ثلاث – اکبر اندایشگر : هنوز کدبانوهایی هستند که تسلیم تغییر نشده، بلکه آشپزخانه را با بو و طعم غذاهای سنتی و قدیمی میآرایند و انسان را به اعماق قرون و دوران گذشته می برند.
اختصاصی ثلاث – اکبر اندایشگر : انسان در صحنه ی خلقت، یک موجود شریف و صاحب فکر و اندیشه است. در طول حیاتش علاوه بر رشد جسمانی و مادی، پیشرفتهای معنوی، علمی و فرهنگی هم داشته است. کوشش او در این عرصهی حیات، رسیدن به یک زندگی مطلوب بوده که امروز بعد از هزاران سال از پیدایش آن، ما تغییرات و دگرگونی های اساسی را در زندگی انسان مشاهده می کنیم. استفاده از ابزار پیشرفته، اختراعات و اکتشافات توانسته در عرصهی زندگی، آسایش و آرامش را برای او به ارمغان آوَرَد؛ هرچند که متأسفانه با استفادهی نامطلوب و نابجا از تکنولوژی، باعث خونریزی ها و سردرگمی هایی نیز برای همنوع خود شده است . در کنار رشد ابزار آلات صنعتی، نوع پوشش، ساختمانها و پیدایش شهرهای بزرگ، خوراکی ها هم تغییر پذیر بوده اند. پیتزا، ساندویچ، سالاد، سوسیس، کالباس و … نمونه خوراکیهایی است که در روزگار رشد صنعت و تمدن بشری توانسته غذاهای دوران گذشته را به عنوان یک خاطره در اذهان زنده نگه دارد. هرچند که هنوز کدبانوهایی هستند که تسلیم تغییر نشده، بلکه آشپزخانه را با بو و طعم غذاهای سنتی و قدیمی میآرایند و انسان را به اعماق قرون و دوران گذشته می برند.
ذائقه جزء خوی طبیعی انسان بوده و براساس موقعیتهای جغرافیایی و اقلیمی، پذیرای غذاهای منطقهای و محلی خود شده است. امروز اگر غذاهای کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی و آفریقایی را مورد توجه قرار دهیم، پی می بریم که هرملت در هر قاره، پذیرای خوراکیهای بومی و منطقهای خود بوده و بعضاً فقط برای تنوع از خوراکیهای دیگر قارهها استفاده میکند. ذائقه به عنوان یک نعمت بزرگ الهی تغییر پذیر است و میتواند بعد از حضور در یک اقلیم آب و هوایی و زندگی در آن منطقه، تغییر غذایی در کنار تغییرات محیطی و آب و هوایی را نیز بپذیرد.
بردستان این دیار کهن در کنار فرهنگ پویای خود، زبان محلی نادر، لباس ویژه، میراث گرانبهای اجدادی، آموزش و پرورش پویا و… در تهیهی غذاها نیز براساس اقلیم خود، حرف برای گفتن دارد. من با تحقیقات چندماههی خود و گفتگو با کدبانوهای دیارم، مواردی را به دست آوردهام که میتواند برای نسل نوی پای این دیار، خاطره انگیز بوده و اطلاعاتی زیبا و جالب برای خوانندگان و ثمرهای روشن برای سازمانهای گردشگری به ارمغان آورد؛ هرچند تصمیم دارم با همکاری تعدادی از زنان و دختران سخت کوش دیارم نتیجهی این تحقیقات را در قالب یک کتاب تهیه و در دسترس علاقمندان قرار دهم. در این پژوهش میدانی، خوراکیهای این دیار را در چند بخش بصورت اجمالی معرفی می نمایم. باشد که مورد توجه علاقمندان قرار گیرد.
۱ . نان
نان یک نوع خوراکی جهانی بوده که از آرد گندم و جو و بعضاً ذرت تهیه می گردد. تنوع در این بخش و استفاده از گندم و آرد به عنوان پایهی اصلی این خوراک در دنیا ما شاهد هستیم. در ایران ما نیز انواع نانها تهیه می گردد. در بردستان کهن، تنوع و فراوانی آن با توجه به سلائق نیز به صورت مملوسی مشاهده می گردد. در گویش بردستان به نان، (نو و نون) گفته میشود که عبارتند از :
گوشت یک نعمت خدادادی است. حیوانات حلال گوشت برای استفاده ی انسان خلق گردیده است. آهو، بز، گاو، گوسفند، مرغ، کبوتر و … در زندگی روزمرهی این دیار نیز چون دیگر مناطق استفاده شده است. با توجه به سلیقهی کدبانوها، خوراکیهایی تحت عنوان کاتُخ((katokh در طول هفته بر سفره ی غذایی مردم خودنمایی کرده است.
دریا یک نعمت بزرگ الهی است. علاوه بر آبزیان موجود در آن، به عنوان یک منبع تجاری نیز محسوب میگردد. هر کشور و منطقهای که کنار ساحل دریا قرار گرفته است، باید مردم ساحل نشین از نظر در آمد دردرجه ی بالاتری نسبت به دیگر مناطق قرار گرفته باشند. ذاتاً دریا مرکز توسعه و پیشرفت آن منطقه محسوب می شود. امروزه کنار دریاها بزرگترین بنادر تجاری وجود دارد که مردم آن دیار، از فعالیتهای اقتصادی و تجاری بندر خوب بهره می برند. آبزیان دریایی برای انسانها یک نعمت بزرگ محسوب می شوند. در طول تاریخ، بشر خوب توانسته از این نعمت الهی استفاده ببرد. تنوع خوراکیهای دریایی در بنادر تمام کشورهای ساحل نشین مشهور و مشهود است. در بردستان کهن نیز مردم از آبزیان خوب استفاده نموده و غذاهای متنوعی تهیه کردهاند که در نوع خود کم نظیر و دارای لذت ویژه ای است. آن غذاها عبارتند از :
الف:ماهی
ب:میگو
ج: سور
مردم بردستان باتوجه به شرایط جغرافیایی و سردی و گرمی هوا و نداشتن وسایل نگهداری آبزیان، در آن زمان ماهی ها را در یک ظرف (خُمره-حَلَب) همراه با نمک نگهداری می کردند که نام سور (شور) بر آن گذارده شده بود.
سور حشینه و مهیُوه غذای تابستان و متی بلو ویژه ی زمستان بود.
غذایی است که به وسیله ی دِکِلِهی(کوبیدهی) گندم، همراه با مقداری مواد افزودنی تهیه می گردد. این غذا با توجه به فصول سال و گرمی و سردی طبع غذا، تهیه می گردد.
چاوُل یک خوراکی است که در تمام فصول سال طبخ و مورد استفاده قرار می گیرد. مواد اولیه ی آن برنج بوده، با توجه به شرایط فصلی و ذائقه ی افراد،به شکل های مختلف تهیه می گردد. این غذا در شهر بوشهر به عنوان لَخ لَخ و در کشورهای عربی به عنوان مجبوس و در کشور هند، به همین نام معروف است.
امروز خوراک برنج تحت عنوان چلو شناخته می شود.
در کنار برنج و یا حتی جایگزین آن دربردستان،کدبانوها بوسیله ی آرد، خوراک خاصی به عنوان رشته تهیه می کردند. قدیمی- – تر ها رشته را با دست می بریدند، ولی بعدها به وسیله ی دستگاه (ماشین های مخصوص) تهیه می گردید.
این دو خوراک مخصوص فصل زمستان بود. با توجه به سردی هوا با استفاده از چاشنی های تند و شکر، این خوراک تهیه می-گردید.
در کنار برنج و رشته، بَلالیت (ماکارونی مخصوص) نیز برای صبحانه همراه با تخم مرغ و زعفران و شکر و بعضاً گلاب، لذتی دیگر دارد . قبل از اینکه بلالیت از کشورهای جنوبی خلیج فارس (قطر و بحرین) وارد منطقه شود، والده ی مرحوم سید ابوالقاسم پوزش و والده ی عباس اسدی، خودشان تولید می کردند.
گِمنه همان لِلَک است و از گندم تهیه می گردد. در کنار برنج، این خوراک لذیذ نیز مورد توجه کدبانوهای بردستانی بوده است که با توجه به سلایقشان و تنوع بخشی به آن،توانسته در اکثر خانواده ها جایگزین برنج شده،در خیلی از فصول سال مورد استفاده واقع شود .
گیاهان در زندگی و رشد و نموّ انسان ها نقش به سزایی دارند.
از دیروز تا به امروز، گیاهان دارویی توانسته خیلی از مشکلات و امراض انسان ها را برطرف کند و روز به روز با پیشرفت علم و فناوری، نحوه ی استفاده ی آن صنعتی شده و در دنیا به نحو مطلوب از آن استفاده می گردد. در این دیار کهن – مثل دیگر مناطق کره ی خاکی – از گیاهان و حبوبات به صورت کامل و جامع استفاده شده است. برخی از آنها جنبهی خوراکی داشته و تعدادی دیگر نیز به عنوان مکمل و چاشنی غذاها مورد استفاده قرار می گرفته و بعضی از گیاهان نیز به صورت خام استفاده میشده اند. چگونگی استفاده از گیاهان به شکل زیر عنوان می گردد:
الف: سبزیجات و حبوباتی که جنبهی پختنی دارند
ب: سبزی هایی که به همراه غذا، سفره ی مردم را زینت میدهد
ج: گیاهان دارویی که به عنوان چاشنی غذاها مورد استفاده قرار میگیرد.
۹- حلویات
حلواها (شیرینی ها)زینت بخش سفره های رنگی مادر بزرگان بود.هر شخصیت محترمی که به عنوان مهمان بر سفره ی صاحبخانه می نشست، حلواهای کدبانوی خانه،لذت دیگری به کام او و سفره میبخشید.
شیرینی ها و حلواها به شرح زیر می باشد:
شیر درزندگی مردم نقش به سزایی دارد اما تنوع در استفاده از این نعمت مهم است. مردم این دیار،علاوه بر استفاده از شیر، از فراورده های آن نیز بطور کامل بهره برده اند.
آشپزهای بنام دوران گذشته:
چون در گویش بردستان به مادر “دی” گفته میشود، به خاطر احترام به گویشم، نام دی پیشوند نام فرزندان بزرگ آن ها می گذارم.
در پایان لازم می دانم از کسانی که در دادن اطلاعات غذاهای محلی و تایپ و ویراستاری این پژوهش همکاری نموده اند، تشکر ویژه بنمایم.
نویسنده : اکبر اندایشگر
متن
بسیار بسیار جالب وخواندنی.دست مریزاد جناب اندایشگر.امیدوارم این کهن الگوها به نسل جدید آموزش داده شود و مورد استقبال ویژه قرار گیرد.غذای محلی و سفره سنتی عامل اصلی حضور در کانون گرم خانواده وکنار هم بودن است.امیدوارم که این رسوم پابرجا بماند وبه تاریخ سپرده نشود.سپاس
درود بر عموی عزیز
دست مریزاد
منتظر کارهای جدید شما هستم.
تشکر از اقای اندایشگر عزیز
یاد غذا های مادرم افتادم
تشکر
با سلام خیلی جالب بود
بسیار زیبا بود
به امید اینکه به زودی گسترده تر و کاملتر و تبدیل به کتاب بشه
خیییلی عالی بود ان شاءالله با کمک همشهریان عزیز کاملتر و تبدیل به کتاب بشه
بسیار عالی، همیشه آرزو داشتم , تنوع زیادی که در غذاهای بردستونی داریم , به خانمهای کدبانو معرفی شوند . احسنت آقای اندایشگر..
کار قشنگ وجالبیه. دست مریزاد. واقعا خیلی از غذاها آشنایی نداشتم وبعضی داشت یادم میرفت. بسیار عالی
با تشکر از آقای ااندایشکر ما را به یاد خیلی از غذاهای محلی خودمان انداخت اما خیلی خوب می شد که طرز تهیه این نوع غذاها نوشته شود تا نسل جدید بومی خودمان از آن ااستفاده کنند
کاشکی مادرزنده می شد وغذاها می پخت تشکر اکبرزارسین