدک میکشیم ….در آخر میگویم برای رسیدن به حقمون نه اختشاش ونه خونریزی نیاز است ففقط همت و وجدان خودمون مردم و مسئولین با یک اعتصاب مسالمت آمیز

  21. M@tin says:

    ای تش بگیره ای شرکت نفت که جز بدبختی و مصیبت هیچ کاری نکرد…
    تشکر ویژه خدمت آقای اورا که با مطالبشون نیمی از دردمان را درمان کرد…

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن