بروز شده در : جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 10:44 قبل از ظهر

آخرین اخبار

کد خبر: 3315
تعداد نظرات:۳ دیدگاه
تاریخ انتشار:یکشنبه 26 مرداد 93 2:43 ب.ظ

پیوند برنامه ریزی شهری و فضاهای ورزشی و تفریحی

ثلاث- نادر احمدی: نگاهی به اهمیت فعالیت های ورزشی و رابطه مدیریت شهری با سلامتی و شادابی شهروندان

 

IMG-20140817-WA0001

 

ثلاث- نگاهی به اهمیت فعالیت های ورزشی و رابطه مدیریت شهری با سلامتی و شادابی شهروندان

نادر احمدی: یکی از ناشناخته های زندگی بشری اثرات ورزش و فعالیت بدنی برجسم و جان است که این نقیصه با پیشرفت علوم و انجام تحقیقات توسط اندیشمندان و متخصصان علوم ورزشی تا حدودی رفع گردیده. امروزه تئوریهای متعددی در مورد تاثیرات تربیت بدنی و فعالیت بدنی بر ابعاد مختلف جسمی و روانی ارائه گردید امّا از آنجائیکه پیشرفتهای تکنولوژی، زندگی ماشینی و فشارهای روانی حرکت انشان را محدود کرده، نیازست برای اشاعه و ترویج فعالیت بدنی در اقشار مختلف جامعه که به عنوان یک ابزار قوی در ایجاد تحرک و سلامتی مطرح میباشد جامعه را بسوی رشد فکری و فرهنگی نسبت به این مسئله هدایت نمود.

sport2

پیشرفت های جوامع ازنظر صنعتی، اقتصادی و اجتماعی منتج به محدودیت هایی برای سلامتی و بهداشت انسان می گردد. در این رابطه نیاز به رشد فکری و فرهنگی و آموزشی برای بکارگیری علوم مختلف از جمله روانشانسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، پزشکی، تربیت بدنی در مدیریت و برنامه ریزی شهری برای کاهش آسیب ها یا ارتقاء سلامتی و بهداشت جسمی و روانی انسانهای آن جواکع میباشد.

متاسفانه جوامع کوچکی همانند شهرستان کنگان که بدون آمادگی و تامین زیرساختهای لازم عمرانی، فرهنگی، آموزشی، درمانی، اقتصادی، ورزشی به یکباره تبدیل به جامعه صنعتی گردیده نیازست که کارشناسان، متخصصان علوم مربوط برای جلوگیری از بن بست رسیدن و کاهش آسیب های اجتماعی در زمینه های مختلف راهکار و ارائه طریق نمایند و جامعه را با آموزشها، به ثبات و رشد فکری و فرهنگی جامعه کمک نمایند.

غف

هدف از ارائه این مطلب ایجاد راهکارو راهبرد مناسب برای ایجاد یک جامعه سالم و افزایش یا بهبود و کیفیت زندگی، کاهش آشفتگیهای جسمی،روانی، کاهش بیماریهای کم تحرکی و تقویت روحیه اجتماعی میباشد.

زیستن در جوامع امروزی، نیازمند برخورداری از آگهیهای بسیار است. بخش عظیمی از این آگاهیها پیرامون شناخت انسان و تامین سلامتی و بهداشت انسان و محیط است و هنگامیکه آگاهیها با مسولیتهای حرفه ای و اجتماعی ارتباط تنگاتنگی پیدا می کند، فراگیری و تعلیم آنها واجب میگردد.

یکی از مهمترین حقوق بنیادی هر انسان صرف نظر از نوع نژاد، سن، جنسیت، دیگاه سیاسی، شرایط اقتصادی و اوضاع اجتماعی برخورداری از بالاترین معیار قابل دستیابی به بهداشت و سلامتی میباشد. سلامت عبارت از وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی است و فقط نبود بیماری را شامل نمی شود. بنابراین سازمان های مختلف باید به شکل هدفی مرکزی به این مسئله توجه نمایند.

برنامه ریزی و مدیریت شهری می تواند نقش کلیدی در بهبود وضعیت سلامت و بهداشت جامعه داشته باشد.

رویکرد نوین مدیریت شهری در خصوص برنامه ریزی و مدیریت همه جانبه شهرها باید  جهت نیل به شهرهای سالم باشد. بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی شهر سالم را شهری معرفی میکند که در آن پیوسته سیاست های عمومی در راستای سلامت و رفاه و کیفیت زندگی برنامه ریزی و تلاش نمایند.

غعاع8غ

هر فرد از مفهوم شهر سالم برداشت متفاوتی دارد که متناسب با منافع یا حرفه، آموزشها، تخصص، فرهنگ و ارزشهای وی است اقتصاد دانان، جامع شناسان، روانشناسان، کارشناسان تعلیم و تربیت، برنامه ریزان شهری و کارشناسان بهداشت، هر کدام مفهوم متفاوتی از شهر سالم برداشت میکنند.

اما برداشت یک کارشناس تربیت بدنی در ارتباط با تامین سلامتی برای شهروندان به چگونگی جانمایی محیط ها و فضا های ورزشی و چگونگی تشویق و ترغیب شهروندان و انجام فعالیت های جسمی و بدنی برای تامین آمادگی جسمانی لازم و کافی برای فعالیت های روزانه، فوق برنامه، اوقات فراغت و اتفاقات غیرقابل پیش بینی.

0.049406001290794559_vosho

سلامتی انسان تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد که عبارتند از ژنتیک، محیط زیست، مراقبت های پزشکی، شیوه و سبک زندگی در مدیریت برنامه ریزی شهری میتوان کیفیت محیط و ماهیت توسعه را طوری بهبود بخشید که در شیوه و سبک زندگی شهروندان تغییرات مثبتی ایجاد کرد. سبک زندگی مجموعه ای از الگوها و خصوصیات و ویژگی های عادتی و رفتاری را شامل میشود که آموخته های رفتاری اکتسابی میباشند و تحت تاثیر خانواده، فرهنگ، محیط، وضعیت اقتصادی و اجتماعی قرار دارد.

thفعغ

گسترش شهر نشینی و توسعه در ساخت و ساز تغیرات عمده ای درسبک زندگی انسان به وجود آورده از جمله سرعت دسترسی به مواد غذایی، مواد غذایی کالریک میزان انرژی مصرفی، کاهش فعالیت جسمی، که این امر باعث بی تعادلی بین غذای دریافتی و مصرفی شده و در نهایت اثرات جانبی منفی روی سلامتی انسان میگذارد.

بیماریهای کم تحرکی مانند بیماری های قلبی، عروقی، بیماریهای ریوی، سرطانها، دیابت، پوکی استخوان، چاقی، فشار خونی، بیماریهای عصبی، عضلانی، اسکلتی از اثرات جانبی این سبک زندگی ناسالم و کم تحرک می باشد.

برای مقابله با این مشکلات که بیانگر جامعه انسانی شده نیاز و توجه ویژه در برنامه ریزی و مدیریت شهری میباشد که من به عنوان عضوی از اعضای شورای اسلامی برای پیشبرد اهداف سلامتی و بهداشتی و کمک به تسریع در سالم سازی محیط و فضای ورزشی پیشنهادات ذیل را ارائه می نمایم، امید است که همکاران و شهردار محترم در برنامه های آتی شهر از ارزیابی های لازم برای اجرای آن مد نظر قرار بدهند.

IMG-20140817-WA0007

یکی از راههای رسیدن به این اهداف، تشویق و ترغیب کلیه اقشار جامعه به پیاده روی و دوچرخه سواری و فعالیت های سالم ورزشی است که با افزایش تسهیلات ورزشی تفریحی و امکانات مربوطه بر اساس طراحی فضا های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت در راستای ارتقاء کیفیت زندگی سالم گام برداریم.

IMG-20140817-WA0003

امنیت، راحتی، زیبایی، آموزش، فرهنگ سازی مناسب باعث تمایل مردم و جذب و ترغیب اقشار مختلف به فعالیت های تفریحات ورزشی میگردد.

۱- با توجه به وجود نوار ساحلی زیبا و مناظر دلنشین ساحلی، احداث شبکه پیاده روی منسجم در آن مناطق و ایجاد فضای کافی در امتداد ساحل برای پیاده روی اقشار مختلف جامعه.

۲- با توجه به تامین امنیت و راحتی و قابل دسترسی فضای خالی برای دوچرخه سواری در کنار ساحل و ایجاد نوار ساحلی زیبا برای ورزش مفرح و شاد دوچرخه سواری با طراحی مکان و فضای خوبی برای پیست دوچرخه سواری میتوان باعث تشویق و تربیت شهروندان به این ورزش نمود.

۳- طراحی پیست های اسکیت با توجه به نمای زیبایی که دارد می تواند در جذب و تشویق نوجوانان و جوانان موثر باشد ضمن اینکه در بحث توریستی نیز قابل اهمیت می باشد.

۴- جا نمایی زمین های چمن مصنوعی فوتبال در اندازه های ۴۰*۲۰ در محلات و مناطق ساحلی باعث جذب شهروندان می گردد و با توجه به طراحی و زیباسازی فضای چمن های مصنوعی در اندازه های کوچک در ایجاد جاذبه فضاهای آزاد ورزشی موثر واقع گردد.

۵- زمین های تنیس، بدمینتون، پینگ پنگ، در محلات و پارکها و فضاهای آزاد شهری میتواند تامین کننده نیاز های سلامتی برای جسم و جان در اوقات فراغت گردد.

۶- با توجه به بندری بودن کنگان نیاز به جانمایی ورزشهای ساحلی همانند فوتبال ساحلی، هندبال ساحلی، والیبال ساحلی به عنوان یک مجموعه شکیل و زیبا برای جذب ورزش کاران به این محیط ها گردد و از تمرکز در استادیوم ها و سالن های شهر جلوگیری نمود.

۷- جانمایی و طراحی فضاهای آبی خاص برای ورزش های آبی مانند شنای آزاد، قایق رانی و امثال آن که هم میتواند باعث تقویت جسم و روان گردد و هم میتواند در اوقات فراغت برای ایجاد روحیات مثبت و ارتباطات اجتماعی موثر واقع گردد.

۸- با توجه به وجود کوه ها و مجاورت با شهر ایجاد مسیر قابل دسترسی و پیوسته و بدون بریدگی و امن برای راهپیمایی و کوهپیمایی و کوهنوردی.

۹- توجه به فضاهای بازیهای کودکانه برای تقویت بنیه بدنی با توجه به تنوع وسائل.

۱۰- ایجاد فضای خاص برای راه اندازی صخره نوردی در سواحل زیبای کنگان.

نظرات

  1. شهروند says:

    مرسی عالی بود. انشالا اینایی که گفتید انجام بشه. خدایش از تئوری خسته شدیم . اگه شما مسولین سالی ی قسمتی از کنگون آبادی کنید مطمن باشید بهترین شهر خواهیم داشت

  2. با انصاف says:

    واقعا نیاز هست که همچین طرح های در شهر به اجرا گذاشته بشه واین نیاز به پشتکار شما دارد

  3. شهروند says:

    ای کاش این موارد عملی بشه

ارسال نظر

این خبر برای شما تهیه شده است لطفا نظرتان را بیان کنید.

یادداشت سایت

متن